- 28 db szóló és 14 db csuklós busz érkezik Veszprémbe a V-Busz flottájába az év végéig;
- a város ezzel a lépéssel a legkiszámíthatóbb és legtervezhetőbb megoldását választotta a járműpark lecserélésének;
- a teljes beruházás 3,9 milliárd forintba kerül, amelynek a fedezetét banki hitelből oldja meg Veszprém;
- az új MAN típusú buszokat a gyártó 7 évig fejlesztette és el vannak látva a legmodernebb utastájékoztatási rendszerekkel is;
- az Euro 6-os motor a környezettudatosság szempontjából is nagy előrelépést jelent.
"Történelmi pillanat a veszprémi közösségi közlekedés életében, hogy sikerült megállapodni a MAN autóbuszgyárral 42 db új busz beszerzéséről" - így fogalmazott Ovádi Péter, országgyűlési képviselő, amikor bemutatták, hogyan fog minőségében megújulni hamarosan a V-Busz járműflottája.
Mint már korábban mi is írtunk róla, a város által kiírt buszvásárlási közbeszerzést a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. nyerte el, ez a cég fog legyártani 28 db szóló és 14 db csuklós buszt, amelyek jövőre a V-Busz kötelekében állnak forgalomba.
Ovádi Péter felidézte, hogy Porga Gyula polgármesterrel korábbi beszélgetéseiken, valamint annak idején, amikor ő maga is önkormányzati képviselő volt, a fogadóóráin rendszeresen felmerült a helyi járatos buszok rossz állapota.
Ezen az előnytelen helyzeten változtatott az önkormányzat, amikor saját kezébe vette a közösségi közlekedést és létrehozta a V-Busz Kft-t. Ovádi szerint ez a polgármester részéről egy rendkívül bátor és előremutató lépés volt egy jobb szolgáltatás kialakításának érdekében.
Számos eredményt tudunk felmutatni az elmúlt időszakból, gondoljunk csak a 8-as út fejlesztésére, az uszodaberuházásra, vagy akár a Szakiparkra, amelyeket egytől egyig Magyarország kormánya is támogatott, mindezek az eredmények viszont nem lennének teljesek, ha az emberek hiányérzete megmarad az alapvető szolgáltatásokban. Az új helyi járatos buszok pedig pontosan ezen fognak segíteni, hiszen vadonatúj, modern és kényelmes járművekkel gazdagodik a város és az utazóközönség.
- mondta az országgyűlési képviselő.
A város előtt egyébként három opció volt az új buszok beszerzése kapcsán:
- versenyt hirdetnek a gyártók között és a legolcsóbb megoldást választják;
- lízing-konstrukcióval együtt hirdetnek versenyt, amelyben banki hitel is szerepel;
- új szolgáltatóra bízzák a közösségi közlekedést a városban.
Porga Gyula, polgármester a sajtótájékoztatón elmondta, megvizsgálták a piacot és minden lehetőséget, végül azért döntöttek a banki hitellel összevont buszbeszerzés mellett, mert ez volt a legtervezhetőbb és legkiszámíthatóbb a város szempontjából.
A polgármestertől megtudtuk, a kiírt közbeszerzésre az összes jelentős gyártó bejelentkezett, végül a MAN ajánlata bizonyult a legjobbnak, így a V-Busz velük szerződött le.
Porga Gyula kiemelte, az, hogy eddig eljutottak nem egyedül az ő érdeme, a képviselő-testülettel folyamatosan egyeztetett a részletekről, akik támogatták ezt a konstrukciót, valamint Ovádi Péter munkájának köszönhetően a kormány is a projekt mellé állt. (Törvényileg a kormánynak jóvá kellett hagynia a 3,9 milliárd forintos hitelfelvételt, ez az 1379/2021. számú kormányrendelettel meg is történt.)
A polgármester emlékezettet arra is, ami az Európa Kulturális Főváros Program során már többször elhangzott: Veszprém célja, hogy 2030-ra Európa legélhetőbb városai közé tartozzon. Ez azonban nem sikerülne, ha a korábbi 30 éves, majd a mostani 15 éves átlagéletkorú buszokat ne cserélnék le a legmodernebbekre.
Összehasonlításképpen, az, hogy Veszprém saját kezébe vette a közösségi közlekedést és ezen belül a legmodernebb és legújabb buszokat tudta megvásárolni olyan beruházás, mint amit Barcelona, vagy más európai nagyvárosok vittek véghez.
Ezt már Hoyos György, a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. buszüzletág-igazgatója mondta, aki részletesen bemutatta az új járművek funkcióit.
A MAN Lion's City 12C és 18C buszok a cég legújabb fejlesztései, nem kevesebb, mint 7 évig tartott a kifejlesztésük. Ennek eredményeképp pedig a legújabb technológiákkal szerelték fel a járműveket, amelyek gazdaságosság szempontjából is nagy előrelépést jelentenek a korábbi időszakhoz képest, valamint küllemükben is újszerűek.
Az Euro 6-os motor, amivel fel vannak szerelve szintén a cég saját fejlesztése – ez a dízelmotorok közül az egyik legkörnyezetkímélőbb – valamint egyedi Hybrid-rendszer is működik bennük. Ez a technológia a fékezési energiát alakítja át és hasznosítja a közlekedés során.
A buszok automata váltóval működnek, klíma és fűtés mindegyikben van, valamint hangos és vizuális utastájékoztatási rendszerrel is fel vannak szerelve.
A megállapodás értelmében az első szóló buszt december 1-jén szállítják le Veszprémbe, a legelső csuklós buszt december 18-ig, az összes jármű pedig december 31-ig érkezik meg.
Nyitókép: magyarbusz.info