A Google közösségi mobilitási jelentéseket kezdett kiadni arról, hogy hogyan változik az emberek mozgása a koronavírus hatására. Azt mondják, a statisztikára azért van szükség, hogy világszerte hozzájáruljanak a koronavírus elleni küzdelemhez és betekintést nyújtsanak a járvány terjedése ellen hozott hatósági intézkedések okozta helyváltoztatási szokásokba. A hivatalos közlés szerint a jelentések addig állnak majd rendelkezésre, amíg a közegészségügyi tisztviselők hasznosítani tudják őket a járvány megfékezésében.
A statisztika kezdetben 131 országra bontva mutatta be a tendenciákat, majd elkezdték több országra is kiterjeszteni őket.
A jelentéseket úgy készítik el, hogy azokból ne lehessen azonosítani senkit, és megfeleljenek az adatvédelmi protokolloknak és a magánélet védelmének. A Google azokat a felhasználókat tudja követni (őket is névtelenül), akik bekapcsolták a Helyelőzmények beállítást valamelyik Google-s eszközükön. A jelentések csak százalékpontos növekedést vagy csökkenést ábrázolnak, a látogatások abszolút számát nem.
Az utolsó, Magyarországot is tartalmazó jelentés április 17-én frissült utoljára. Minden jelentésben az alábbi kategóriákra bontják az emberek mozgását:
- kiskereskedelem és a szabadidő (Retail and recreation)
- élelmiszerboltok és gyógyszertárak (Grocery & pharmacy)
- parkok (Parks)
- megállók (Transit Stations)
- munkahelyek (Workplace)
- lakóépületek (Residential)
Fontos megjegyezni, hogy a jelentések kidolgozásakor bázisadatnak a 2020. január 3-a és február 6-a között eltelt 5 hét adatait veszik alapul.
Visszaesett a magyar éttermek látogatottsága
A cikk írásakor (április 24.) elérhető április 17-i utolsó jelentés szerint Magyarországon összesítve 44%-kal esett vissza az éttermek, kávézók, éttermek, mozik, bevásárlóközpontok, múzeumok, könyvtárak forgalma, míg az élelmiszerboltok és gyógyszertárak forgalmában csak 14%-os visszaesést mértek. A Google szerint a parkok forgalma 1%-kal nőtt, a tömegközlekedési állomások forgalma 48%-os mínuszt ért el. A magyarok 45%-kal kevesebben voltak a munkahelyükön, de csak 19%-kal többen voltak otthon.
41%-kal esett vissza a munkahelyek látogatása Veszprém megyében
A magyar adatok közt megyékre bontva is böngészhetünk. Ez alapján az látszik, hogy március 6. és április 17. között
Veszprém megyében
- 31%-kal esett vissza az éttermek, kávézók, éttermek, mozik, bevásárlóközpontok, múzeumok, könyvtárak forgalma
- 9%-kal csökkent az élelmiszerboltok és gyógyszertárak forgalma.
- jelentősen nőtt a parklátogatások száma, ez 34%-os növekedést mutat a bázisadathoz képest
- 32%-kal csökkent a tranzitállomások forgalma
- 41%-kal kevesebb lett a munkahelyre való bemenetel
- az otthon töltött idő 17%-kal több lett Veszprém megyében.
Érdekesség, hogy megyék parklátogatásainak száma mennyire vegyes képet mutat. Pest megyében 57%-kal nőtt ez a szám, de például Nógrádban ugyanez -29%. Győr-Moson-Sopronban, Zalában és Csongrádban szintén kevesebben látogatták a parkokat.
A megyei adatok ide kattintva böngészhetők addig, amíg ki nem jön egy újabb frissítés.
Címlapfotó: Domján Attila