2021. szeptember 22.
//
Móric névnap

Hétköznapi tárgyak mély filozófiával

A professzionalizmus és a populizmus harcaként is lehetne értelmezni a Művészetek Házában megnyílt legújabb kiállítást. Az alkotó, Babinszky Csilla a hétköznapi életből vett tárgyakkal boncolgat messzemenő következtetéseket az életről, filozófiáról. Magas színvonalú kortárs művészet, nem csak a műértőknek.

Péntek délután nyílt meg a Művészetek Háza Csikász galériában Babinszky Csilla, Színe és fonákja című kiállítása, viszont a művésznő és a kurátorok már hétfő óta dolgoztak a tárlaton. Az elmúlt hat hétben ez már a negyedik jelentősebb kiállításmegnyitó, amit megtartottak, ahogy a Művészetek Háza igazgatója, Hegyeshalmi László fogalmazott a megnyitón, a pandémia végével besűrűsödtek a kiállítások is, tehát a kultúra is kezdi felvenni régi, vírus előtti ritmusát.

Ehhez a folyamathoz kapcsolódik most Babinszky Csilla tárlata is, amit szeptember 4-ig lehet majd megtekinteni a Csikász galériában a Várban.

A tárlatról a megnyitón Bordács Andrea, esztéta, kurátor, az ELTE SEK Vizuális Művészeti Tanszék vezetője beszélt a megjelentek előtt. "Babinszky Csilla kiállítása olyan válogatás az életműből, mely egy karakteres ívet mutat be, jár végig az egyes termeket követve. Műveit az illúzióval való játék, a szem becsapása jellemzi, ami metaforikus jelentést is hordoz, a valóság és a látszat közti ingázást, az illúzió illúzióját" - fogalmazott a kurátor.

Mindezeket több esetben az átlag hétköznapi életből vett tárgyakkal, eszközökkel oldja meg, úgy, mint borospoharakkal, zacskókkal, babszemekkel és az azokkal való játékkal.

Külön kiemelendő a Roccoco címre hallgató alkotás, amelyet már rögtön a bejáratnál szemügyre vehetnek az érdeklődők. Itt egy több borospohárból álló installáció fogadja a látogatókat, amelyek természetellenesen helyezkednek el a falon, némelyikük pedig úgy van megtöltve borral, hogy a nedű elfogyasztása csupán vágyakozás maradjon.

A művésznő az efféle filozófiai gondolatébresztő alkotások mellett elemzi a művészet és a művészek XXI. századi helyzetét is, nem burkoltan gazdasági értelemben is.

Egyszóval a kiállítás reflektál a modern kor jellegeire, miközben a platóni filozófiáig is visszanyúlik, mindez fogyasztható köntösben a kevésbé műértő közönség számára is.

 

Babinszky Csilla 1984 és 1988 között a szegedi Tömörkény István Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola grafika szakán tanult, majd 1989 és 1994 között a budapesti Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakát végezte el. 1994–1996-ban részt vett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Posztgraduális képzésén, majd 1996-ban ugyanitt művészettörténet, geometria és pedagógiai diplomát szerzett. A MAOE, az FKSE, a MAMŰ és a Magyar Grafikusművészek Szövetségének tagja.

Díjai, ösztöndíjai:
1992 • Barcsay-díj
1993 • Prohászka-díj
1996 • Művelődési és Közoktatási Minisztérium spanyolországi ösztöndíja
2000–2003 • Derkovits-ösztöndíj
2001 • Római Magyar Akadémia Művészeti Ösztöndíja, Róma (I)
2005 • Christian Merian Stiftung ösztöndíja, Artist in Residens Program IAAB studio, Bázel (CH) • Budapest és Párizs város ösztöndíja, Cité des Arts, Párizs (F)
2010 • Djerassi Resident Artists Program, California (USA).

Hajas Bálint
Domján Attila