A Zöld Busz Program célja a helyi közösségi közlekedésben résztvevő autóbusz-állomány cseréje a hazai buszgyártás ösztönzésével, az üzemeltetett buszok átlagéletkorának, a buszos közlekedés károsanyag-kibocsátási értékeinek és fenntartási, üzemeltetési költségeinek csökkentése, továbbá az utazási szolgáltatások minőségének javítása – foglalja össze a Zöld Busz Program hivatalos oldala a pályázat lényegét, aminek tehát egyszerre lehet pozitív hatása az utazási élményre, a környezetvédelemre és a hazai gazdaságra is.
A V-Busz hamarosan erre a pályázatra fogja beadni szakmai anyagát, amelyhez kapcsolódóan a Közgyűlés rendkívüli jogrendben hozott döntésével vállalta, hogy nyertes pályázat esetén a város vállalja a szükséges önrészt, jelen esetben 432 millió forintot.
A döntés után megkerestük a V-Busz illetékeseit, hogy további információkat tudjunk meg a pályázatról, ami jelentősen megváltoztathatja a veszprémi helyi járatos közlekedés körülményeit, amennyiben sikeres lesz.
A Zöld Busz Program keretében 5 db új elektromos szóló autóbusz beszerzése van tervben. A teljes járműpark elektromos buszokra való lecserélése csak hosszabb távon értelmezhető stratégiai cél, a V-Busz a lehetőségeknek megfelelően először 5 db járművet szerezne be, amelyek 0 km-rel kezdenék meg a működésüket a város útjain.ű
Felmerül a kérdés, hogy Veszprém dimbes-dombos útjai alkalmasak-e arra, hogy e-buszok hosszabb távon közlekedjenek rajta?
Erre egy korábbi tesztüzem ad választ. 2019-ben BYD Europe jóvoltából éles forgalmi körülmények között tesztelhettek egy 100%-ban elektromos meghajtással működő autóbuszt Veszprémben. Ez akkor több napig a 4-es és 6-os járat útvonalán közlekedett a városban, utasokat is szállítva.
Mind a pilótáktól, mind az utasoktól pozitív visszajelzések érkeztek akkor, ráadásul a veszprémi domborzati viszonyok nemhogy nem nehezítették meg a közlekedést, de a fékenergia visszanyerésének köszönhetően jelentős mennyiségű energiát is spórolt a jármű. Az előbb említett terepadottságnak köszönhetően az autóbusz a töltési energia mindössze kb. 33%-ának felhasználásával teljesíteni tudta napi feladatát (~150 km), így a dízelmeghajtással szembeni egyik hátránya az alacsony futásteljesítményről mára érvényét vesztette. Arról nem is beszélve, hogy egy e-busz feltöltése jóval kevesebb pénzbe kerül, mintha dízellel tankolnánk tele.
Az e-közlekedés évről évre nagyobb teret kap a világon, ezzel együtt a technológia is rohamos fejlődésen esik át. Ma már szinte minden gyártónál elérik a 300, de több esetben a 400 km-es hatótávot is egy töltéssel ezek a járművek.
A szűk keresztmetszetet a töltőállomás infrastruktúrájának a kiépítése fogja jelenteni, ez jelenleg még megoldásra vár Veszprémben, viszont ahogy az e-buszok beszerzésére is vannak pályázatok, úgy az ehhez szükséges technológia kialakítására is várhatóak még források.