A meteorológiai körülmények jelentős hatást gyakorolnak az autógumikra, amit sajnos sokan alábecsülnek. A következőkben ezeket a tényezőket járjuk körül.
Az eső hatása
Az közismert tény, hogy esős időben a fékút akár a normál kétszeresére is növekedhet. Fontos, hogy esőzés idején törekedni kell arra, hogy mind a fékezés, mind a gyorsítás és a kormányzás is egyenletesen történjen. Ha így cselekszel, kisebb eséllyel történhet meg az, hogy elveszíted a kontrollt az autód felett.
A gumik legyenek megfelelő értékre felfújva, máskülönben a tapadás minimálisra csökken. A lapos gumin a vízelvezető árkok nem tudják funkciójukat betölteni. A vízen történő felúszás, azaz az aquaplaning akkor következik be, ha a gumik és az út közötti kapocs megszakad, ez tipikusan a nem kellőképpen felfújt kerekekre visszavezethető probléma.
A havazás következményei
Szerencsére csak télen kell arra számítani, hogy hó formájában érkezik a csapadék, ennek következtében csak a téli gumikat kell górcső alá venni e tekintetben. A fékút a havas, latyakos és jeges utakon még az esős körülményekhez képest is jelentősen nagyobb.
Nagyon fontos, hogy milyen állapotban vannak a téli gumik. Minél frissebbek, annál jobban tapadnak zord körülmények között is. Fontos centiméterek, méterek nyerhetők jó állapotú téli abronccsal.
A téli hónapokban a megcsúszás esélye is hatványozódik, a fékút jégpáncéllal borított útszakaszon a tízszeresére nő. Ónos eső idején gyalog is könnyen padlót foghat az ember, autóval sem könnyebb a közlekedés.
A napfény sem elhanyagolható tényező
Bár elsőre kevesen gondolnak rá, a napfény mégis komoly hatással van az autógumikra. Minél több UV-sugárzás éri az abroncsokat, annál gyorsabban öregszenek el a napfény hatására kialakuló kémiai folyamatoknak betudhatóan.
A gumik tárolása fontos szempont azok élettartama szempontjából. A megfelelő hőmérsékleten, fagytól, hőségtől és napfénytől védett helyen tartott abroncsok felületén is keletkeznek hajszálrepedések. A gumik hatodik, legkésőbb hetedik életévük után mindenképpen cserére szorulnak, még akkor is, ha szabad szemmel nincs rajtuk kivehető hiba.
Hogyan lehet felkészülni az időjárás viszontagságaira?
A nedves, havas úton történő vezetés veszélyekkel jár, ám olykor elkerülhetetlen, hogy autóba üljön az ember nem éppen ideális időjárás esetén is. A jó hír az, hogy ma már zárt pályán, vezetéstechnikai tréningeken lehet begyakorolni azt, hogy milyen a megfelelő vezetési mód a csapadékkal borított aszfalton.
Ezeken az oktatásokon egy szakképzett tréner tárja fel az esetleges vezetéstechnikai hiányosságokat, hibákat, majd elmondja, mi volna a helyes reakció az adott esetben.