Zamárdi 16 km-es sugarú körzetében sem hajó- sem
vitorláskikötő nincs. Még a múlt század elején a királyi államkincstárnál sem
sikerült az akkori, apró településnek „kilobbiznia” a hajókikötőt – mondta Lain
Ferenc. Az utóbbi húsz év úgy telt el, hogy minden évben valaki legalább
egyszer felvetette a kikötő építését. A jelenlegi kikötő tervének
engedélyeztetési, előzetes jóváhagyási eljárása két évvel ezelőtt megkezdődött
az akkori terveknek megfelelően. Az eljárás során, összesen 31 érintett féllel
kell időközönként az összes változást ismertetni, jóváhagyatni és
engedélyeztetni. Azt mondják a szakemberek, hogy ilyen nagyságrendű, 300
vitorlást befogadó kikötő engedélyeztetési eljárás 2-től 10 évig is elhúzódhat.
Lain Ferenc szerint a tervezési eljárás másfél év múlva befejeződhet, utána
kezdődhet a tényleges építkezés. Sokan azt hitték, hogy part menti kikötő lesz,
de mivel a déli partról beszélünk, a parttól 440 méterre nyúlik be a kikötő,
ugyanis a hajóknak legalább 3.5-4 méteres merülés kell – folytatta a
koordinátor. A kőzúzalékot ülepíteni kell, ami újabb egy év, utána kerülhet fel
rá a járóréteg. A személyforgalmat biztosító hajókikötő az objektum nyugati
részén épülne fel. Ami biztosítaná a település vízi úton történő megközelítését.
Tihany csak negyedórányi távolságra lenne a vízen, ami szintén sokat lendítene
a turizmuson. A helybéliek támogatják a tervet, csak történjen már végre
valami, mondogatják. Az a vád sem igaz, hogy természeti „katasztrófát” okoz a
kikötő, mivel a gát biztosítja az érintett partszakasz természetes vízáramlást,
így nem képződnek zátonyok, lerakódások. Ezt bizonyítja a szakhatóságok
előzetes véleményezése. Tökéletes projekt nem létezik, így szinte
elkerülhetetlen, hogy bizonyos civil szervezetek ne támadjanak minket – mondja Lain
Ferenc, de ez százalékos arányban kifejezve a kettőt sem éri el, elenyésző az ellenzők száma.
Végül is, hogy mikorra készül el a kikötő Zamárdiban, senki sem akart jóslatokba bocsátkozni.