Mindekelőtt nézzük meg, hogy mikor beszélhetünk körforgalomról, hiszen attól, hogy egy kereszteződésben körívet kell megtennie az autónak, még nem biztos, hogy a KRESZ szerint körforgalmon haladunk át.
A pontos meghatározás szerint az olyan út számít körforgalomnak, ahol
- a körbezárt terület a vezető bal keze felől esik;
- az úttest teljes szélességében menetirány szerinti jobb oldalnak számít;
- valamennyi betorkoló út irányából tábla jelzi a körforgalmat.
A legelső olyan csomópontot, ahol körforgalomszerűen haladtak át a járművek még 1910-ben alakították ki Angliában, igaz ezt még javában lovaskocsikkal, fiákerekkel és csak elvétve néhány autómobillal használták. Később is inkább kényszerből alkalmazták ezt a megoldást, ha egy épületet, parkot kellett szabályosan megkerülnie az útszakasznak.
A hazai KRESZ-ben 1975 óta szerepel paragrafus a körforgalom használatára, igaz, akkor még csak elvétve építettek ilyen forgalomgyorsító és biztonságos csomópontokat Magyarországon.
Ugyanis a körforgalmak éppen e kettő tényező miatt váltak népszerűvé a várostervezéskor. A növekvő forgalomsűrűség mellett is képes alacsonyabb baleseti kockázattal biztosítani a járművek továbbhaladását az utak találkozási pontjainál, a hagyományos útkereszteződésekhez viszonyítva. Valamint egyenletesebb járműhaladást tud biztosítani a kereszteződésekhez képest akár táblával, akár fényjelző készülékkel van a forgalom szabályozva. Ezen kívül a közlekedésmérnökök fel tudnak sorolni további előnyöket mellette, mint pldául az üzemetetési költség megspórolása.
Bár a KRESZ szabályai nemzetköziek, a Magyarországon alkalmazott szokás, hogy a "körforgalomban bent lévőnek van elsőbbsége" nem általános. Olaszországban és Franciaországban is előfordulnak jobbkéz-szabály elvén működő körforgalmak, egy fontosabb forgalmi irányt előnyben részesítő körforgalmak és egyéb különleges szabályozásúak is.
Sőt, hazánkban is van olyan körforgalom, ahol bizonyos forgalmi szituációnál annak kell lefékeznie, aki már bent halad a körforgalomban. Igaz, ez csak akkor lép érvénybe, ha a körforgalmon átvezető villamospályán éppen megérkezik a szerelvény. Mivel Veszprémben nem hogy nem vezet át sínpálya a körforgalmakon, de még csak villamos sincs, így a bakonyi megyeszékhelyen nem kell erre figyelni, nem úgy, mint például Szeged egyik körforgalmában.
A körforgalmak lehetnek egy-vagy kétsávosak, de előfordul ennél is több közlekedési nyomvonal is. Az angliai Swindonban például nem kevesebb, mint 7 (!) sávon haladhatnak az autók.
De, hogy Veszprémből is hozzunk egy érdekességet, a Jutasi út és a Budapest út találkozásánál épült körforgalom a legnagyobb egysávos körforgalom Közép-Európában!
A körforgalmak amellett, hogy közlekedésbiztonság szempontjából előnyösebbek, mint egy kereszteződés, esztétika szempontjából is számos lehetőséget kínálnak a városdekorációért felelős szakembereknek és képzőművészeknek.
Ebben Veszprémnek sem kell szégyenkeznie, hiszen a város két körforgalmát is helyi művészeti remekművek díszítik a herendi porcelánszobrok formájában. Ezen kívül van kopjafás körforgalmunk, a belvárosi gyorsétterem előtti részen pedig egy szívalakot alakítottak ki virágokból a körforgalom közepén. De említhetnénk a Jutasi úti körforgalomban a sokáig kiállított Bernar Venet szobrot is, amit sokan csak egy rozsdás rugóként értelmeztek.
Ha valaki azt gondolná, hogy Magyarországon Veszprém a körforgalmak városa, csalódni fog. Nálunk ugyanis 22 körforgalmat tartanak számon, ezzel szemben például Győrben 60 ilyen megoldás van, ráadásul itt található az egyik legnagyobb odafigyelést megkövetelő körforgalom is, ahol a több sáv mellett még közlekedési lámpák is vannak a köríven belül.
De még a győri szám is elbújhat az USA-ban lévő Carmel kisváros körforgalmai mellett. A Veszprémnél nem sokkal nagyobb családi házas városkában ugyanis 138 körforgalom van. További érdekesség, hogy a tengerentúlon amúgy sem megszokott közlekedésszervezési megoldás a körforgalom, így egymagában ez a kisváros az USA-ban található körforgalmak 2%-át lefedi.
Végül mutatjuk, hogy hivatalosan, az önkormányzat Városüzemeltetési Irodájától kapott lista alapján Veszprémben hol találhatóak körforgalmak:
- 82. sz. főút – Kádárta
- 82. sz. főút – Aréna
- 82. sz. főút – Keleti útgyűrű (Tesco)
- Keleti útgyűrű – Lidl üzlet
- Házgyári út – Kisréti utca
- Házgyári út – Pápai út
- Pápai út – K-Ny tengely
- K-Ny tengely – Juhar utca
- Jutasi út – Aulich utca
- Görgey utca – Aradi V. útja
- Haszkovó út – Március 15. utca
- Munkácsy utca – Jutasi út
- Cholnoky út – Ady utca
- Cholnoky út – Lóczy utca
- Budapest út – Jutasi út
- Mindszenty utca – Brusznyai utca
- Mártírok útja – Bajcsy –Zs. utca
- Bajcsy-Zs. utca – É-D tengely
- Almádi út – Radnóti tér
- Almádi út – Cserepes utca
- Almádi út – Dornyai utca (nemrégépült)
- Almádi út – Tirat Carmel utca (nemrég épült)
A Rózsa utcai mini körforgalom jelenleg nem körforgalom az egyirányúsítás miatt, de amúgy régebben annak számított.