A Facebook még mindig a legnépszerűbb közösségi média oldal a világon, több mint egymilliárdan használják havonta, ám összesen több mint 2,38 milliárd regisztrált felhasználója van. A felhasználók száma évről évre növekszik, egyes előrejelzések szerint 2021-re már több mint 3 milliárd regisztrációval számolhatunk. Ez a jelenlegi 7,7 milliárdos világnépességet nézve óriási szám. Ha a 10 milliós Magyarországot nézzük, hasonló arányokat láthatunk: itthon közel 5,5 millió ember rendelkezik regisztrációval. (Ami a felhasználókat illeti, a lista második helyére a Youtube fér fel, amit 2 milliárdan használnak. Ezt követi az Instagram 1 milliárddal, majd a Twitter 321 millió, a Linkedin 303 millió, végül a Pinterest 291 millió regisztrációval.)
Profiljukból adódóan jellemzően mindegyiket máshogy használjuk, de ez nem volt mindig így. Emlékezzünk csak vissza arra, amikor a Facebook üzenőfalunk bejelentkezésekkel és indokolatlan képfeltöltésekkel volt teli. Ez láthatóan visszaszorulóban van, és jelenleg úgy fest, kezd inkább egy közös cikkmegosztós-kommentelős-videónézős ömlesztett egyvelegnek tűnni. Az Instagramot kezdetben fotók filterezésére használtuk, de ki használja ma már a Perpetuát vagy a Valenciát?
Érdekes tendencia, hogy az utóbbi pár évben mindegyik platformon a videós tartalmak kerültek előtérbe. A Youtube jelenleg gyakorlatilag még egyeduralkodó ebben a tekintetben, de a Facebook nem véletlenül indította el a Facebook Watchot, az Instagram az IGTV-t. A storyk létrehozása is inkább a mozgóképes tartalmakra fókuszál, épp ezért kezdhet el fájni a nagyok feje, ugyanis nemrég új versenyző állt startvonalhoz.
Kína beerősített, egyelőre a fiataloknál
A nagy közösségi platformok, és leginkább a Facebook egyik fő kihívása, hogy egyre nehezebben tartja meg a fiatal generációt. A kínai TikTokról valószínűleg hallott már, ha tinédzser gyereke van, de ha nem, részletezzük: a Kínából származó TikTok sok más mobilos alkalmazásból (Snapchat, Dubasmash) vett át jól működő dolgokat, és ezeket gyúrta egybe. Lényege, hogy 15 másodperc alatt népszerű számokra, vagy hangrészletekre lehet tátogni, esetleg duettezni, majd ezt a klipet megosztani. Ez most a tinik legnagyobb dilije, amit az is mutat, hogy jelenleg ez az egyik leggyorsabban növekvő platform, 2019 végén már 1,5 milliárd felhasználóval rendelkeztek. A Sensor Tower felmérése szerint a TikTok a harmadik legtöbbször letöltött alkalmazás a világon.
Ez persze a többi oldalnak is bekavar, így próbálják lemásolni a funkciókat és beépíteni azokat a sajátjukba. 2020-ban úgy látszik, hogy a közösségi oldalak kénytelenek egymást követni, változni és felülni az aktuális trendekre, ha meg akarják tartani az egyre több felhasználót és internetezőt. De lehet, hogy hiába?
Nem leszünk boldogabbak
Valószínűleg nem is cél, de hiába a növekvő számok és a platformok sokszínűsége, a közösségi média még mindig nem tett minket elégedetté. Sőt! Közgazdászok nemrég publikáltak egy átfogó tanulmányt, melyben sokak által feldolgozott eredményekre derült ismét fény. 2743 fő bevonásával egyebek mellett azt is vizsgálták, hogy milyen jóléti hatásai vannak a közösségi médiának. A véletlenszerűen kiválasztott emberek közt azt is mérték, hogy milyen hatásokkal jár az, ha valaki egy ideig nem facebookozik.
A kutatásban résztvevők fele használhatta Zuckerberg oldalát, míg a másik egy hónapra felfüggesztette a tevékenységét.
A vizsgálatból kiderült, hogy akik otthagyták a Facebookot, saját bevallásuk szerint 60 percet szabadítottak fel maguknak naponta. A nyomkodás helyett családi és baráti kapcsolataikat ápolták. Akik nem használták a Facebookot, saját bevallásuk szerint kismértékű javulást tapasztaltak az életminőségükben. Kevesebbet szorongtak és boldogabbnak, kiegyensúlyozottabbnak érezték magukat. Csökkent a depresszióra való hajlamuk is.
A kísérlet után persze visszatértek a közösségi oldalra, de 5%-uk annyira hozzászokott a Facebook-mentes élethez, hogy úgy döntött: nem aktiválja újra a profilját. Egyedüli hátrányként azt sorolták fel, hogy kevesebb hír jutott el hozzájuk.
Az egy hónapig az oldal nélkül életet élők 80%-a egyetértett abban, hogy a szünet jó volt számukra. E sorok írója két éve hasonló megállapításra jutott a lazán ide köthető mobilozással kapcsolatban:
Azt nem állíthatjuk, hogy a Facebook (és úgy anblokk a közösségi média) ördögtől való eszköz, hisz számos haszna van. Egy veszprémi szakértő szerint azonban jó lenne tudatosabban használni, míg Simon Sinek amerikai író és motivációs tréner úgy látja, az Y-generáció boldogtalanságának egyik oka a technológiai háttér és a közösségi média.
Címlapfotó: Pixelkult, Pixabay