Az időjárásról történő közhelyes beszélgetéseket az utóbbi hónapokban felváltotta egy másik diskurzus, ami valahogy így hangzik a kérdések tekintetében:
- Téged már beoltottak?
- Melyiket kaptad?
- És hogy ment az oltás?
Amíg az első két kérdés válaszánál több változó is lehetséges, azaz igen/nem, valamint Pfizer / Moderna / Sputnik / Sinopharm / AstraZeneca és újabban Janssen is, addig az oltás meneténél nem nagyon hallani másról, mint hogy „...gyors volt, egyszerű, szervezett és nagyon kedvesek és türelmesek voltak az oltóponton dolgozók.”
Ráadásul oltóponttól függetlenül, Békéscsabától Sopronig hallani ezeket a reakciókat. Ha ironikusak akarnánk lenni, mintha nem is Magyarországon élnénk, tekintve a bürokrácia sok esetben bonyolult útvesztőjét és az örök elégedetlenség szellemét, ami valljuk be, halványabban igaz, de még most is ott lebeg a magyar emberek fölött.
Mindezek ellenére a napi 60-80 ezer beoltott mellett is gördülékenyen halad az oltási folyamat, az abban résztvevők pedig – beleértve az adminisztratív, a rendfenntartó és az egészségügyi dolgozókat - türelmesek és rendkívül humánusan viselkednek mindenkivel.
És ezt nem csak a személyes tapasztalat mondatja (a cikk szerzője megmérte az időt, ami az oltóponthoz való megérkezéstől az oltás utáni pihenőszobába való belépésig eltelt: 7 és fél perc, ebben benne volt a regisztráció, az útbaigazítás az oltóponton belül, az oltás beadása és az orvos rövid tájékoztatója a lehetséges mellékhatásokról és egy finom poén elsütése is a doktornőtől), hanem az a tény is, hogy a személyes nem tetszésüknek oly szívesen hangot adó Facebook-közösségen belül sem tapasztalható másmilyen vélemény. Ha van is, az olyan alacsony számban van jelen, hogy nem terjedt el – stílszerűen fogalmazva – vírusként az interneten.
Megkérdeztük a „jelenségről” Takács Szabolcsot, Veszprém megyei kormánymegbízottat, aki a Megyei Oltási Munkacsoport vezetője is egyben, hogy létezik-e bármilyen előírás, dokumentum arra vonatkozóan, hogy az oltóponton dolgozók milyen magatartást tanúsítsanak?
A válaszban megkaptuk, hogy a munkacsoport heti ülésein minden esetben szó esik arról, hogy az oltásra érkezőket türelmesen és készségesen fogadják a dolgozók, valamint a kórházparancsnokoktól azt kérik, hogy szervezzék meg az oltópontokon belül az adott oltóhelyekre történő eljutást, nyújtsanak segítséget a tájékozódásban és megfelelő körülményeket biztosítsanak az oltási munka zavartalan működéséhez.
Tehát lényegében az operatív lebonyolítás precíz megszervezése mellett nincsenek előre leírt kommunikációs panelek, betanult szövegminták, amit kiadnának. Az oltóponton dolgozók a saját lelki erejükre támaszkodva képesek arra, hogy a sokadik héten is ugyanolyan türelmes és emberközeli módon fogadjanak minden oltásra érkezőt, immáron több mint 3,5 milliomodszorra az országban.
Egyszerű beoltott átlagemberként pedig csak meg tudjuk erősíteni azt, amit sokan és sokszor elmondtak már, de talán nem kerül, nem kerülhet a közhelyek kategóriájába: köszönet az oltást végző orvosoknak és minden segítőjüknek!
Nyitókép: Hanyecz Kíra szülésznő beadja az orosz Szputnyik V koronavírus elleni vakcina második adagját egy nőnek a szolnoki Hetényi Géza Kórház oltópontján 2021. április 23-án. MTI/Mészáros János