Amiért szükség van az ékszíjra
Kettő vagy több forgó alkatrész közötti áthajtás biztosításához valamilyen módon összeköttetésre van szükség. Ez többféleképpen is megvalósítható. Dörzshajtásról vagy szíjhajtásról beszélünk akkor, ha erőzárral a súrlódást használjuk ki. A közvetlen összekötés esetében pedig tengelyek kerülnek felhasználásra erőátvitel céljából.
A motor forgó mozgását nem kizárólagosan arra tudjuk használni, hogy hajtást csikarjunk ki belőle. A generátor terheli a motort, ez a berendezés termel áramot a rendszerben lévő fogyasztóknak, no meg közben az akkumulátort is tölti.
A motorra szerelt berendezések nem azonos tengelyen futnak a motor főtengelyével, így tehát a főtengelyre szerelt szíjtárcsáról egy szíj segítségével hajtanak át a segédberendezések szíjtárcsáira. Ezt a célt szolgálja az ékszíj vagy hosszbordás szíj. Valamelyest lehet szabályozni a tárcsák méreteivel mind a nyomatékot, mind a fordulatszámot.
Manapság felülvezéreltek a belsőégésű motorok, ezen esetekben el kell juttatni a forgó mozgást a felső szekcióba. Ezt meg lehet oldani akár lánccal, akár szíjjal. A hajtáselemek, mint a lánc és a szíj felelősek azért, hogy a vízszivattyú is meghajtásra kerüljön, amely a motorban a hűtőközeg keringetéséről gondoskodik.
Az ékszíj felépítése
Az ékszíj neve beszédes, árulkodik az alakjáról. Egy ék vagy V alakú alkatrészről van szó. Az ékszíj lényegében egy trapéz alakú profil. A régi idők autóiban még egybordájú szíjak voltak, ám manapság már sokkal nagyobb erőhatásokat kell kezelni, ezért már többbordás szíjakat alkalmaznak.
De hogyan kell elképzelni ezeket a bordákat? Nos, egy hordozóanyagra felvulkanizálnak több bordát a megfelelő szabványok szerint. Különféle szabványok léteznek, gépjárművek esetében általában a PK szabványnak megfelelő hosszbordás szíjakat vetik be. Ezek esetében a bordák 4,6 milliméter magassággal rendelkeznek, míg a bordák középvonalainak távolsága 3,54 milliméteres. A gyártás során hatalmas hengeren készülnek el a megadott méretű ékszíjak, abból vágnak eltérő bordaszámú szíjakat.
A szíjak csoportosítása
A gépjárművekben két különböző típusú szíj kerül felhasználásra. Azon motorok esetében, ahol a vezérlést szíjjal oldják meg, minden esetben keresztbordás (fogasszíj) jöhet csak szóba. Ez voltaképpen erőzáras átvitel, aminek az az oka, hogy szóba sem jöhet a csúszás. A vezérlésnek ugyanis precíz szinkronban szükséges lennie a főtengely mozgásával.
A másik nagy csoportba a hosszbordás szíjak tartoznak. Ez esetben a szíj megvezetését segítik elő a bordák, így a szíj nem tud leesni a hajtókerekekről, vezetőkerekekről és semmilyen más kerékről sem.
A különböző típusú szíjakhoz mindig a megfelelő szíjtárcsa használata megkövetelt, ezek egymással nem csereszabatosak.
Természetesen a járműipari szíjaknak mindig van iparban használatos változata, szabványosított méretekkel.