2022. június 29.
//
Péter, Pál névnap

Szemétszállítás tegnap is volt és holnap is lesz Veszprémben

A fake news jelenség minősített esete az, ami a veszprémi szemétszállítás körül kialakult az elmúlt napokban. Az országos médiában is megjelent hírt, miszerint sztrájkbizottság alakult és leállhat a megyeszékhelyen a hulladék elszállítása a valóságnak több szempontból sem felel meg, amit a szolgáltató tételesen cáfolni is tudott. Portálunk ráadásul olyan információk birtokába jutott, amiből az körvonalazódik, hogy az ügy mögött egy ember személyes hadjárata állhat.

Pár helyi internetes fórumon is megjelent az a cikk, amelyet egy országos hírportál jegyzett, ebben pedig azt taglalták, hogy a veszprémi szemétszállítás akár le is állhat, ha az önkormányzati tulajdonú közszolgáltató nem tud megegyezni a szakszervezettel a béremelésről. A hírportál tényként közölte, hogy már a sztrájkbizottság is megalakult annak érdekében, hogy kiharcolják a béremelést, ami állításuk szerint 2020 óta nem emelkedett semmit. A cikkben egy konkrét személy állításaira hivatkozva azt is közölték, hogy a veszprémi szemétszállításban dolgozók bruttó kb. 220-280 ezer forint körül keresnek, ami aránytalanul kevesebb, mint a megye többi ilyen szolgáltatójánál.

Az említett személy, aki a szakszervezet nevében járt el, plusz adalékként hozzátette, hogy a szolgáltató, a VKSZ Zrt. valamint annak tulajdonában álló Veszprémi Hulladékgazdálkodási Közszolgáltató Nonprofit Kft. (VHK) illetékesei nem válaszoltak érdemben a bértárgyalási kezdeményezésre.

A sajtóban leírt vádak és a sztrájk felvetése látszólag súlyos helyzetet teremthetne Veszprémben, viszont a közszolgáltató csütörtöki hivatalos közleményében az összes állítást tételesen tudta cáfolni, sőt, portálunk birtokába jutott információk alapján az ügy könnyen 180 fokos fordulatot is vehet.

Viszont ezelőtt, nézzük a VKSZ Zrt. és leányvállalata a VHK Nonprofit Kft. álláspontját.

Az ilyen önkormányzati tulajdonú társaságoknál szigorú ügymenet van arra vonatkozóan, hogy minden írásban történő hivatalos megkeresést archiválni kell, ami az irattárban dátum szerint fellelhető. Viszont a VKSZ irattárában 2022. március 24-ig csupán egyetlen levelet őriznek a szakszervezettől, tehát az elnök részéről csupán egy megkeresés történt a bértárgyalásokra vonatkozóan, amire a szolgáltató határidőn belül válaszolt is. Ebben alapvetően türelmet kértek, ugyanis a béremelés feltételeiről - mivel önkormányzati tulajdonú társaságról van szó - csupán a költségvetés és az éves beszámolók elfogadása után van lehetőségük érdemben tárgyalni.

Habár a közleményben nem szerepelt, úgy tudjuk, hogy az állítással ellentétben, miszerint évek óta nem volt béremelés, a valóság az, hogy 2018 óta lépcsőzetesen emelkedtek a bérek, ami a pandémia ellenére 2020-ban is folytatódott, valamint dolgozókkal történt kisebb egyeztetésen már elhangzott, hogy a lehetőségekhez mérten a jövőben is tervez a szolgáltató hasonlót minden kollégájára, köztük a szemétszállításban dolgozókra is kiterjesztve.

Habár a szakszervezet képviselője többször hivatkozott a törvényi előírások be nem tartására a VKSZ és a VHK részéről, a szolgáltató szintén irattári adatokkal igazolva azt is közölte, semmilyen hivatalos értesítést nem kaptak sztrájkbizottság megalapításáról március 24-ig, holott a szakszervezet részéről ennek a tájékoztatásnak a megtétele is kötelező lenne.

Ezek után talán nem meglepő, hogy az önkormányzati cégnél dolgozók nem tudnak semmiféle sztrájkbizottság felállításáról, sőt, egy neve elhallgatását kérő helyi munkavállaló kifejezetten a rosszallását fejezte ki a szakszervezet ilyen módú beavatkozása miatt, szerinte ez megakadályozhatja a munkavállalók és a vezetők közt folyó bértárgyalásokat.

De nézzük a konkrét számokat az állítások és a valóság függvényében.

A megjelent cikk állítása szerint a rakodók alapbére bruttó kb. 220-240 ezer forint körül mozog, a gépkocsivezetők pedig bruttó kb. 260-280 ezer forintot keresnek. Ez az alapfizetést úgynevezett járatpénzzel és egyéb cafetéria-elemekkel bővülhet még, de az írás szerint ezek nem számítanak jelentős tételnek. Az, hogy kinek mi számít jelentősnek természetesen relatív, viszont a valóságban ez a bérkereseti struktúra azt jelenti, hogy a rakodók akár bruttó 302, míg a gépkocsivezetők bruttó 351 ezer forintot is megkereshetnek Veszprémben.

Ezek a tények pedig egyből cáfolják a szakszervezet képviselőjének azt a kijelentését, miszerint a megyében itt keresnek a legrosszabbul a szemétszállításban dolgozók, hiszen a havi keresetük illeszkedik a megye többi szolgáltatójánál dolgozók átlagkeresetéhez. Arról nem is beszélve, hogy a VKSZ-nél rendszeresítve van a karácsonyi „pulykapénz”, valamint további, nem pénzbeli juttatások is, mint például vitaminok, ingyenes orvosi vizsgálatok, vagy kedvezményes nyaralási lehetőség.

A Vehir.hu-nak nyilatkozott az egyik olyan dolgozó, aki a VHK kötelékében a szemétszállítás területén dolgozik. Tőle tudjuk, hogy ugyan volt egy egyeztetés a lehetséges munkabeszüntetésről a szakszervezettel, de minderre csak a cikk publikálása és a közszolgáltatóval szembeni vádak sajtónyilvánosságra kerülése után került sor, amin a több, mint 30 dolgozó közül 4-en (!) vettek részt, de közülük is ketten néhány perc után otthagyták a megbeszélést.

Portálunknak azt is elmondta, hogy a szakszervezetis telefonon egyenként felkereste őket, viszont a többség egyáltalán nem volt nyitott a sztrájk felvetésére. Az elutasítás után pedig állítólag több esetben sértő és becsmérlő kijelentések hagyták el a száját az általa képviselt dolgozók irányába.

Mindebből pedig az látszik körvonalazódni, hogy az érdekvédelmi szervezet képviselője a szakszervezeti státuszát kihasználva, valamint a sajtónyilvánosság erejét felhasználva önös érdekből próbálja álhírekkel rossz fényben feltüntetni a veszprémi közszolgáltatót, ami viszont a város lakosaiban kelthet megalapozatlanul feszültséget.

Legfrissebb információink szerint a bértárgyalások a munkavállalók és a munkáltató közt megkezdődtek, viszont ezt már a járművezetők és rakodómunkások önállóan kezdeményezték a hivatalos utat betartva. A szemétszállításban pedig szó sincs leállásról.

Hajas Bálint