Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 24. Emma
Veszprém
6°C
2024. november 24. Emma
Veszprém
6°C

A V-Busz szemei és fülei

2022. június 17. 14:11
Ha az ember képes arra, hogy egyszerre több irányba megosztja a figyelmét, az egy irigylésre méltó készség. Ha viszont egy időben akár több, mint 40 felé képes figyelni, az már-már rendkívüli adottság. Márpedig a V-Busz diszpécserei egy átlagos hétköznapon körülbelül ennyi autóbuszjáratot követnek Veszprém útjain. Az ő munkájukba nyerünk betekintést.

A Pápai úti forgalmi irodában egy ilyen hétköznapon a délelőtti órákban látogattuk meg őket, viszont akár érkezhettünk volna hajnalban is, ugyanis a diszpécseri szolgálat 0-24-ben működik a V-Busznál, reggel 6 órától este 6-ig és este 6-tól reggel 6-ig.

Eközben alig néhány óra van, amikor nem gördül ki egy lila színű busz sem Veszprém útjaira, ugyanis az utolsó járat 0 óra 20 perckor végez, az első pedig 03 óra 50 perckor indul el. A köztes időben a diszpécseri irodában az adminisztrációt végzik, majd ismét megjelennek a diszpécser előtti monitorokon a jelzések, a Veszprém-térképen elkezdenek mozogni a buszok jelzései, megkezdődött ismét egy nap.

A V-Busz diszpécseri munkájába Gelencsér Sándor vezetett be minket és kezdte el részletesen bemutatni, hogy pontosan mit látunk a képernyőkön. Az egyik kijelzőn egy összetéveszthetetlen Veszprém-térkép jelent meg, amelyen a város különböző pontjain, különböző színekkel jelölt számsorok és betűkódok mozogtak. Ennek a rendszernek a segítségével valós időben lehet követni azokat a buszokat, amelyekkel éppen valamelyik járatot teljesítik az autóbuszvezetők. (Ezt egyébként bárki más is meg tudja nézni a V-BuszON mobilalkamazáson keresztül.) A különböző színkódoknak is van jelentősége, a zöld azt jelenti, az adott busz a menetrend szerint közlekedik éppen, a sárga némi késést szedett össze, míg a piros – ilyen nem volt ottjártunkkor – pedig előrébb tart, mint a menetrend írja. Ez utóbbi esetében egyébként a diszpécser egyből jelez a buszvezetőnek, hogy lassítson, vagy a következő megállóban várja meg a menetrend szerint jelzett indulási percet.

Mindezt a diszpécserek szintén egy speciális rendszer segítségével tudják jelezni a buszvezetőknek, egy másik képernyőre pillantva pedig mi is láthattuk, hogyan működik ez a gyakorlatban. Itt egymás alatt külön látszik, hogy aznap éppen melyik buszon melyik buszvezető, melyik járatot teljesíti éppen, ha pedig szükséges, akkor bármikor lehetősége van a diszpécsereknek rövid szöveges üzeneteket küldeni a járművezetőknek, akár egyenként, akkár egyszerre mindenkinek.

Persze ennél vannak sokkal komplikáltabb helyzetek is, amikor már jóval nagyobb logisztikai tudás és gyors reagálás szükséges a diszpécserektől.

Gelencsér Sándor ezt egy konkrét eset elmesélésével példázta, amikor a Jutasi úti nagy körforgalomban két autó karambolozott és elállták a forgalmat, hirtelen kellett megoldani, hogy a V-Busz arra közlekedő járatai a lehető legkevesebb késéssel és legrövidebb terelőúton tudják folytatni a munkájukat. Ilyenkor gyors telefonos utasításokat is adhatnak a forgalmi irodából, de ez visszafelé is működik, ha egy autóbuszvezető nem várt fennakadást tapasztal, például balesetet az utakon, akkor egyből jelzi a diszpécsereknek, akik így gyorsan tudnak reagálni és a többi arra közlekedő járatnak jelezni tudják, hogy merre kerüljenek, így nem ragadnak be a dugóba a menetrend szerint közlekedő járatok.

„A problémamegoldó képesség nagyon fontos ennél a munkánál, gyorsan kell reagálni és gyorsan meghozni az önálló döntéseket” - magyarázta Sándor azokat a készségeket, amelyek a legfontosabbak a diszpécserek munkájánál. Ezen kívül ez a munkakör megköveteli, hogy a legapróbb részleteiben átlássák a rendszert, amibe beletartozik Veszprém úthálózata is, hiszen az sem mindegy, hogy merre irányítanak egy szólóbuszt, vagy egy csuklóst, hiszen amíg az első könnyebben közlekedik a szűkebb utcákban is, addig nagyobb párja, ha rossz irányba vezeti a diszpécser, könnyen beragadhat.

Szintén a diszpécsereknek kell gyorsan reagálni arra, ha valamelyik busz műszaki probléma miatt nem tud elindulni, vagy menet közben lerobban. Ilyenkor gyorsan meg kell szervezni a mentesítő járatot. Sándor elmondása szerint ezzel a problémával egészen tavaly decemberig sokat küzdöttek, azóta viszont megérkeztek a vadonatúj MAN-típusú buszok kiváló műszaki állapotban, így ez a nehezítő tényező megszűnt a munkájuk során.

Hétköznaponként egyébként 40-42 lila autóbusz közlekedik a városban, ez a következő hónapokban a tanszünet alatt némileg csökken majd, hétvégén pedig körülbelül a fele mennyiségű busz járja az utakat.

A diszpécserek munkája tehát hasonló a légi irányítókéhoz, azzal a különbséggel, hogy itt minden a földön történik, a V-Busz esetében 127 km2-en.

Hajas Bálint
további cikkek
Köszi szépen, ChatGPT! közélet Köszi szépen, ChatGPT! Van egy furcsa szokásom: teljesen tudatosan igyekszem emberségesen bánni a mesterséges intelligenciával.  ma 21:19 A ma szakképzése a holnap gazdasága szakképzés A ma szakképzése a holnap gazdasága Péntek délelőtt a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fórumán folytatódott az a több éve kezdődött folyamat, aminek a célja, hogy a kamara segítségével a vállalkozások szakképzésre vonatkozó konkrét igényei eljussanak a döntéshozókhoz. Ezúttal a fórumon résztvevő környékbeli vállalkozások képviselői személyesen a Nemzeti Szakképzési és Foglalkoztatási Hivatal elnökével konzultálhattak ezekről a témákról. tegnap 15:51 Ovádi Péter tételesen, tényekkel alátámasztva cáfolta meg Magyar Péter állításait állatvédelem Ovádi Péter tételesen, tényekkel alátámasztva cáfolta meg Magyar Péter állításait Ovádi Péter, az állatvédelmi cselekvési terv kidolgozásáért és végrehajtásáért felelős kormánybiztos a közösségi médiában reagált Magyar Péter állatvédelemmel kapcsolatos kijelentéseire. Mint írja Ovádi, határozottan kiáll az állatvédelem területén elért eredmények és az ezeket alátámasztó tények mellett, ezért is tartotta fontosnak reagálni a félrevezető állításokra. 2024. november 22. 13:05 Az ukrajnai háború ezer napja - most ugyanolyan közel állunk a tűzszünethez, mint a világháborúhoz ukrajnai háború Az ukrajnai háború ezer napja - most ugyanolyan közel állunk a tűzszünethez, mint a világháborúhoz Ezredik napja tart az orosz-ukrán háború, ezalatt több ezer civil és körülbelül egymillió katona sebesült, vagy halt meg. Az utóbbi pár hétben mégis egyszerre került a világ karnyújtásnyi közelségbe a tűzszünethez, de ugyanannyira a III. világháborúhoz is. A helyzet iróniája, hogy jelenleg egyik sem csak Putyinon, vagy Zelenszkijen múlik. Cikkünkben Dr. Ruszin-Szendi Romulusz, altábornagy, a Magyar Honvédség volt parancsnokának interjúján keresztül elemezzük a történéseket. 2024. november 22. 13:32

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.