2022. május 26.
//
Fülöp névnap

Hogyan hatnak a közösségi médiában látott ételek a táplálkozásunkra?

2022. január 3. 14:30
BBC Future
Szinte lehetetlen úgy belepörgetni a hírfolyamunkba, hogy ne fussunk bele valaki reggelijébe, ebédjébe, vacsorájába. De hogyan hatnak a közösségi médiában látott ételposztok a táplálkozásunkra? Ennek járt utána a BBC Future.

A történelem során még soha nem volt ilyen széles rétegeknek lehetősége a változatos táplálkozásra, mint manapság. Ez évezredeken át a leggazdagabbak kiváltsága volt, a nép pedig azt ette, amit saját magának meg tudott termelni. Most viszont a helyi termelők portékájától a távoli tájakról érkező egzotikus alapanyagokig és fűszerekig bármit használhatunk a konyhánkban – felmerül tehát a kérdés, hogy a bőség zavarában milyen megfontolások alapján állítjuk össze a menüt?

Láthatjuk, hogy a közösségi média milyen nagy hatással van az életünkre – rombolja a testképünket, megsemmisíti az önértékelésünket és megbetegíti a lelkünket. De vajon hogyan hat arra, mi kerül a tányérunkra?

Illusztráció:  Eaters Collective on UnsplashIllusztráció: Eaters Collective on Unsplash

Van két fontos tényező, ami általánosságban befolyásolja a táplálkozásunkat. Az első a társaság: a barátaink, családunk, és főleg a párkapcsolatunk. Bátrabban kóstoljuk meg azokat az ételeket, amiket ők szeretnek, és ha gyakran étkezünk együtt, az ízlésünkben is közeledünk egymáshoz. A másik tényező a vizuális ingerek, amiket a reklámok, a gyorséttermek plakátjai is igyekeznek kihasználni. Ha egy gusztusos ételt látunk, megindul a nyálelválasztásunk, a testünk felkészül a fogyasztásra, és egyszeriben tényleg éhesebbnek érezzük magunkat.

A közösségi médiában találkozik ez a két tényező – a közösség és a vizuális ingerek. Ha azok az emberek, akiket követünk, gyakran posztolnak ételfotókat, az jelentősen befolyásolja a választásainkat. Különösen, ha gyorséttermi menüket osztanak meg: a kanadai Saint Mary's University kutatása szerint az agyunk hevesebben reagál a telített zsírokban gazdag ételekre, a látvány dopamint szabadít fel és az örömközpontokat stimulálja, az embert ugyanis arra trenírozta az evolúció, hogy a kalóriában gazdag tápanyagforrásokat válassza, hiszen sosem lehet tudni, mikor sikerül a következő mamutot levadászni. 

A pszichológusok arra jutottak, hogy mivel ezeknek az ételeknek a puszta látványa boldogságérzetet ébreszt az agyunkban, nagyobb eséllyel döntünk ezek mellett. Ráadásul mivel az egészségtelen ételek nagyobb teret kapnak (gondoljunk csak vissza, hogy a karácsonyi időszakban hányan posztoltak salátát és mennyi zsírban tocsogó ételt láttunk), ez újabb megerősítést ad az agyunknak. 

Illusztráció: Spencer Davis on UnsplashIllusztráció: Spencer Davis on Unsplash

Ezt a hatást fokozza az, ahogyan a közösségi média működik: az algoritmus előnyben részesíti a népszerűbb posztokat, és valljuk be, egy bőséges lakoma felvételeire jóval több lájk érkezik majd, mint a grillezett brokkolira, így több felhasználóhoz is jut majd el a kép, ami még több lájkot eredményez – ez egy öngerjesztő folyamat, ami minden egyes megtekintett poszt révén tovább erősíti bennünk azt, hogy ez az életmód a normális, az egészséges táplálkozás pedig fura.

Persze ez nem jelenti azt, hogy a #mutimiteszel posztok kimossák az agyunkat. Akinek határozott elképzelése és szokásai vannak a táplálkozással kapcsolatban, azt nehezebb befolyásolni. Ráadásul a valódi ingerek – például az illatok – még mindig erősebbek, mint a képernyőn látottak. Arról nem is beszélve, hogy a közösségimédia-posztokkal is “jól lehet lakni”: a kutatók tapasztalata az is, hogy aki sokat pörget ételes posztokat, az egy idő után már kevésbé reagál rájuk. 

Összességében a táplálkozásról is elmondható, ami általában is igaz a közösségi médiával kapcsolatban: a tudatosság segít, hogy mi magunk irányítsuk az életünket, és ne rántson minket magával a képernyőkön tapasztalt elmebaj.

Schöngrundtner Tamás

További cikkek

Csak magyar rendszámú autóval lehet olcsón tankolni
Csak magyar rendszámú autóval lehet olcsón tankolni
Az ukrajnai háború okozta nehéz gazdasági helyzet következményeinek csökkentéséért több intézkedésről is döntött a kormány.
Egy újabb veszprémi tűzfal kap egyedi festést hamarosan
Egy újabb veszprémi tűzfal kap egyedi festést hamarosan
Egy évvel a Halle utcai akció után, idén ismét meghirdették a Westprememuralt, ezúttal a Munkácsy utca egyik 10 emeletes társasházának tűzfala lesz Mentha "festővászna".
Napirend előtt: mikor kezdődnek az útfelújítások?
Napirend előtt: mikor kezdődnek az útfelújítások?
A kádártai és rátóti utak, a Cholnoky fái és a Cserepes utca szemete is szóba került napirend előtt a képviselő-testület májusi ülésén.
A bankokkal és élelmiszerláncokkal fizetteti meg a kormány a rezsicsökkentés árát
A bankokkal és élelmiszerláncokkal fizetteti meg a kormány a rezsicsökkentés árát
Rezsivédelmi és honvédelmi alapot hoz létre a kormány, több ágazat szereplőit kötelezik majd, hogy profitjuk nagy részét ezekbe fizessék be a következő két évben.
A környék rejtett értékeinek bemutatására vállalkozott Veszprém legújabb podcastje
A környék rejtett értékeinek bemutatására vállalkozott Veszprém legújabb podcastje
Veszprém-Balaton Calling néven indult el az az új podcast-csatorna, amiben a szerkesztők arra vállalkoztak, hogy a helyi mainstream látnivalók és érdekességek bemutatása helyett az ezek mögött megbúvó, nem az első sorban szereplő értékeket tárják fel és mutatják be a hallgatóságnak. Éppen ezért az új podcast egyszerre célozza meg a turistákat, de a helyben élőknek is szolgál új érdekességekkel a környékükről.