Az építőjátékok igen kedvelt játékfajták a gyermekek körében. Nemcsak a bölcsisek és ovisok játszanak szívesen konstrukciós játékokkal, hanem az iskolások is. Vajon mi lehet ennek az oka? Mit fejleszt ez a játék?
Építőjátékok a bölcsődében
Talán meglepő, de már az 1-2 éves gyerekek is imádnak építeni. Persze ők még nem valami bonyolult szerkezetet hoznak létre a kis kezükkel, hanem építőkockákból, könnyű, puha elemekből raknak tornyot. A színes formák egymásra pakolása azért olyan élvezetes számukra, mert érzik, hatalmuk van a testük felett. A kis építőelemek ugyanis a külvilágot jelentik nekik, amit szabadon alakíthatnak.
A játék során az önbizalmuk is erősödik, büszkék lesznek rá, hogy valamit alkottak. A motorikus mozgások és a szem-kéz koordináció fejlesztését érdemes minél előbb elkezdeni.
A Compaya játék webáruházban már az egyévesek számára is találunk ehhez minőségi építőjátékot, mely olyan nagy méretű, egyszerűen összeilleszthető darabokból áll, melyet a kicsik nem tudnak lenyelni. A mágneses építőjátéknak nincsenek kieső részei, így biztonságosan játszhatnak vele a bölcsisek is.
Az óvodások építőjátékai
Az óvodában is folytatódik az építőjátékok iránti érdeklődés. A 3-5 éves korosztály már képes bonyolultabb, több elemből álló konstrukció, szerkezet létrehozására. Ők már figyelnek a részletekre is, a színek harmóniájára vagy az építmény térbeli elhelyezkedésére. Már nem fontos, hogy le is döntsék a tornyot, amit építettek, az óvodások inkább használni szeretnék az elkészült alkotást. Ezért a szerepjátékok előkészítésekor gyakran építenek valamit, ami majd fontos helyszín lesz a közös játék során.
A finommotorikus mozgások fejlesztése érdekében nekik már adhatók az apróbb, kisebb méretű építőelemek is, nagy élmény a clicsezés számukra. A konstrukciós játékok létrehozása segíti a szabályok, fizikai törvényszerűségek megismerését is. A közös építés pedig a társas érintkezés szabályainak elsajátítására is jó alkalom egy óvodás számára.
Az iskolások és az építőjáték
Az iskolában már elsősorban a tanulásé a főszerep, de egy kis játékosságra még itt is van lehetőség. Főleg technika- és rajzórákon kap szerepet a kreativitás, a szépérzék. Ezeken a tanórákon a kisdiákok mindig alkotnak valamit, rajzolnak, festenek, de gyakran építenek is.
Az iskolában megismerkednek az anyagok tulajdonságaival, felhasználási módjukkal, és gyakran ők maguk alakítják formára őket. Az egyszerű, kartonból készült kastélyon át a fa ékszerdobozig ide tartozik minden, amit létrehozhatnak. Ekkor már valóban a kézügyességüktől és a kreativitásuktól függ, milyen szerkezetet tudnak alkotni.
A konstruálás során fejlődik a türelmük, kitartásuk, hiszen az egyre kisebb darabok összeillesztése nagy összpontosítást és higgadtságot igényel. Így válik a bölcsis toronyépítő tevékenységből akár kedvelt hivatás, szakma is: látható tehát, hogy az építőjátékok a kezdetektől a felnőttkorig jelen vannak az életünkben.