2022. augusztus 14.
//
Marcell névnap

V-Busz: előre az elektromobilitás útján

2021. március 10. 16:55
Rendkívüli jogrendben hozott döntésével a közgyűlés jóváhagyta, hogy a V-Busz pályázatot nyújtson be a Zöld Busz Program pályázati felhívására. Ez az első lépés ahhoz, hogy Veszprém útjain is megjelenjenek a tisztán elektromos buszok.

A Zöld Busz Program célja a helyi közösségi közlekedésben résztvevő autóbusz-állomány cseréje a hazai buszgyártás ösztönzésével, az üzemeltetett buszok átlagéletkorának, a buszos közlekedés károsanyag-kibocsátási értékeinek és fenntartási, üzemeltetési költségeinek csökkentése, továbbá az utazási szolgáltatások minőségének javítása – foglalja össze a Zöld Busz Program hivatalos oldala a pályázat lényegét, aminek tehát egyszerre lehet pozitív hatása az utazási élményre, a környezetvédelemre és a hazai gazdaságra is.

A V-Busz hamarosan erre a pályázatra fogja beadni szakmai anyagát, amelyhez kapcsolódóan a Közgyűlés rendkívüli jogrendben hozott döntésével vállalta, hogy nyertes pályázat esetén a város vállalja a szükséges önrészt, jelen esetben 432 millió forintot.

A döntés után megkerestük a V-Busz illetékeseit, hogy további információkat tudjunk meg a pályázatról, ami jelentősen megváltoztathatja a veszprémi helyi járatos közlekedés körülményeit, amennyiben sikeres lesz.

A Zöld Busz Program keretében 5 db új elektromos szóló autóbusz beszerzése van tervben. A teljes járműpark elektromos buszokra való lecserélése csak hosszabb távon értelmezhető stratégiai cél, a V-Busz a lehetőségeknek megfelelően először 5 db járművet szerezne be, amelyek 0 km-rel kezdenék meg a működésüket a város útjain.ű

Felmerül a kérdés, hogy Veszprém dimbes-dombos útjai alkalmasak-e arra, hogy e-buszok hosszabb távon közlekedjenek rajta?

Erre egy korábbi tesztüzem ad választ. 2019-ben BYD Europe jóvoltából éles forgalmi körülmények között tesztelhettek egy 100%-ban elektromos meghajtással működő autóbuszt Veszprémben. Ez akkor több napig a 4-es és 6-os járat útvonalán közlekedett a városban, utasokat is szállítva.

Mind a pilótáktól, mind az utasoktól pozitív visszajelzések érkeztek akkor, ráadásul a veszprémi domborzati viszonyok nemhogy nem nehezítették meg a közlekedést, de a fékenergia visszanyerésének köszönhetően jelentős mennyiségű energiát is spórolt a jármű. Az előbb említett terepadottságnak köszönhetően az autóbusz a töltési energia mindössze kb. 33%-ának felhasználásával teljesíteni tudta napi feladatát (~150 km), így a dízelmeghajtással szembeni egyik hátránya az alacsony futásteljesítményről mára érvényét vesztette. Arról nem is beszélve, hogy egy e-busz feltöltése jóval kevesebb pénzbe kerül, mintha dízellel tankolnánk tele.

Az e-közlekedés évről évre nagyobb teret kap a világon, ezzel együtt a technológia is rohamos fejlődésen esik át. Ma már szinte minden gyártónál elérik a 300, de több esetben a 400 km-es hatótávot is egy töltéssel ezek a járművek.

A szűk keresztmetszetet a töltőállomás infrastruktúrájának a kiépítése fogja jelenteni, ez jelenleg még megoldásra vár Veszprémben, viszont ahogy az e-buszok beszerzésére is vannak pályázatok, úgy az ehhez szükséges technológia kialakítására is várhatóak még források.

vehir.hu

További cikkek

Így közlekednek a V-Busz járatai a keddi belvárosi zárás alatt
Így közlekednek a V-Busz járatai a keddi belvárosi zárás alatt
2022. augusztus 9-én, kedden Veszprém belvárosának lezárása miatt a V-Busz autóbuszjáratai reggel 7:00 óra és várhatóan délután 15:00 óra között az terelő útvonalakon közlekednek. A közösségi közlekedésért felelős szolgáltató közzétette, hogy hogyan változnak az útvonalak.
A V-Buszon rappelt a fiatal veszprémi fiú
A V-Buszon rappelt a fiatal veszprémi fiú
Darvas Bence, vagyis Darb egy 16 éves veszprémi fiú, aki most kezdte bontogatni szárnyait, méghozzá a rappzene világában. Legújabb klipjéhez pedig a V-Busz egyik járműve biztosította a forgatási helyszínt.
Ami az Apollo-11-nek három napjába telt, a V-Busz két hónap alatt érné el
Ami az Apollo-11-nek három napjába telt, a V-Busz két hónap alatt érné el
Egy átlagos hétköznapon szinte belevesznek Veszprém monotonitásába a V-Busz lila járművei, persze egy közösségi közlekedésért felelős szolgáltatónál éppen ez a megszokott, menetrendszerű működés az, ami jogosan elvárható. Viszont, ha a négyzetrácsos papír fölött elvégzünk néhány számolást, hamar kiderül, hogy némely esetben milyen hihetetlen számok állnak a buszközlekedés mögött. A V-Busz Kft. illetékeseivel most ezeket böngésztük végig és végeztünk csupán a szemléltetés és a játék végett összehasonlítást is.
Kívül lilák, belül zöldek a V-Busz új járművei
Kívül lilák, belül zöldek a V-Busz új járművei
Amit a városvezetés néhány éve eltervezett a közösségi közlekedés megreformálásában, az mostanra érett be végérvényesen, amikor a héten megérkezett és forgalomba állt a V-Busz kötelékében az 5 darab új, tisztán elektromos meghajtással közlekedő autóbusz. Az új buszok nem csak környezetkímélőek, hanem számos technikai újítással is felszerelték őket, töltőállomásukat pedig a Haszkovó-buszfordulóban alakították ki.
A V-Busz szemei és fülei
A V-Busz szemei és fülei
Ha az ember képes arra, hogy egyszerre több irányba megosztja a figyelmét, az egy irigylésre méltó készség. Ha viszont egy időben akár több, mint 40 felé képes figyelni, az már-már rendkívüli adottság. Márpedig a V-Busz diszpécserei egy átlagos hétköznapon körülbelül ennyi autóbuszjáratot követnek Veszprém útjain. Az ő munkájukba nyerünk betekintést.