2022. július 4.
//
Ulrik névnap

Segítséget adnak a tanárok digitális kompetencia fejlesztéséhez

A koronavírus-járvány egyik legnagyobb felismerése volt, hogy még vannak kiaknázatlan területek az oktatók digitális felkészültségének fejlesztésében. Az Insedo Kft. és a Veszprémi Szakképzési Centrum közös innovatív programja ezt támogatná.

Pap Máté, a Veszprémi Szakképzési Centrum kancellárja a projekt keddi sajtótájékoztatóján elmondta, a centrum részéről mindig is fontosnak tartották az oktatók digitális kompetenciáinak fejlesztését, az elmúlt egy évben pedig a tanárok részéről is egyre nagyobb igény mutatkozott arra, hogy ilyen jellegű továbbképzésen vegyenek részt. Sokszor azonban problémát jelentett, hogy nem álltak rendelkezésre információk arról, kinek pontosan milyen szintű továbbképzésre lenne szüksége, illetve egyáltalán mit értünk digitális kompetenciák alatt.

Az intézmény ezért a képzés-és oktatásfejlesztésben 25 éves múltra visszatekintő veszprémi Insedo Kft.-vel közösen egy olyan mérési módszertant dolgozott ki a 2020 őszén indult pilot projektben, amellyel eredményesen mérhető a tanárok digitális digitális felkészültsége, majd az alapján személyre szabott fejlődési lehetőséget lehet biztosítani nekik a továbbiakban.

Kavalecz Gábor főigazgató úgy fogalmazott, „az elsődleges cél az, hogy mindenki saját fejlődési pályát járjon be.” Jelenleg a mérésben való részvétel önkéntes, az első körben pedig a Szakképzési Centrum oktatóinak közel 60-70%-a regisztrálta magát a projektben való részvételre, de az intézmény vezetői bíznak benne, hogy ez az arány nőni fog. „Fontos lenne, ha minél több visszajelzést, jó ötletet kapnánk az oktatóktól a projekt további fejlesztésére, így egyrészt még hatékonyabbá válhatna a fejlesztés, másrészt siker esetén a projektet más szakképzési centrumok, tankerületek vagy akár az egyetem felé is kiterjeszthetnénk” – tette hozzá a főigazgató.

A digitális kompetenciák mérésére egy honlap készült (www.tdk.hu), amelyen regisztrációt követően bárki elkezdheti saját készségeinek és képességeinek felmérését. Horváth Miklós, az Insedo Kft. ügyvezetője elmondta, a módszertan összeállításánál egy nemzetközi, EU konform rendszert vettek alapul és hat fő kompetencia területet határoztak meg. Ezek a szakmai elkötelezettség, digitális források, tanítás és tanulás, értékelés, tanulók támogatása, segítségnyújtás a tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztéséhez.

Mivel a cél az volt, hogy ne egy önbevalláson alapuló rendszer jöjjön létre, ahol gyakran nem jól ítélik meg magukat a résztvevők, minden területhez és szinthez különböző nehézségű és mélységű feladatok tartoznak. Ezek között vannak egyszerűbb feleletválasztós teszt jellegű feladatok és olyanok is, amikor már meglévő vagy kidolgozás alatt álló konkrét oktatói anyagot kell feltölteni az oldalra.

Ez alapján a digitális felkészültséget a nyelvvizsgához hasonló módon A1 (belépő) – C2 (újító) skálán méri a rendszer, az eredmény szintjelzője pedig ösztönzést is ad a továbblépésre: miután fejlesztettük a kompetenciákat, az adott szint teljesítése után magasabb szintű feladatok is elérhetők.

Bertalan Melinda
Kovács Bálint

További cikkek

Átvehették diplomájukat az Érseki Főiskola végzősei
Átvehették diplomájukat az Érseki Főiskola végzősei
Ünnepélyes keretek között vehették át oklevelüket szombat délelőtt a Veszprémi Érseki Főiskola frissen diplomázott hallgatói.
Veszprémi óvoda és iskola lettek az év állatvédő intézményei
Veszprémi óvoda és iskola lettek az év állatvédő intézményei
Sótonyi Péter, az Állatorvostudományi Egyetem rektora adta át az „Év Állatvédő Óvodája 2022” és az „Év Állatvédő Általános Iskolája 2022” pályázat dobogósainak okleveleit az Egyetemen megrendezett díjátadó ünnepségen, június 29-én, Budapesten. Az „Állatvédelem gyerekeknek” szerkesztőbizottsága az Állatorvostudományi Egyetem Állatvédelmi, Jogi, Elemző- és Módszertani Központjának szakmai támogatásával idén második alkalommal hirdetett – az állatvédelmi oktatási tevékenységet középpontba helyező – pályázatot óvodák és idén első ízben már általános iskolák számára is. A pályázatra olyan intézmények jelentkezését várták, akik kiemelkedően sokat tettek az állatvédelemért, és törekedtek arra, hogy beépítsék a felelős állattartást a nevelésbe változatos és kreatív programok segítségével.
Átvehették diplomájukat a Pannon Egyetem MFTK végzősei
Átvehették diplomájukat a Pannon Egyetem MFTK végzősei
A Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar szerda délelőtt tartotta diplomaátadóját a B épület aulájában.
Tanévzáró és bizonyítványosztás volt a börtönben
Tanévzáró és bizonyítványosztás volt a börtönben
Több mint ötven fogvatartott kapta kézhez bizonyítványát Veszprémben.
Ahogy a diákok látják a várost
Ahogy a diákok látják a várost
Veszprém arca ezerféle, de hogyan látják a középiskolások? Ennek felderítésére vállalkozott a VEB2023 ZRt. által támogatott STAMP-kulturális korlenyomat gyerekszemmel nevű komplex pályázati program, amelyet a DEMO Egyesület hívott életre több másik szervezettel együtt méghozzá helyi iskolák bevonásával. A program VeszprémParticipi néven futó projektjének résztvevőivel beszélgettünk.