Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A régi idők szerint már két hete tartana az advent

2020. december 5. 4:00
Az őseink még november közepén kezdtek el készülődni a karácsonyra, az ünnepig tartó időszakot pedig őrült ajándékhajsza helyett nagyrészt jókívánságok átadásával töltötték.

November 11. Ez régen nem a járványügyi korlátozások időszakának kezdetét jelentette, hanem Szent Márton napját, amely egyben az adventi időszak kezdete is volt. A régi falusi hagyományok szerint hivatalosan ez volt a gazdasági zárónap, amikor a pásztorok, cselédek megkapták éves bérüket, s a gazdasági munkák lezárultával a természet téli pihenőre ment. A zárónapot gyakran kísérték vásárok, bálok is – még egyszer, utoljára. Szent Katalin napjának (november 25.) eljöttével ugyanis a nagy mulatságoknak, a lakodalmaknak is véget kellett vetni egy időre, hogy az emberek valóban elcsendesedve, tiszta lélekkel várhassák a Megváltó születésnapját.

Tétlenül persze a karácsonyig tartó hat hét sem telt: az adventi időszakhoz, a karácsonyi ünnepkörhöz valójában rengeteg népszokás kötődött. Ezekről dr. Lanczendorfer Zsuzsanna néprajzkutató mesélt a Veszprém Agóra Kalandozás a népi kultúrában c. sorozatában, a járványügyi intézkedésekre való tekintettel online megtartott előadásában.

Alakoskodó Szent Miklós napján (Fotó: Magyar Néprajzi Múzeum, teliunnepkor.org)Alakoskodó Szent Miklós napján (Fotó: Magyar Néprajzi Múzeum, teliunnepkor.org)

Ilyen szokás volt a szomszédok, falusiak felkeresése és megajándékozása az egyes szentek napján. A legismertebb ezek közül egyértelműen Szent Miklós napjához kötődik, de a múlt század elején még gyakori szokás volt a Borbála-járás is. December 3-án este egy fehérbe öltözött női alakoskodó jelent meg a házaknál, hogy imára szólítsa a gyerekeket, akik a jól mondott imáért cserébe cukorkát kaptak. December 13-ról ma leginkább Luca hosszan készülő széke jut eszünkbe, de elterjedt szokás volt régen a lucázás és a pásztorolás is: Luca napján az utcát szalmával hintették tele, a pásztorolók pedig sorra járták a házakat, hogy „ráolvassák” a háziakra jókívánságaikat, Luca napja ugyanis termékenység varázsló napként is ismert volt.

Ma már ezek a hagyományok csak elvétve maradtak fent, az egyetlen kivételt talán a betlehemezés jelenti karácsonykor. Régen a kislányok bölcsőcskét is vittek magukkal, a pásztorjátékoknak pedig gyakori eleme volt a tréfa: az öreg pásztor például rendszeresen félreértett valamit. A betlehemezés egyik különleges formája volt a bábtáncoltató betlehemezés – a Felső-Tisza vidéke és Esztergom környéke mellett főleg a Balaton-felvidékre volt ez jellemző. Másutt a Szentcsalád-járás hagyománya élt: a szálláskereső Szent Család tiszteletére kilenc család összeállt, hogy december 15-től karácsony estéig naponta szállást adjanak a családnak, illetve az őket ábrázoló képnek, melyet ének és ájtatosság kísért.

A korai karácsonyfa (Fotó: teliunnepkor.org)A korai karácsonyfa (Fotó: teliunnepkor.org)

Az idő egyébként nemcsak a szokásainkat, de a jelképeinket is rendesen átalakította. Bár adventi koszorút mind a mai napig készítünk, gyakran egészen más formában, mint őseink tették. Advent hivatalosan a fény születésére való felkészülés, és ezt szimbolizálja a koszorú is. A legenda szerint az elsőt egy németországi evangélikus lelkész, Johann Hinrich Wichern készítette árvaházban élő gyerekeknek: a konyha közepén egy fakereket helyezett el, amelyre minden nap egy fehér gyertya került, hétvégenként pedig egy-egy színes, így megmutatva a gyerekeknek, hogyan nő egyre a fény, miként múlik a sötétség.

Ugyancsak Németországból származik a karácsonyfa is Luther Márton jóvoltából, Magyarországon azonban korábban az életfa vagy a termőág volt jellemző, s csak a 19. század második felében terjedt el. Az első fát Brunszvik Teréz grófnő állította kisdedóvodájában 1824-ben, majd így kezdett először a nemesek, később pedig a falusiak körében is népszerűvé válni. Ekkoriban még maga a fa jelentette az ajándékot, amit almával, dióval, süteménnyel, később girlanddal, gyertyával díszítettek. Utóbbi utalt Jézusra, a világ világosságára, míg a dió Betlehemre, az alma sárga-piros színével a paradicsomi bűnbeesésre, illetve a megváltásra, a girland pedig a kígyóra. Szép szimbólum volt az is, hogy a fát az asztalra helyezték vagy a mestergerendáról lógatták le, hogy felfelé kelljen nézni rá.

Betlehemesek (Fotó: Fortepan, Miklós Lajos)Betlehemesek (Fotó: Fortepan, Miklós Lajos)

Emellett a karácsonyi asztalon az elhunyt szeretteknek is megterítettek, a hiedelem szerint ilyenkor ugyanis a holtak visszajártak családjukhoz. Később aztán ezt az ételt a szegényeknek adták.

A karácsonyi ünnepkör egyébként december 26-tal nem ért véget: a hivatalos lezárást január 6., vízkereszt jelentette a háromkirályok történetének felelevenítésével, mely után elkezdődhettek a farsangi ünnepségek.

Nyitókép: Teremiújfalusi betlehemezés (Azopan Fotóarchívum)

Bertalan Melinda
további cikkek
Advent harmadik vasárnapja az összetartozás örömét hordozza advent Advent harmadik vasárnapja az összetartozás örömét hordozza Már a harmadik lángot is fellobbantották a város adventi koszorúján szombat este. tegnap 16:52 Közel háromezer gyermekrajz készült az egyedül élő idősek számára Legyen mindenkinek szép a karácsonya Közel háromezer gyermekrajz készült az egyedül élő idősek számára A Petőfi Színház ünnepi díszbe öltözött előtere adott otthont annak az eseménynek, amely mára a veszprémi advent egyik legszívet melengetőbb hagyományává vált. A „Legyen mindenkinek szép a karácsonya” rajzpályázat eredményhirdetésén idén is sok száz gyermek, pedagógus és szülő vett részt – és velük együtt mindazok, akik hisznek abban, hogy a közösség ereje valódi csodákra képes. 2025. december 6. 11:59 Olyan emberi történeteket hozott Veszprémbe Böjte Csaba, amik egyszerre megdöbbentőek, mégis felemelőek Mathias Corvinus Collegium Olyan emberi történeteket hozott Veszprémbe Böjte Csaba, amik egyszerre megdöbbentőek, mégis felemelőek Nem elvont metaforákban, hanem valós emberi történeteken keresztül beszélt a remény fontosságáról Böjte Csaba, ferences rendi szerzetes a Mathias Corvinus Collegium veszprémi képzési központjában tartott előadásán. Ezek a történetek pedig olykor megdöbbentőek, máskor felemelőek voltak, de mindegyiket átjárta a szerzetes által sugárzott szeretet, ami a legnehezebb helyzeteket is érezhetően könnyebbé teszi. 2025. december 6. 11:15

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.