A kérdést olykor felteszi egy-egy cégvezető, aki megnézi a reprezentációs költségek, promóciós ajándékok számláit. A marketinges ilyenkor legalább öt okot fel tud sorolni, hogy miért kell promóciós ajándékokra költeni.
A reklámajándék sokáig a logózott toll és a jegyzetfüzet volt, ami azért már jócskán a múlt. Persze, a mai napig vitathatatlan a tollak népszerűsége, legalább hat-nyolc reklámtoll minden háztartásban van. Akárcsak logózott jegyzettömb, esetleg póló vagy néhány bögre. Manapság viszont jóval kifinomultabb, ötletesebb tételek is megjelennek a promóciós ajándékok listáján. A kérdés azért továbbra is ott motoszkál bennünk, hogy vajon mennyire hatékony ez a marketingeszköz? Számít, ha logózott bögréből fogyasztják el a partnereink a reggeli kávét?
A Promóciós Termékek Nemzetközi Szövetsége készített egy felmérést, hogy választ adjon erre a kérdésre. Arra jutottak, hogy az emberek 94%-a fel tudja idézni, kitől kapta az adott promóciós ajándékot. Sőt, 85%-uk üzletet is köt azzal, akitől a terméket kapta! A megkérdezettek több mint fele 1-4 éven keresztül megőrzi az ajándékokat. 89%-uk pedig két évvel később is pontosan emlékszik az ajándékozó nevére, cégnevére. Meggyőző eredmények ezek arról, hogy a promóciós termékek megérik a pénzüket.
Néhány ok a promóciós ajándékok beszerzésére
Egy reklámajándék kollekció összeállítása relatíve alacsony költségvetésből megoldható. A gyártók alacsonyan tartják az árakat, ráadásul minél többet rendel valaki egy adott termékből, annál kisebb lesz a darabár. Ezért éri meg például tollakat több százas, ezres nagyságrendben rendelni. A bögréknél ugyanez a helyzet. Ráadásul a bögre egy kimondottan nagy hatású marketing ajándék, hiszen kutatások szerint az emberek 57%-a emlékszik a cégre, akinek a bögréjéből issza a kávét. Itt jön a mindennapi használat jelentősége. Egy adathordozó, egy asztali naptár, egy jegyzettömb mindig szem előtt van, nem illan el, mint a televíziós vagy rádiós reklámok.
A munkatársaknak kiosztott promóciós ajándékok erősítik a csapatszellemet, az összetartozás érzését. Az egyenpóló amellett, hogy uniformizál, el is különíti a cég dolgozóit például egy nagy, nyilvános, közösségi rendezvényen, mint mondjuk egy futóversenyen. Minden cégvezetőnek öröm látni, ha a kollégái kitűnnek a tömegből a logózott pólójukkal, miközben átfutnak a városon. Nem beszélve arról, hogy így a márkaismertség is nő a nyilvánosság körében.
A promóciós ajándék kiválasztása
A választás szempontja tehát soha ne az alacsony ár, hanem a stabil minőség és az üzenet legyen. Egy jó minőségű reklámajándék, mint amilyenek a Ajándéktárgyközpont környezetbarát, eco termékei, felhívják a figyelmet az ajándékozó cég társadalmi szerepvállalására. Mindenki szívesebben köt üzletet olyan vállalkozással, ahol nemcsak az a fontos, hogy adjon valamit, hanem az is, hogy mit ajándékoz.
Apró dolgok ezek, általában az ember tudatalattijára hatnak, de már rövid távon eredményesek. Így ezt a szempontot is érdemes figyelembe venni a promóciós ajándékok kiválasztásánál.