2022. augusztus 19.
//
Huba névnap

Környezetkímélő és fenntartható üzemanyagok fejlesztését segíti a Pannon Egyetem

Egy négyéves projekt keretében olyan üzemanyag-komponensek kifejlesztésén dolgozott az egyetem, melyek révén a környezetet kímélő, ugyanakkor hosszabb távon is energiatartalmú üzemanyagok kerülhetnek a járművekbe.

A projekt részleteiről és eredményeiről kedden szakmai konferencián számoltak be a kutatás vezetői, valamint alprojektvezetői.

Dr. Vonderviszt Ferenc rektorhelyettes elmondta, az egyetem életében egyre meghatározóbb a kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység, ennek megfelelően közel 120 kutatás megvalósításában vettek részt az utóbbi időszakban. „Törekszünk arra, hogy ezek a kutatások cégekkel közösen valósuljanak meg, s a lehető legmodernebb technológiákon alapuljanak, hiszen kiemelten fontos számunkra, hogy az intézmény a gazdaság erősítéséhez hozzájáruljon.

Vonderviszt FerencVonderviszt Ferenc

Mindemellett, amikor néhány éve áttekintettük a Pannon Egyetem jövőképét, arra jutottunk, hogy a következő évtizedek tevékenységének középpontjába a fenntarthatóságot kell helyeznünk. Azt szeretnénk, ha a Pannon Egyetem olyan intézménnyé válna, amely vezető szerepet játszik a magyar gazdaság zöld átállásában” – hangsúlyozta a rektorhelyettes.

Ebben stratégiai partnerük a MOL, akikkel megkezdték egy körforgásos kompetenciaközpont létrehozását a nagykanizsai térségben, valamint céljaik között szerepel egy tudományos park létrejötte, ahol például a környezetbarát technológiák, az energiahatékonyság, a hulladékgazdálkodás, a fenntartható várostervezés és a vízgazdálkodás kérdéseivel foglalkozhatnának.

Németh SándorNémeth Sándor

A közlekedésben érdekelt cég volt a 2017 februárjában indult és a napokban záródó projektjük partnere is, mely során olyan korszerű, molekulaszerkezetében nagy hidrogéntartalmú motorhajtóanyagok előállításának és felhasználásának megteremtésén dolgoztak, melyek jelentősen hozzájárulhatnak a fenntartható mobilitáshoz – árulta el Németh Sándor, a Mérnöki Kar dékánja. Az 55 hónapig tartó projektben összesen 92 fő vett részt, melyhez 662 millió forint támogatást nyert el az intézmény.

Dr. Hancsók Jenő, a kutatás szakmai vezetője szerint nem kérdés, hogy a mobilitás központi szerepet fog játszani a fenntartható fejlődésben, át kell azonban gondolni, hogy a zéró károsanyag/szén-dioxid kibocsátás tényleges realitás vagy csak álom, hiszen a motor hajtóanyagok elsődleges követelménye még mindig az, hogy alkalmas legyen energiaátadásra, illetve nagy energiatartalommal bírjon, csak ezután jönnek a fenntarthatósági és környezetbarát kérdések.

Ha pedig megnézzük a várható tendenciákat, azt látjuk, hogy 20-30 év múlva még mindig a belső égésű, benzines motorok fognak dominálni, emellett lesznek elektromotorok, míg a légi közlekedésben kizárólag a szénhidrogénekre tudunk alapozni. Mivel számítások szerint jelentősen nőni fog a közúti és tengeri teherszállítás, amelyekhez több és nagyobb energiatartalmú meghajtóanyag, cseppfolyós szénhidrogén kell, a dízeles meghajtóanyagok száma is nő.

Hancsók JenőHancsók Jenő

Léteznek azonban olyan megoldások és komponensek, amelyekkel mégis csak fenntarthatóbbá tehető a mobilitás. Ilyenek az izoparaffinok, amelyek a legnagyobb hidrogéntartalmú cseppfolyós szénhidrogének, így nagy energiatartalommal bírnak, ami kisebb motorhajtóanyag felhasználást, kisebb károsanyag-kibocsátást és tiszta égést eredményez. Emellett költséget lehet vele megtakarítani, hosszabb a szerkezeti anyag élettartama és megfelelő a lebonthatósága is. Ráadásul a cseppfolyós szénhidrogéneknek már megvan a logisztikai rendszere, kellő tapasztalattal rendelkezünk róluk, jó a vevői elfogadottságuk, adott a biztonságtechnikai háttér is – tehát nem kell semmit pluszban megtervezni hozzájuk, amivel megint csak költséget és energiát lehet megspórolni. De a legnagyobb nyereséget is ezekkel érheti el egy gyártó, hiszen az izoparaffinok a legnagyobb térfogatú szénhidrogének, a cseppfolyós motorhajtóanyagokat pedig nem tömegre, hanem térfogatra értékesítik.

A jövőben tehát érdemes lenne ezeket felhasználni motorhajtóanyagként, egyre nagyobb mértékben megújuló energiaforrásokból beszerezve. Erre úgy tűnik, van is esély: a MOL Zrt. stratégiai partnerként vállalta, hogy 2020 után (illetve a projekttel párhuzamosan is) felhasználja a kutatás eredményeit motor hajtóanyagaik gyártásához.

Bertalan Melinda
Domján Attila

További cikkek

Orosz gép miatt riasztották a magyar Gripeneket a Baltikumba
Orosz gép miatt riasztották a magyar Gripeneket a Baltikumba
Megkapták idei első éles riasztásukat a balti légteret védő magyar Gripenek - közölte a honvédelmi miniszter csütörtökön Facebook-oldalán.
Az ünnep miatt változnak a MÁV-Volán csoport menetrendjei
Az ünnep miatt változnak a MÁV-Volán csoport menetrendjei
Az augusztus 20-ai budapesti tűzijáték után több kocsival közlekedő vonatokat indít a MÁV. Változik a Volánbusz menetrendje is az ünnepi hétvégén.
Petíciót indítottak a reformerek Udvardy érsek leváltására
Petíciót indítottak a reformerek Udvardy érsek leváltására
A Reformerek Párt részéről Varga-Damm Andrea, a párt elnöke és Kovács Rajmund alelnök Veszprémben jelentették be, hogy online petíciót indítanak annak érdekében, hogy meggyőzzék a szentatyát a veszprémi érsek leváltásáról.
A szőlőműveléssel ismerkedhettek a veszprémi gyerekek a német önkormányzat táborában
A szőlőműveléssel ismerkedhettek a veszprémi gyerekek a német önkormányzat táborában
A Veszprémi Német Nemzetiségi Önkormányzat az immár hagyományosnak mondható nyári táborát, szám szerint a harmadikat augusztus 1. és 5. között rendezte meg.
Nem lehetne, hogy akkor most egy kicsit tényleg visszaveszünk?
Nem lehetne, hogy akkor most egy kicsit tényleg visszaveszünk?
Miközben az eddig ismert, kényelmes világunk összeomlóban van, ahelyett hogy kicsit észbe kapnánk, még mindig a gázpedált tapossuk. Pedig nagyon ideje lenne a fékre lépni.