Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Az ékszíj funkciója és felépítése

2022. május 17. 9:44
Az ékszíjat gyűjtőfogalomként sokféle erőátvitelre és hajtásra alkalmas szíjat takar, legyen az ék vagy bordás illetve fogasszíj. A kérdés az, hogy mi egyáltalán a funkciója, és hogyan épül fel? Ezt a témát járjuk körül ebben a cikkben.

Amiért szükség van az ékszíjra

Kettő vagy több forgó alkatrész közötti áthajtás biztosításához valamilyen módon összeköttetésre van szükség. Ez többféleképpen is megvalósítható. Dörzshajtásról vagy szíjhajtásról beszélünk akkor, ha erőzárral a súrlódást használjuk ki. A közvetlen összekötés esetében pedig tengelyek kerülnek felhasználásra erőátvitel céljából.

A motor forgó mozgását nem kizárólagosan arra tudjuk használni, hogy hajtást csikarjunk ki belőle. A generátor terheli a motort, ez a berendezés termel áramot a rendszerben lévő fogyasztóknak, no meg közben az akkumulátort is tölti.

A motorra szerelt berendezések nem azonos tengelyen futnak a motor főtengelyével, így tehát a főtengelyre szerelt szíjtárcsáról egy szíj segítségével hajtanak át a segédberendezések szíjtárcsáira. Ezt a célt szolgálja az ékszíj vagy hosszbordás szíj. Valamelyest lehet szabályozni a tárcsák méreteivel mind a nyomatékot, mind a fordulatszámot.

Manapság felülvezéreltek a belsőégésű motorok, ezen esetekben el kell juttatni a forgó mozgást a felső szekcióba. Ezt meg lehet oldani akár lánccal, akár szíjjal. A hajtáselemek, mint a lánc és a szíj felelősek azért, hogy a vízszivattyú is meghajtásra kerüljön, amely a motorban a hűtőközeg keringetéséről gondoskodik.

Az ékszíj felépítése

Az ékszíj neve beszédes, árulkodik az alakjáról. Egy ék vagy V alakú alkatrészről van szó. Az ékszíj lényegében egy trapéz alakú profil. A régi idők autóiban még egybordájú szíjak voltak, ám manapság már sokkal nagyobb erőhatásokat kell kezelni, ezért már többbordás szíjakat alkalmaznak.

De hogyan kell elképzelni ezeket a bordákat? Nos, egy hordozóanyagra felvulkanizálnak több bordát a megfelelő szabványok szerint. Különféle szabványok léteznek, gépjárművek esetében általában a PK szabványnak megfelelő hosszbordás szíjakat vetik be. Ezek esetében a bordák 4,6 milliméter magassággal rendelkeznek, míg a bordák középvonalainak távolsága 3,54 milliméteres. A gyártás során hatalmas hengeren készülnek el a megadott méretű ékszíjak, abból vágnak eltérő bordaszámú szíjakat.

A szíjak csoportosítása

A gépjárművekben két különböző típusú szíj kerül felhasználásra. Azon motorok esetében, ahol a vezérlést szíjjal oldják meg, minden esetben keresztbordás (fogasszíj) jöhet csak szóba. Ez voltaképpen erőzáras átvitel, aminek az az oka, hogy szóba sem jöhet a csúszás. A vezérlésnek ugyanis precíz szinkronban szükséges lennie a főtengely mozgásával.

A másik nagy csoportba a hosszbordás szíjak tartoznak. Ez esetben a szíj megvezetését segítik elő a bordák, így a szíj nem tud leesni a hajtókerekekről, vezetőkerekekről és semmilyen más kerékről sem.

A különböző típusú szíjakhoz mindig a megfelelő szíjtárcsa használata megkövetelt, ezek egymással nem csereszabatosak.

Természetesen a járműipari szíjaknak mindig van iparban használatos változata, szabványosított méretekkel.

vehir.hu

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.