A kertvárosi rész a hivatalos megfogalmazás szerint olyan kerület, amelyet javában családi házak jellemeznek, a legtöbb városban pedig a belvárostól egy sűrűn lakott lakótelepi rész választja el az ilyen övezeteket.
Veszprém egyedi városszövete miatt ez utóbbi tényező nem érvényesül az Újtelepen, valamint a Budapest út másik oldalán elterülő Kertvárosban sem, amely városrészek így szorosan kapcsolódnak a belvároshoz, ezáltal a közlekedés szempontjából is speciális helyzetben vannak.
Ezt már Dulicz László közlekedési mérnök magyarázta a Városháza Kossuth-termében megjelent érdeklődők előtt a szerda délutáni fórumon, amelyet harmadik alkalommal hirdettek meg, hogy bemutassák a felmerülő problémák megoldási lehetőségeit, a lakosok pedig elmondhassák véleményüket, ötleteiket.
A Balaton Pláza parkolója a közelmúltban fizetőssé vált, így sokan, akik addig ott parkoltak autójukkal a hétköznapokban, kiszorultak onnan, ezáltal az eddigieknél is többen állnak meg a környező utcákban, sok esetben szabálytalanul, akadályozva az ott élőket a közlekedésben.
Dulicz László a számok nyelvére lefordítva bemutatta, hogy ezekben az utcákban, valamint a belváros több parkolójában is a telítettség 200%-os, tehát kétszer többen állnak meg, mint amúgy a szabályos parkolói kapacitás lehetővé tenné.
A jelenlegi helyzetre a szakértő több, akár fokozatosan bevezethető, vagy egyszerre alkalmazható megoldási javaslatot is felvázolt:
- Az utcák egyenirányúsítása, ezáltal az áthaladó forgalom korlátozása, visszaszorítása.
- Különböző vonalvezetési megoldások alkalmazása, akár fizikai elterelésekkel, mint például virágosládákkal, vagy egyéb növények ültetésével az utak lassításáért, a biztonságosabb közlekedés érdekében.
- Végül a fizetős parkolóövezet kiszélesítése erre a városrészre is.
A fórumon elhangzott, hogy ezeket a beavatkozásokat akár egyszerre, drasztikus módon is be lehetne vezetni, azonban a szakértő is azt javasolta, hogy jobb irány a fokozatosság, ahol időről időre meg lehet vizsgálni, hogy az egyes változtatások mennyire váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Így lépésről lépésre lehet javítani a kertvárosban élők helyzetén, az áthaladó forgalmat, valamint a szabálytalanul a kapubejárók elé parkolókat ki lehet szorítani ezekből az utcákból, így élhetőbbé lehet tenni ezt a városrészt.
Hogy a cselekvés mennyire nem tűr halasztást, azt Kovács Zoltán a Városüzemeltetési Iroda irodavezetője is számokkal támasztotta alá a fórumon. A statisztikák szerint, amíg 2016-ban Veszprémben 26 ezer autót tartottak számon, ez a szám mára, 2020-ban 30 ezerre emelkedett. Tehát gyakorlatilag minden aktív felnőtt emberre jut egy gépjármű Veszprémben.
A fórumon a résztvevőknek lehetősége volt kérdéseket is feltenni, valamint véleményezni az elhangzottakat. Ezekre Brányi Mária alpolgármester, valamint a Kertváros önkormányzati képviselője, illetve Bázsa Botond, az Újtelep képviselője és a jelenlévő szakértők válaszoltak.
A hozzászólások között a jelenlévők közül többen megerősítették, hogy a Rózsa utca, illetve a környező utcák egyirányúsításával egyetértenek, bár ez csak a forgalmi rend megváltoztatása után bizonyosodik be, hogy mennyire jó döntés.
Brányi Mária megerősítette, hogy minden intézkedés után konzultálni fognak az ott élőkkel, ha kell, akkor módosítanak a terveken, vagy kiegészítik még azokat. Ezért csak fokozatosan és a lehető legrugalmasabban hajtják végre a forgalmi változtatásokat.
Ugyanígy téma volt a város több pontján tapasztalható forgalmi dugó is, kiváltképp a belvárosi körforgalmaknál. Javaslatként elhangzott, hogy a reggeli és délutáni csúcsforgalomban lámpákkal lehetne irányítani a gyalogos és autós forgalmat, ez viszont nem jelentene komolyabb előnyt, ugyanis Kovács Zoltán elmondása szerint, már tesztelték ezt a rendszert olyan formában, hogy a csúcsidőszakban időszakosan megállították a gyalogos forgalmat, mintha lámpás csomópont lenne a körforgalom, de így sem tapasztaltak rövidebb várakozási időt.
Brányi Mária szerint az épülő kelet-nyugat irányú közlekedési tengely, amely az új völgyhídban fog végződni, jelentősen csökkenti majd a belváros forgalmát is, hiszen új alternatíva lesz az autósok számára elkerülni a belvárost.
Abban a résztvevők egyetértettek, hogy olyan megoldás nem létezik, ami mindenkinek egyformán ideális, azonban kompromisszumok mentén jelentősen lehet javítani a mostani a helyzeten a kertvárosi rész mellett az egész városban.