2022. augusztus 9.
//
Emőd névnap

8 év után megemelkednek a helyi járatos buszok jegyárai

2020. december 2. 4:00
2013 óta változatlanok a jegyárak a veszprémi helyi járatos buszokon, ez az állapot fog jövőre megváltozni azáltal, hogy megemelkedik a V-Busz árait. Az ellenzék „eszement díjemelést” emleget, a polgármester a szolgáltatás modernizálásával, valamint a járványhelyzet negatív hatásaival indokolja a döntést.

"A Covid-19 járvány súlyosan átrendezte az életünket. Ezért kellett igazítanunk már eddig is az együttélés számtalan szabályán. Ezért hordunk maszkot, ezért csökkentjük radikálisan a kontaktjaink számát, és ezért dolgoznak, tanulnak sokan úgy, hogy nem mozdulnak ki otthonaikból" - kezdődik Porga Gyula közleménye, amelyben a V-Busz jegyárainak emelését indokolja, valamint összeveti a veszprémi jegyárakat más városok tömegközlekedési áraival.

"Az új környezet a megújuló, még alakulóban lévő, közösségi közlekedésünk működésére drámaian hatott. Értelemszerűen jelentősen csökkent az utaslétszám, ennek megfelelően mintegy 34 százalékkal kisebb a jegyárbevétel, a járványvédelmi intézkedések ugyancsak sokba kerülnek, így ki kell lépnünk abból a kényelmes helyzetből, amelyet - országos összehasonlításban – az alacsony áraink jelentettek. Nem tarthatóak a 250 forintos vonaljegyek, miközben Budapesten, Pécsett, Miskolcon, Szegeden vagy Debrecenben élők ugyanezért a szolgáltatásért már eddig is 330-350 Ft-ot fizettek.

Ugyanitt fontos megjegyezni azt is, hogy a szolgáltatás színvonala jelentősen nőtt 2019-ben, amikor megérkeztek az új buszok és elindult a V-busz, ám a jegyárak a 2013-as szinten maradtak azóta is" - áll a közleményben, amelyben ezután az emelés pozitív következményeit is kifejti a városvezető:

"Nem kapkodtunk, nem menet közben, kiszámíthatatlanul rántottunk egyet a kormányon. Az év végéhez érve tekintettük át a teendőket, és egy hónnappal az áremelkedés előtt tesszük most közzé az új árszabás tervezetet, kérve a veszprémiek megértését.

A jövő évre tervezett áremelkedéssel felzárkózunk az említett nagyvárosok idei – 2021-ben alighanem ugyancsak emelkedő árai mögé. Így enyhítve a közösségi közlekedésünkre nehezedő terhelésen. Egyben azt a kötelezettséget róva a V-busz társaságra, hogy a járványvédelmi intézkedések végrehajtását a lehető legnagyobb gondossággal oldja meg, és csúcsidőben csuklós buszokat állítson rendbe, ezzel is csökkentve a zsúfoltság veszélyét."

A helyi MSZP-LMP-Párbeszéd frakció egyenesen eszement díjemelésnek nevezte a döntést, valamint Kovács Rajmund független önkormányzati képviselő is aggodalmát fejezte ki az áremeléssel kapcsolatban.

A jegyek és a kedvezményes bérletek ára mintegy 30 %-kal emelkedik 2021. január 1-től. Van olyan jegytípus, amelynek az ára 50 %-kal lesz magasabb az eddiginél. Ez az intézkedés a veszélyhelyzetben különös érzéketlenségre vall, de ettől függetlenül sem szolgálja a közösségi közlekedés nagyobb arányú használatát.

Az áremelkedés hatására prognosztizált 2-4 százalékos utasvesztés túl optimistának tűnik, az óriási emelés ennél sokkal többeket tántoríthat el attól, hogy helyi járatos buszra szálljanak. Pedig a cél az volt, hogy minél többen vegyék igénybe ezt a szolgáltatást, hozzájárulva egyben a város környezeti állapotának javításához.

A veszprémi közgyűlés MSZP-LMP-Párbeszéd képviselőcsoportja azt kéri a polgármestertől, hogy fontolja meg a V-Busz Kft. ügyvezetőjének és menedzsmentjének lecserélését

- áll az ellenzéki frakció közleményében.

Kovács Rajmund saját közleményében kifejtette, 

a cég (V-Busz, a szerk.) feltételes közbeszerzést kíván indítani új autóbuszok beszerzése tárgyában. A közbeszerzési eljárás szerint az adásvételi szerződés hatályba lépésének feltétele, hogy 100% állami támogatás rendelkezésre állása a fedezet biztosítására. Amennyiben az állami támogatás ennél alacsonyabb, abban az esetben a szerződés csak akkor lép hatályba, ha a Közgyűlés dönt a szükséges önrész biztosításáról. Ha nem nyer elég pénzt a város esetleg az államtól egy pályázaton a buszok beszerzésére, akkor a veszprémieknek kell kifizetniük a különbséget egy közgyűlési döntés után, ez természetesen bármekkora összeg lehet. 

A képviselő hozzátette, hogy a jövőben csak olyan elképzelést tud támogatni, ha teljes mértékben állami forrásból, vagy nagyon alacsony, előre meghatározott önrésszel történik meg a buszok vásárlása. Már így is rengeteg pénzbe került a V-Busz Kft. a városnak, a cég helyzete a koronavírus járványban sem lett könnyebb, írta.

vehir.hu

További cikkek

Így közlekednek a V-Busz járatai a keddi belvárosi zárás alatt
Így közlekednek a V-Busz járatai a keddi belvárosi zárás alatt
2022. augusztus 9-én, kedden Veszprém belvárosának lezárása miatt a V-Busz autóbuszjáratai reggel 7:00 óra és várhatóan délután 15:00 óra között az terelő útvonalakon közlekednek. A közösségi közlekedésért felelős szolgáltató közzétette, hogy hogyan változnak az útvonalak.
A V-Buszon rappelt a fiatal veszprémi fiú
A V-Buszon rappelt a fiatal veszprémi fiú
Darvas Bence, vagyis Darb egy 16 éves veszprémi fiú, aki most kezdte bontogatni szárnyait, méghozzá a rappzene világában. Legújabb klipjéhez pedig a V-Busz egyik járműve biztosította a forgatási helyszínt.
Ami az Apollo-11-nek három napjába telt, a V-Busz két hónap alatt érné el
Ami az Apollo-11-nek három napjába telt, a V-Busz két hónap alatt érné el
Egy átlagos hétköznapon szinte belevesznek Veszprém monotonitásába a V-Busz lila járművei, persze egy közösségi közlekedésért felelős szolgáltatónál éppen ez a megszokott, menetrendszerű működés az, ami jogosan elvárható. Viszont, ha a négyzetrácsos papír fölött elvégzünk néhány számolást, hamar kiderül, hogy némely esetben milyen hihetetlen számok állnak a buszközlekedés mögött. A V-Busz Kft. illetékeseivel most ezeket böngésztük végig és végeztünk csupán a szemléltetés és a játék végett összehasonlítást is.
Kívül lilák, belül zöldek a V-Busz új járművei
Kívül lilák, belül zöldek a V-Busz új járművei
Amit a városvezetés néhány éve eltervezett a közösségi közlekedés megreformálásában, az mostanra érett be végérvényesen, amikor a héten megérkezett és forgalomba állt a V-Busz kötelékében az 5 darab új, tisztán elektromos meghajtással közlekedő autóbusz. Az új buszok nem csak környezetkímélőek, hanem számos technikai újítással is felszerelték őket, töltőállomásukat pedig a Haszkovó-buszfordulóban alakították ki.
A V-Busz szemei és fülei
A V-Busz szemei és fülei
Ha az ember képes arra, hogy egyszerre több irányba megosztja a figyelmét, az egy irigylésre méltó készség. Ha viszont egy időben akár több, mint 40 felé képes figyelni, az már-már rendkívüli adottság. Márpedig a V-Busz diszpécserei egy átlagos hétköznapon körülbelül ennyi autóbuszjáratot követnek Veszprém útjain. Az ő munkájukba nyerünk betekintést.