Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 21. Konstantin
Veszprém
16°C
2024. május 21. Konstantin
Veszprém
16°C

Környezetkímélő és fenntartható üzemanyagok fejlesztését segíti a Pannon Egyetem

2021. augusztus 24. 14:39
Egy négyéves projekt keretében olyan üzemanyag-komponensek kifejlesztésén dolgozott az egyetem, melyek révén a környezetet kímélő, ugyanakkor hosszabb távon is energiatartalmú üzemanyagok kerülhetnek a járművekbe.

A projekt részleteiről és eredményeiről kedden szakmai konferencián számoltak be a kutatás vezetői, valamint alprojektvezetői.

Dr. Vonderviszt Ferenc rektorhelyettes elmondta, az egyetem életében egyre meghatározóbb a kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység, ennek megfelelően közel 120 kutatás megvalósításában vettek részt az utóbbi időszakban. „Törekszünk arra, hogy ezek a kutatások cégekkel közösen valósuljanak meg, s a lehető legmodernebb technológiákon alapuljanak, hiszen kiemelten fontos számunkra, hogy az intézmény a gazdaság erősítéséhez hozzájáruljon.

Vonderviszt FerencVonderviszt Ferenc

Mindemellett, amikor néhány éve áttekintettük a Pannon Egyetem jövőképét, arra jutottunk, hogy a következő évtizedek tevékenységének középpontjába a fenntarthatóságot kell helyeznünk. Azt szeretnénk, ha a Pannon Egyetem olyan intézménnyé válna, amely vezető szerepet játszik a magyar gazdaság zöld átállásában” – hangsúlyozta a rektorhelyettes.

Ebben stratégiai partnerük a MOL, akikkel megkezdték egy körforgásos kompetenciaközpont létrehozását a nagykanizsai térségben, valamint céljaik között szerepel egy tudományos park létrejötte, ahol például a környezetbarát technológiák, az energiahatékonyság, a hulladékgazdálkodás, a fenntartható várostervezés és a vízgazdálkodás kérdéseivel foglalkozhatnának.

Németh SándorNémeth Sándor

A közlekedésben érdekelt cég volt a 2017 februárjában indult és a napokban záródó projektjük partnere is, mely során olyan korszerű, molekulaszerkezetében nagy hidrogéntartalmú motorhajtóanyagok előállításának és felhasználásának megteremtésén dolgoztak, melyek jelentősen hozzájárulhatnak a fenntartható mobilitáshoz – árulta el Németh Sándor, a Mérnöki Kar dékánja. Az 55 hónapig tartó projektben összesen 92 fő vett részt, melyhez 662 millió forint támogatást nyert el az intézmény.

Dr. Hancsók Jenő, a kutatás szakmai vezetője szerint nem kérdés, hogy a mobilitás központi szerepet fog játszani a fenntartható fejlődésben, át kell azonban gondolni, hogy a zéró károsanyag/szén-dioxid kibocsátás tényleges realitás vagy csak álom, hiszen a motor hajtóanyagok elsődleges követelménye még mindig az, hogy alkalmas legyen energiaátadásra, illetve nagy energiatartalommal bírjon, csak ezután jönnek a fenntarthatósági és környezetbarát kérdések.

Ha pedig megnézzük a várható tendenciákat, azt látjuk, hogy 20-30 év múlva még mindig a belső égésű, benzines motorok fognak dominálni, emellett lesznek elektromotorok, míg a légi közlekedésben kizárólag a szénhidrogénekre tudunk alapozni. Mivel számítások szerint jelentősen nőni fog a közúti és tengeri teherszállítás, amelyekhez több és nagyobb energiatartalmú meghajtóanyag, cseppfolyós szénhidrogén kell, a dízeles meghajtóanyagok száma is nő.

Hancsók JenőHancsók Jenő

Léteznek azonban olyan megoldások és komponensek, amelyekkel mégis csak fenntarthatóbbá tehető a mobilitás. Ilyenek az izoparaffinok, amelyek a legnagyobb hidrogéntartalmú cseppfolyós szénhidrogének, így nagy energiatartalommal bírnak, ami kisebb motorhajtóanyag felhasználást, kisebb károsanyag-kibocsátást és tiszta égést eredményez. Emellett költséget lehet vele megtakarítani, hosszabb a szerkezeti anyag élettartama és megfelelő a lebonthatósága is. Ráadásul a cseppfolyós szénhidrogéneknek már megvan a logisztikai rendszere, kellő tapasztalattal rendelkezünk róluk, jó a vevői elfogadottságuk, adott a biztonságtechnikai háttér is – tehát nem kell semmit pluszban megtervezni hozzájuk, amivel megint csak költséget és energiát lehet megspórolni. De a legnagyobb nyereséget is ezekkel érheti el egy gyártó, hiszen az izoparaffinok a legnagyobb térfogatú szénhidrogének, a cseppfolyós motorhajtóanyagokat pedig nem tömegre, hanem térfogatra értékesítik.

A jövőben tehát érdemes lenne ezeket felhasználni motorhajtóanyagként, egyre nagyobb mértékben megújuló energiaforrásokból beszerezve. Erre úgy tűnik, van is esély: a MOL Zrt. stratégiai partnerként vállalta, hogy 2020 után (illetve a projekttel párhuzamosan is) felhasználja a kutatás eredményeit motor hajtóanyagaik gyártásához.

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
Boldog gyereknapot varázsolt a Cholnoky Kerekasztal Boldog gyereknapot varázsolt a Cholnoky Kerekasztal Játékokkal lepte meg a Cholnoky Kerekasztal Egyesület a lakótelep három köznevelési tagintézményét gyereknap alkalmából. ma 18:56 Ovádi Péter: eredményes volt az Európai Állatjólléti Tanácsok Fórumának idei ülése Ovádi Péter: eredményes volt az Európai Állatjólléti Tanácsok Fórumának idei ülése Ovádi Péter, az állatvédelmi cselekvési terv kidolgozásáért és végrehajtásáért felelős kormánybiztos örömmel számolt be arról, hogy Magyarország is képviseltette magát az EuroFAWC-on, május középén Edinburgh-ban. ma 13:26 Ismét több ezer diák kapott új notebookot ingyenesen oktatás Ismét több ezer diák kapott új notebookot ingyenesen Folytatódott az ingyenes notebookok kiosztása a veszprémi iskolákban is, ezúttal az ötödik, hatodik és kilencedik évfolyamos diákok juthattak hozzá az eszközökhöz, amiket a magyar kormány biztosít az ország iskolásainak és pedagógusainak. ma 15:42 Ezekre a politikai csatákra lehet számítani Veszprém vármegye többi településén Ezekre a politikai csatákra lehet számítani Veszprém vármegye többi településén Valahol már most eldőlt, hogy nem lesz változás a polgármesteri székben, máshol pedig az, hogy bármi történik az önkormányzati választáson, egészen biztos, hogy új vezetője lesz a településnek. Szétnéztünk Veszprém határán túl, hogy a környező településeken és a vármegye nagyobb városaiban kik és milyen színekben indulnak polgármesternek. ma 14:10

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.