Mikor kell egy motorkerékpáron rendszámnak is lennie, milyen büntetésre lehet számítani a rendszámtábla hiányában, illetve milyen egyéb bírságokat vonhat mindez maga után? A cikkben ezeket a kérdéseket egytől egyig megválaszoljuk.
Szó lesz továbbá arról is, hogy miért érdemes egyrészt komolyan venni, másrészt be is tartani a motorkerékpárok használatára és azonosítására érvényes szabályozásokat, akár önmagunk, akár mások testi épségének védelmében.
Mikor kötelező, hogy egy motorkerékpáron rendszám is legyen?
A motorkerékpár rendszámmal kapcsolatos kötelezettségére vonatkozóan a hengerűrtartalom számít olyan viszonyszámnak, amit figyelembe kell venni. Egész pontosan a 49 ccm-es robogóra még nem kell rendszámot tenni.
Amennyiben ennél nagyobb motorkerékpárunk van, akkor már kötelező rendszámtáblát igényelnünk rá. Persze ez a tényező pénzbe kerül, méghozzá nem is kevésbe. Éppen ezért sokan nem tesznek eleget ennek a követelménynek.
Vagyis megpróbálják kijátszani a szabályozást azzal, hogy az egyébként nem segédmotorhoz más papírokat használnak. Ezzel viszont akár komoly büntetést is megkockáztatnak.
Milyen büntetésre lehet számítani a rendszámtábla hiányában?
Természetesen a rend éber őrei amikor csak tehetik, ellenőrizni fogják a motorkerékpárhoz tartozó papírokat, valamint a rendszám meglétét. Amennyiben bármiféle hiányosságra bukkannak, akkor a következő bírságokra lehet számítani.
A rendszámtábla hiányában a helyszíni bírság összege 5 ezer és 50 ezer forint között lehet, feljelentés esetén pedig ennek akár a többszöröse is. Amennyiben a kötelező biztosítás hiánya miatt történik feljelentés, abban az esetben akár 100 ezer forintos nagyságrendű büntetésre is lehet számítani.
Ha pedig a motort vezető a jármű vezetésére vonatkozó érvényes jogosítvánnyal nem rendelkezik, akkor 35 ezertől egészen a 70 ezer forintos összegig is terjedhet a bírság összege.
A motorkerékpárok használatára vonatkozó szabályokat érdemes komolyan venni
Méghozzá nem csak az esetleges bírságok miatt. Gondoljunk csak bele, mennyit is kockáztatunk egy esetlegesen rossz műszaki állapotban lévő, hamis papírokkal bíró motorkerékpár használatával. Az csak egy dolog, hogy százezres nagyságú büntetésbe is beleszaladhatunk.
Az viszont sokkal nagyobb kockázati tényező, hogy így a saját vagy akár mások testi épségét is veszélybe sodorhatjuk. Magyarországon ugyanis kifejezetten gyakorinak számít a házi sufnituning, hamis papírokkal vizsgáztatott és életveszélyes motorok használata.
Felelősségteljesen gondolkozva sokkal inkább tartózkodni érdemes az ilyen jellegű megoldásoktól. Ezáltal nemcsak nyugodtabbak lehetünk útközben, hanem jó eséllyel a biztonságunk is sokkal inkább szavatolva lesz.