- a Balaton utca egyirányú a Bartók Béla utcától, a Bartók Béla utca felől az Ady Endre utca irányába.
- a Bartók Béla utca egyirányú a Viola utca felől Balaton utca irányába.
- a Szilfa utca egyirányú a Balaton utca felől a Viola utca irányába.
- a Tulipán utca egyirányú a Levendula utca felől a Kodály Zoltán utca irányába.
- a Móra Ferenc utca egyirányú a Kodály Zoltán utca felől a Viola utca irányába.
- a Mikszáth Kálmán utca egyirányú a Viola utca felől a Levendula utca irányába.
- a Liszt Ferenc utca egyirányú a Gyöngyvirág utca felől az Ady utca irányába.
- a Kodály Zoltán utca egyirányú az Ady utca felől a Látóhegy utca irányába.
- a Rózsa utca egyirányú a Radnóti utca felől az Ady Endre utca irányába.
- a Levendula utca egyirányú a Mikszáth utca felől az Ady utca irányába.
Fél éves „tesztüzemet” követően a nyár közepén egy újabb lakossági fórum keretében hallgattuk meg lakók véleményét.
Korábban lakossági kezdeményezésre indult el a megoldáskeresés a Kertváros, az Ady Endre utca és környékének közlekedési anomáliák megoldására.
A probléma nem egyedi és nem csak a szóban forgó terültre jellemző. A motorizáció rohamos fejlődésével egyre több a gépjármű, gyakori a családonként a két, három autó, melynek hatására az gépkocsik nagy része kiszorul a közterületekre annak ellenére, hogy családi házas, kisvárosi környezetről van szó.
Nehezíti még a helyzetet a városközpont, a nagy forgalmat vonzó létesítmények, mint például a Balaton Plaza közelsége. Az városba ingázók, a belvárosban dolgozók is előszeretettel hagyják járműveiket akár egész napra a környező utcákban, melyekben a várakozó járművek miatt időszakonként nehézkes a közlekedés, a kapcsolódó ingatlanra való bejutás, a parkolás szinte már lehetetlen.
A már-már tarthatatlan, égető probléma kezelésére több megoldási javaslat is szóba került.
A fizető parolás kiterjesztése a korábbi fórumokon elhangzottak alapján azonnal elvetésre került, hiszen ez az eszköz a felmerült parkolási problémákra nem hoz megoldást.
Az ismert hátrányok ellenére – mint például, az, hogy a lakók egy része jóval hosszabb utak megtételére kényszerül, a környező utcákon a gépjármű forgalom megnő, továbbá várhatóan a gépjárművek haladási sebessége is nagyobb lesz - az ott megszólaló többség valamint a szakemberek véleménye az egyirányúsítás mellett szólt.
A forgalmi rend módosítás óta nyolc hónap telt el.
Sejthető volt, hogy a bevezetett intézkedések nem mindenki számára lesznek kedvezőek. Ezt a nyáron megtartott fórumon elhangzott vélemények is alátámasztották.
Ezek legtöbbje az Ady Endre, a Tulipán és a Bartók Béla utca túl nagy forgalmáról, az ingatlanok ki- és behajtási problémáiról, a Mikszáth Kálmán utca, a Rózsa utca megközelítéséről, a Szilfa, Móra Ferenc és a Tulipán utca kétirányúsításáról, valamint a kerékpárosok előnybe hozásáról szóltak..
A beérkezett lakossági visszajelzések, a korábbi lakossági fórumokon elhangzottak összesítésre és kiértékelésre kerültek. Az eltelt időben a kis utcákat folyamatosan monitoroztuk, különböző napszakokban figyeltük a forgalom lefolyását.
A fentiek alapján a következő változtatási javaslatokat fogalmaztuk meg:
- a Levendula utca Ady Endre utca és a Mikszáth Kálmán utca közti szakasza ismét legyen kétirányú
- a Balaton utca Bartók Béla utca és az Ady Endre utca közti szakasza ismét legyen kétirányú
- valamint a Rózsa utca Ady Endre utca és a Radnóti Miklós tér között ellenkező irányba, azaz a Gyöngyvirág utca felé legyen egyirányú
A jövőben megvalósuló beruházásainknál, felújításainknál előtérbe kerül a forgalomlassító megoldások bevezetése, mint például speciális fekvőrendőrök kialakítása, továbbá az utak vonalvezetésének kisebb-nagyobb mértékű elhúzása, átalakítása.
Kovács Zoltán
irodavezető
Városüzemeltetési Iroda