Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hogyan hatnak a közösségi médiában látott ételek a táplálkozásunkra?

2022. január 3. 14:30 // Forrás: BBC Future
Szinte lehetetlen úgy belepörgetni a hírfolyamunkba, hogy ne fussunk bele valaki reggelijébe, ebédjébe, vacsorájába. De hogyan hatnak a közösségi médiában látott ételposztok a táplálkozásunkra? Ennek járt utána a BBC Future.

A történelem során még soha nem volt ilyen széles rétegeknek lehetősége a változatos táplálkozásra, mint manapság. Ez évezredeken át a leggazdagabbak kiváltsága volt, a nép pedig azt ette, amit saját magának meg tudott termelni. Most viszont a helyi termelők portékájától a távoli tájakról érkező egzotikus alapanyagokig és fűszerekig bármit használhatunk a konyhánkban – felmerül tehát a kérdés, hogy a bőség zavarában milyen megfontolások alapján állítjuk össze a menüt?

Láthatjuk, hogy a közösségi média milyen nagy hatással van az életünkre – rombolja a testképünket, megsemmisíti az önértékelésünket és megbetegíti a lelkünket. De vajon hogyan hat arra, mi kerül a tányérunkra?

Illusztráció:  Eaters Collective on UnsplashIllusztráció: Eaters Collective on Unsplash

Van két fontos tényező, ami általánosságban befolyásolja a táplálkozásunkat. Az első a társaság: a barátaink, családunk, és főleg a párkapcsolatunk. Bátrabban kóstoljuk meg azokat az ételeket, amiket ők szeretnek, és ha gyakran étkezünk együtt, az ízlésünkben is közeledünk egymáshoz. A másik tényező a vizuális ingerek, amiket a reklámok, a gyorséttermek plakátjai is igyekeznek kihasználni. Ha egy gusztusos ételt látunk, megindul a nyálelválasztásunk, a testünk felkészül a fogyasztásra, és egyszeriben tényleg éhesebbnek érezzük magunkat.

A közösségi médiában találkozik ez a két tényező – a közösség és a vizuális ingerek. Ha azok az emberek, akiket követünk, gyakran posztolnak ételfotókat, az jelentősen befolyásolja a választásainkat. Különösen, ha gyorséttermi menüket osztanak meg: a kanadai Saint Mary's University kutatása szerint az agyunk hevesebben reagál a telített zsírokban gazdag ételekre, a látvány dopamint szabadít fel és az örömközpontokat stimulálja, az embert ugyanis arra trenírozta az evolúció, hogy a kalóriában gazdag tápanyagforrásokat válassza, hiszen sosem lehet tudni, mikor sikerül a következő mamutot levadászni. 

A pszichológusok arra jutottak, hogy mivel ezeknek az ételeknek a puszta látványa boldogságérzetet ébreszt az agyunkban, nagyobb eséllyel döntünk ezek mellett. Ráadásul mivel az egészségtelen ételek nagyobb teret kapnak (gondoljunk csak vissza, hogy a karácsonyi időszakban hányan posztoltak salátát és mennyi zsírban tocsogó ételt láttunk), ez újabb megerősítést ad az agyunknak. 

Illusztráció: Spencer Davis on UnsplashIllusztráció: Spencer Davis on Unsplash

Ezt a hatást fokozza az, ahogyan a közösségi média működik: az algoritmus előnyben részesíti a népszerűbb posztokat, és valljuk be, egy bőséges lakoma felvételeire jóval több lájk érkezik majd, mint a grillezett brokkolira, így több felhasználóhoz is jut majd el a kép, ami még több lájkot eredményez – ez egy öngerjesztő folyamat, ami minden egyes megtekintett poszt révén tovább erősíti bennünk azt, hogy ez az életmód a normális, az egészséges táplálkozás pedig fura.

Persze ez nem jelenti azt, hogy a #mutimiteszel posztok kimossák az agyunkat. Akinek határozott elképzelése és szokásai vannak a táplálkozással kapcsolatban, azt nehezebb befolyásolni. Ráadásul a valódi ingerek – például az illatok – még mindig erősebbek, mint a képernyőn látottak. Arról nem is beszélve, hogy a közösségimédia-posztokkal is “jól lehet lakni”: a kutatók tapasztalata az is, hogy aki sokat pörget ételes posztokat, az egy idő után már kevésbé reagál rájuk. 

Összességében a táplálkozásról is elmondható, ami általában is igaz a közösségi médiával kapcsolatban: a tudatosság segít, hogy mi magunk irányítsuk az életünket, és ne rántson minket magával a képernyőkön tapasztalt elmebaj.

tomi-3643747
tomi-3643747
tomi-3643747
Schöngrundtner Tamás
további cikkek
anna_bal_mti_vasvari_tamas
anna_bal_mti_vasvari_tamas
anna_bal_mti_vasvari_tamas
Minden eddiginél több, 760 bálozót várnak a 200. balatonfüredi Anna-bálra Minden eddiginél több, 760 bálozót várnak a 200. Anna-bálra, amelyet július 26-án, szombaton tartanak a balatonfüredi Anna Grand Hotelben - közölte a tóparti település önkormányzata a város honlapján szerdán. ma 8:50
D068EAC1-CACA-43DD-8E12-A88B91989935
D068EAC1-CACA-43DD-8E12-A88B91989935
D068EAC1-CACA-43DD-8E12-A88B91989935
Orbán Viktor: a NATO-csúcson csatát nyertünk Sokkal jobbnak értékelte a szerdai hágai NATO-csúcsot az egy évvel ezelőttihez képest Orbán Viktor miniszterelnök a Patrióta csatornának adott interjújában, amelyben azt mondta: a csúcstalálkozón győztek, csatát nyertek azok az országok, amelyek nem Ukrajnával, hanem a NATO megerősítésével akartak foglalkozni. ma 8:26
bluewater-sweden-jlY-zxonzKw-unsplash
bluewater-sweden-jlY-zxonzKw-unsplash
bluewater-sweden-jlY-zxonzKw-unsplash
Péntek éjfélig meghosszabbították a hőségriasztást Péntek éjfélig meghosszabbítja a harmadfokú hőségriasztást az országos tisztifőorvos a HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt. előrejelzése alapján - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) és a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) szerdán. ma 8:20

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.