2021. április 11.
//
Zsolt, Leó névnap

A gazdaságot is magasabb fokozatba kapcsolná a versenypálya

2021. március 1. 22:34
Ecoport
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.

Milyen műszaki tartalom valósulhat meg Hajdúnánáson és ennek milyen költségvonzata lesz?

Ezt egészen pontosan akkor tudjuk majd megmondani, ha elkészül a pályázati tervkoncepció. A pontos költségvetést is a műszaki tartalom véglegesítése után állapíthatjuk meg – jelenleg az üzemeltetői csapat, aminek én is tagja vagyok, ezen dolgozik. Egy multifunkciós pályarendszer jön majd létre, ami alkalmas a motorsport különböző szakágainak, autó- és motorversenyeknek a befogadására. A MotoGP és a Suberbike, a két legnagyobb kétkerekű szakág szerepel a célkeresztünkben, de a Formula-1 kivételével minden autós szakág versenyeinek is helyet tud majd biztosítani. A versenyek mellett autós és motoros szabadnapokat, teszteket is be tud majd fogadni – a nagy események a régiót és a turizmust erősítik, míg a mindennapos tevékenységek a pálya bevételét teremtik meg.

Több mint harminc éve rendez Formula-1-es futamot Magyarország, és még mindig visszatérő kérdés, hogy megéri-e ez nekünk? Most ugyanez a kérdés két keréken: megéri idehozni a MotoGP-t?

A MotoGP az országimázs szempontjából fontos marketingfelületet jelent az országnak. Ez a világ negyedik legnézettebb sportja, az átlagos helyszíni nézőszám 150 ezer. A népszerűsége pedig egyre nő, mert a szabályrendszer kedvez a versenynek, bármelyik márka esélyes lehet a győzelemre és izgalmas futamok vannak.

TALMÁCSI GÁBOR

1981-ben született, és négyévesen kezdett motorozni. Versenyzőként 2001 és 2010 között tíz szezont teljesített a gyorsaságimotoros világbajnokságban, 2007-ben a 125 cm3 géposztályban világbajnoki címet szerzett. Visszavonulása után sem szakadt el a motorozástól: 2014-ben Talmácsi Racing néven csapatot alapított, mellyel az utánpótlás-nevelésben vállalt szerepet. Az édesapja által 2010-ben alapított versenypályán keresztül a pályaüzemeltetés terén is tapasztalatot szerzett, így a motorsport minden szintjén értékes tudással rendelkezik.

Nagyon fontos tudni, hogy sorban állnak az országok azért, hogy bekerülhessenek a versenynaptárba. Jelenleg húszfutamos a bajnokság, 2022-től pedig a Dorna, a MotoGP jogtulajdonosa 22-ben maximalizálja az egy szezonon belül megrendezhető nagydíjak számát. Erre a kettő üresen maradt helyre több ország is pályázott – Oroszország, Portugália, Brazília és Indonézia is bejelentkezett, tehát hozzánk képest nagy országokkal versenyeztünk. Mi 2023-ra vonatkozóan megállapodtunk a Dornával, a szerződés megkötése előtt már csak az utolsó simítások vannak hátra. Hatalmas lehetőség ez Magyarország számára.

Ezt a felsorolást hallva meglepő, hogy a Dorna választása az alig tízmillió lakosú Magyarországra esett.

A létesítmény regionális jelentőségű lesz Közép-Kelet-Európában. A Dorna azért is támogatja, mert a magyarok mellett Szlovákia, Románia, Ukrajna motorsport-rajongói számára is könnyen elérhető lesz. Ráadásul új építésű pályaként a 21. század minden kihívásának meg fog felelni.

Milyen hatással lehet a leendő pálya a szűkebb értelemben vett régió, Kelet-Magyarország gazdaságára?

A pálya Nyíregyháza, Debrecen és Miskolc súlypontjában épül, tehát az egész régióra hatással lesz. Az ilyen jellegű létesítményeket gyakran az elmaradottabb országrészekre telepítik – láthattuk ezt például az aragóni pálya esetében is –, hogy belendítse a térség gazdaságát, munkahelyeket teremtsen. A debreceni repülőtér közelsége, a pálya jó megközelíthetősége turisztikai szempontból is fontos. A Debreceni Egyetem már jelezte együttműködési szándékát, egyetemi helyszínként a kutatás-fejlesztés, a technológiai ipar számára is lehetőséget tudunk biztosítani.

Ne feledkezzünk meg arról sem, milyen hatással lehet a pálya a magyar motorsportra! Világbajnokként jó érzéssel tölt el, hogy sportkarrierem után a sportágamat tudom fejleszteni. Fontos, hogy a magyar motorosoknak legyen egy olyan helyszín, ahol tudják gyakorolni a motorvezetési technikákat, ez a baleset-megelőzés szempontjából sem utolsó szempont. A leendő pálya az utánpótlás-nevelés számára is olyan fontos létesítmény lehet, ahol a jövőMarc Márquezeit vagy Talmácsi Gáborait képezhetik, akik majd Magyarország hírnevét öregbíthetik a motorsportokban.

MOTOGP

A gyorsaságimotoros versenyzés királykategóriája. A világbajnokság 1949 óta létezik, legutóbbi szezonjában (a covid-19 világjárvány miatt rendhagyó 2020-as évet nem számítva) 15 országban 19 nagydíjat rendeztek. A bajnokság sportfelügyeletét a Nemzetközi Motor Szövetség (FIM) látja el, a kereskedelmi jogok tulajdonosa a spanyol Dorna Sports.

A cikk az Ecoport magazin 2020/4. számában jelent meg.

vehir.hu

További cikkek

ITM: szigorú óvintézkedések mellett tehetnek szakmai vizsgát a szakképzésben tanulók
ITM: szigorú óvintézkedések mellett tehetnek szakmai vizsgát a szakképzésben tanulók
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tervei szerint májusban adhatnak számot tudásukról a szakképző intézményekben vizsgázók - közölte az ITM vasárnap az MTI-vel.
Szinte mindenkit érdekel a bolygó jövője egy felmérés szerint
Szinte mindenkit érdekel a bolygó jövője egy felmérés szerint
Meglepően sokan érdeklődnek a bolygó jövője, a környezetvédelem iránt és tudatosul bennük, hogy saját életükre és a következő generációk sorsára is hatással vannak a környezeti problémák - derül ki az Alteo energetikai csoport megbízásából készült felmérésből.
A polgármestert és a képviselőt is beoltották
A polgármestert és a képviselőt is beoltották
A polgármestert és az országgyűlési képviselőt is ezen a héten oltották be. Mindketten az AstraZeneca vakcináját kapták.
Épült: az örök emberszeretet nevében
Épült: az örök emberszeretet nevében
Az Erzsébet-liget végén a fák mögött rejtőzik az egykori gyermekkórház hatalmas épülete, amely immáron negyed évszázada üresen és funkció nélkül tűri az idő vasfogát és szolgál a graffitisek gyakorlótereként. Cikkünkben bemutatjuk az épület történetét, két világháborún és rendszerváltáson át, mielőtt az Európa Kulturális Főváros keretében hamarosan új funkciójában születne újjá.
Traktorok, székelykapu és temetőfelújítás a Magyar Falu Program e heti eredményei
Traktorok, székelykapu és temetőfelújítás a Magyar Falu Program e heti eredményei
Herend, Hárskút és Bakonynána is sikeresen pályázott a Magyar Falu Programban, amelynek eredményeképpen a közterületeik karbantartását segítő eszközökkel gazdagodtak, illetve ilyen jellegű beruházásokat végezhettek el.