2021. április 15.
//
Tas, Anasztázia névnap

’Nyelvtanulással a boldogulásért’ projektben a Pannon Egyetem

Dr. Vígh-Szabó Melinda, egyetemi adjunktust, a projekt szakmai vezetőjét kérdeztük a projektről, valamint a projektben résztvevő kezdő pedagógusokat, Micsik Ritát és Novák Fruzsinát.

Mit takar pontosan a ’Nyelvtanulással a boldogulásért’ projekt?

V.Sz.M. Az EFOP-3.2.14 „Nyelvtanulással a boldogulásért” pályázat 2017 végén indult a Pannon Egyetemen. Az akkori felhíváshoz több magyarországi egyetem is csatlakozott, amelynek célja, hogy

a közoktatásban a nyelvoktatást nem formális lehetőségekkel, élménypedagógiai módszerek alkalmazásával kibővítse, valamint a projekthez csatlakozó nyelvszakos pedagógusoknak képzést nyújtson a hatékony segédanyagok kidolgozásához, az egyéni tanulási lehetőségek megvalósításához.

Az elmúlt néhány hónapban a korábbi projektelemeket (3 napos intenzív kurzusok és 12 hetes tanítás) új, élményszerű kínálattal bővítettük (interkulturális, a célországot jobban megismertető projektelem; 12 alkalmas nyelvi verseny). Ezekkel az online formában megvalósítható oktatási formákkal a digitális oktatás kihívásaihoz alkalmazkodtunk, amely mind a partnerintézmények, mind a tanárszakos hallgatók részéről új kihívásokat és problémamegoldásokat jelentett. A tavaszi online oktatás tapasztalatai azonban nagyban hozzájárultak a változtatások kialakításához.

Kiket érint a projekt?

A pályázatban résztvevők egyrészt az egyetem projektmenedzsmentje, a két idegen nyelvi intézet, az Angol-Amerikai Intézet és a Germanisztikai és Fordítástudományi Intézet oktatói, a feladatot vállaló nyelvszakos tanárjelöltek, valamint a partnerintézmények projektkoordinátorai és mentortanárai.

Az intézeti oktatók segítséget nyújtanak a projektelemek szakmai tartalmának kidolgozásában, az azokat megvalósító idegennyelv-szakos tanárjelöltek szakmai felkészítésében és monitorozásában.

A hallgatók kapcsolatba kerülnek valamelyik partnerintézménnyel, ahol a mentortanárok nyújtanak segítséget az óratartásban, a csoportokkal való kommunikációban. Jelenleg tizenhét hallgató tanít valamelyik partnerintézményünkben, Székesfehérváron, Ajkán, Sárbogárdon és Lentiben. Ősszel Nagykanizsán is volt egy két intézményt és hat hallgatót megmozgató három napos intenzív, angol és német nyelvű kurzusunk.

Melyek a projekt legfontosabb hozadékai?

A kérdés két oldalról is vizsgálható: egyrészt a középiskolai pedagógusok megújulhatnak az élménypedagógiai módszerek és gyakorlatok terén, ami a hagyományos oktatással kapcsolatos eszköztárunk bővítését jelenti, másrészt a tanár szakos hallgatók szakmai-módszertani fejlesztése, fejlődése előbb megkezdődhet az egyetemi képzésben lefektetett tanárképzési struktúrával összevetve.

Micsik Rita és Novák Fruzsina, a programban részt vevő angol–magyar tanár szakos hallgatók már több partnerintézményben is tartottak különböző nyelvi foglalkozásokat. Ők testközelből is megtapasztalták, milyen haszonnal jár, ha egy tanári pályára készülő fiatal megtapasztalja a formálistól eltérő oktatási lehetőségek tárházát. A következőkben ők beszélnek élményeikről, tapasztalataikról.  

A középiskolások mennyire nyitottak az új pedagógusokra? Jól jön néha a „frissítés”?

N. F. Nyilvánvalóan más egy pályakezdővel együtt dolgozni, mint egy tapasztalt pedagógussal. Úgy gondolom, mindegyiknek megvan az előnye és a hátránya. A frissítés mindig jól jön, viszont nagyon sokat lehet tanulni a több éve pályán lévő tanároktól. A középiskolások összességében nyitottak voltak az új pedagógusra. Az elején kellett egy kis idő, amíg a kezdeti szorongás feloldódott, de hamar megtaláltuk a közös hangot.

M. R. Szerencsére nagyon jól fogadják a diákok, hogy hozzájuk korban közelebb álló tanárokkal dolgozhatnak együtt. Igyekszünk változatos, modern és interaktív feladatokkal készülni, melyekkel nem csak szórakozva sajátíthatják el a nyelvet, hanem több nyelvi készséget is fejleszthetnek.

Milyen élményanyagot gyűjtenek a tanítás során a résztvevő fiatalok?

N. F. A leghasznosabb és legkedvesebb „élményanyag”, amit a három nap alatt kaptam, az a diákok visszajelzése és értékelése volt, hiszen ez alapján tudtam én is értékelni a közös munkát, valamint magamat is. Az intenzív kurzus során elkészített feladatok szintén egy-egy visszacsatolásként szolgáltak, ami mindig a legélvezetesebb része volt az óráknak, ugyanis ebben nyilvánult meg a befektetett munka eredménye. Összességében, minden véghezvitt feladat külön élményt jelentett a gyerekek számára és számomra is.

Ki tudnának emelni valamit, hogy mit tanultak a projekt során?

N. F. Igen, azt, hogy a tanulás élmény. Ezt nem könnyű bebizonyítani a gyerekeknek, de nem is lehetetlen. Sokakban úgy fogalmazódik meg a tanulás, mint egy kötelező tevékenység, és ez nagy részben befolyásolja a diákok attitűdjét, nem pozitív értelemben. A projekt fő célja, hogy megmutassuk, hogyan lehet élmények és játékok során tanulni.

M. R. A projekt során nagyon sokat lehet tanulni, akár módszertanilag, akár saját magunkról is. Az egyetemi tanulmányaink során sok elméleti tudást szerzünk, melyet így kamatoztathatunk. Gyakorlatot szerzünk a pedagógiai munka egészéről, ami nagyon fontos, ha valaki szeretné komolyan venni hivatását a későbbiekben.

Akkor kijelenthetjük, hogy a résztvevő, majdani kezdő pedagógusok egy nagy adag útravalót kapnak a kezdetekhez?

N. F. Abszolút. Lényegében én ezt hívnám kezdetnek. Ez egy nagyon jó lehetőség arra, hogy az elméleti tudásunkat átvigyük a gyakorlati síkra, és kipróbáljuk, hogy minden úgy működik-e, ahogy azt eddig tanultuk. Ezután pedig mindenki magabiztosabban áll neki a diploma utáni pályakezdésnek.

Miért ajánlaná a következő ilyen lehetőséget egyetemista társainak?

N. F. Sajnos a képzésünkben kevés lehetőség nyílik arra, hogy belekóstoljunk a tanítás gyakorlati részébe, így a projekt során beledobnak minket a mély vízbe. Az itt gyűjtött tapasztalatok segítenek majd a későbbiekben. Az egyéni tanítási gyakorlatot könnyebben fogjuk abszolválni, a kezdeti hibákat kiküszöbölve pedig koncentrálhatunk majd teljes mértékben a feladatunkra. Nem mellesleg hatalmas löketet és motivációt ad a tanulmányaink hátralévő, legnehezebb szakaszához.

M. R. Az ilyen lehetőséggel élni kell! Sok fantasztikus diákot, pedagógust, barátot ismertem meg, és szuper tapasztalatokat gyűjtöttem. Úgy gondolom, fontos, hogy minél hamarabb megismerkedjünk jövendőbeli hivatásunkkal, minden szépségével és nehézségével együtt, hiszen csak így tudjuk eldönteni, hogy valóban ez a nekünk való pálya. 

Szabó Eszter

További cikkek

A Pannon Egyetem kutatási eredményeiből születik meg a bioüzemanyag
A Pannon Egyetem kutatási eredményeiből születik meg a bioüzemanyag
Bioüzemanyag-termelést indított el a százhalombattai Dunai Finomítóban a Mol, az új eljárásban nem utólag keverik a biokomponenst a dízel üzemanyagba, hanem már a gyártás során, a fosszilis alapanyaggal együtt dolgozzák fel a bioalapanyagot. A MOL és a Pannon Egyetem által kifejlesztett co-processing eljárás Környezetvédelmi Innovációs Díjban részesült a 2020. évi Magyar Innovációs Nagydíjpályázaton.
Önálló beavatkozásra képes fékrendszert fejleszt a Continental és a Pannon Egyetem
Önálló beavatkozásra képes fékrendszert fejleszt a Continental és a Pannon Egyetem
A Continental technológiai vállalat tovább erősíti Magyarországon a fejlesztési és kutatási tevékenységét a Pannon Egyetemmel közösen, amelyhez a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap is hozzájárul 758 millió forint támogatással.
Elkezdődött a Pannon-modell megvalósítása
Elkezdődött a Pannon-modell megvalósítása
Hivatalosan is megalakult a Pannon Egyetemért Alapítvány kuratóriuma, amely szeptember 1-től a magyar felsőoktatási modellváltásba bekapcsolódva átveszi a veszprémi felsőoktatási intézmény fenntartói jogait. Az alapítvány kuratóriumában a tudományos élet szereplői és helyi gazdasági vezetők is jelen vannak, elnöke pedig Navracsics Tibor.
Körforgásos gazdaságra épülő tudományos és innovációs park jön létre Nagykanizsán
Körforgásos gazdaságra épülő tudományos és innovációs park jön létre Nagykanizsán
A MOL és a Pannon Egyetem által alapított MOL-PE Circular Economy Science Park Nonprofit Zrt. (Körforgásos Gazdaság Tudományos és Innovációs Park) célja, hogy a Pannon Egyetem tudásbázisára és a MOL menedzsment- és szakmai tudására építve a körforgásos gazdaság európai innovációs- és kutatóközpontját építsék fel. A mintegy 30 milliárd forint értékű fejlesztés keretében világszínvonalú kutatás-fejlesztési infrastruktúra jön létre Nagykanizsán és Veszprémben.
Most először indult képzés távoktatási tagozaton a Pannon Egyetemen
Most először indult képzés távoktatási tagozaton a Pannon Egyetemen
A Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar most februárban induló szemeszterében már távoktatási formában is elkezdhettek képzést a hallgatók.