2023. február 6.
//
Dóra névnap

A V-Busz szemei és fülei

2022. június 17. 14:11
Ha az ember képes arra, hogy egyszerre több irányba megosztja a figyelmét, az egy irigylésre méltó készség. Ha viszont egy időben akár több, mint 40 felé képes figyelni, az már-már rendkívüli adottság. Márpedig a V-Busz diszpécserei egy átlagos hétköznapon körülbelül ennyi autóbuszjáratot követnek Veszprém útjain. Az ő munkájukba nyerünk betekintést.

A Pápai úti forgalmi irodában egy ilyen hétköznapon a délelőtti órákban látogattuk meg őket, viszont akár érkezhettünk volna hajnalban is, ugyanis a diszpécseri szolgálat 0-24-ben működik a V-Busznál, reggel 6 órától este 6-ig és este 6-tól reggel 6-ig.

Eközben alig néhány óra van, amikor nem gördül ki egy lila színű busz sem Veszprém útjaira, ugyanis az utolsó járat 0 óra 20 perckor végez, az első pedig 03 óra 50 perckor indul el. A köztes időben a diszpécseri irodában az adminisztrációt végzik, majd ismét megjelennek a diszpécser előtti monitorokon a jelzések, a Veszprém-térképen elkezdenek mozogni a buszok jelzései, megkezdődött ismét egy nap.

A V-Busz diszpécseri munkájába Gelencsér Sándor vezetett be minket és kezdte el részletesen bemutatni, hogy pontosan mit látunk a képernyőkön. Az egyik kijelzőn egy összetéveszthetetlen Veszprém-térkép jelent meg, amelyen a város különböző pontjain, különböző színekkel jelölt számsorok és betűkódok mozogtak. Ennek a rendszernek a segítségével valós időben lehet követni azokat a buszokat, amelyekkel éppen valamelyik járatot teljesítik az autóbuszvezetők. (Ezt egyébként bárki más is meg tudja nézni a V-BuszON mobilalkamazáson keresztül.) A különböző színkódoknak is van jelentősége, a zöld azt jelenti, az adott busz a menetrend szerint közlekedik éppen, a sárga némi késést szedett össze, míg a piros – ilyen nem volt ottjártunkkor – pedig előrébb tart, mint a menetrend írja. Ez utóbbi esetében egyébként a diszpécser egyből jelez a buszvezetőnek, hogy lassítson, vagy a következő megállóban várja meg a menetrend szerint jelzett indulási percet.

Mindezt a diszpécserek szintén egy speciális rendszer segítségével tudják jelezni a buszvezetőknek, egy másik képernyőre pillantva pedig mi is láthattuk, hogyan működik ez a gyakorlatban. Itt egymás alatt külön látszik, hogy aznap éppen melyik buszon melyik buszvezető, melyik járatot teljesíti éppen, ha pedig szükséges, akkor bármikor lehetősége van a diszpécsereknek rövid szöveges üzeneteket küldeni a járművezetőknek, akár egyenként, akkár egyszerre mindenkinek.

Persze ennél vannak sokkal komplikáltabb helyzetek is, amikor már jóval nagyobb logisztikai tudás és gyors reagálás szükséges a diszpécserektől.

Gelencsér Sándor ezt egy konkrét eset elmesélésével példázta, amikor a Jutasi úti nagy körforgalomban két autó karambolozott és elállták a forgalmat, hirtelen kellett megoldani, hogy a V-Busz arra közlekedő járatai a lehető legkevesebb késéssel és legrövidebb terelőúton tudják folytatni a munkájukat. Ilyenkor gyors telefonos utasításokat is adhatnak a forgalmi irodából, de ez visszafelé is működik, ha egy autóbuszvezető nem várt fennakadást tapasztal, például balesetet az utakon, akkor egyből jelzi a diszpécsereknek, akik így gyorsan tudnak reagálni és a többi arra közlekedő járatnak jelezni tudják, hogy merre kerüljenek, így nem ragadnak be a dugóba a menetrend szerint közlekedő járatok.

„A problémamegoldó képesség nagyon fontos ennél a munkánál, gyorsan kell reagálni és gyorsan meghozni az önálló döntéseket” - magyarázta Sándor azokat a készségeket, amelyek a legfontosabbak a diszpécserek munkájánál. Ezen kívül ez a munkakör megköveteli, hogy a legapróbb részleteiben átlássák a rendszert, amibe beletartozik Veszprém úthálózata is, hiszen az sem mindegy, hogy merre irányítanak egy szólóbuszt, vagy egy csuklóst, hiszen amíg az első könnyebben közlekedik a szűkebb utcákban is, addig nagyobb párja, ha rossz irányba vezeti a diszpécser, könnyen beragadhat.

Szintén a diszpécsereknek kell gyorsan reagálni arra, ha valamelyik busz műszaki probléma miatt nem tud elindulni, vagy menet közben lerobban. Ilyenkor gyorsan meg kell szervezni a mentesítő járatot. Sándor elmondása szerint ezzel a problémával egészen tavaly decemberig sokat küzdöttek, azóta viszont megérkeztek a vadonatúj MAN-típusú buszok kiváló műszaki állapotban, így ez a nehezítő tényező megszűnt a munkájuk során.

Hétköznaponként egyébként 40-42 lila autóbusz közlekedik a városban, ez a következő hónapokban a tanszünet alatt némileg csökken majd, hétvégén pedig körülbelül a fele mennyiségű busz járja az utakat.

A diszpécserek munkája tehát hasonló a légi irányítókéhoz, azzal a különbséggel, hogy itt minden a földön történik, a V-Busz esetében 127 km2-en.

Hajas Bálint

További cikkek

Vita egy AI-al az újságírásról, politikáról, Istenről, filozófiáról
Vita egy AI-al az újságírásról, politikáról, Istenről, filozófiáról
Sokat olvastam róluk korábban. Arról is, hogy mennyire emberiek, mintha valóban egy hús-vér humanoiddal beszélgetnék az interneten keresztül, de a valóság lenyűgözőbb, egyben félelmetesebb, mint hittem volna. Az a legkevesebb, hogy ő azonnal válaszol, ha írok neki és mindenre tud mondani valamit, ami bölcsnek tűnik első olvasatra. Persze miért ne tudna? Hiszen egy AI-al beszélgetni olyan, mintha az emberiséggel beszélgetnék, de így is sikerült összevitakozni vele.
Vidám farsangolás a Dózsavárosban
Vidám farsangolás a Dózsavárosban
Batyusbál, élőzene, több generáció együtt és egy kis EKF... ezek voltak az ismérvei a Dózsavárosi Baráti Kör által szervezett farsangi bálnak szombat este a városrész általános iskolájában.
Fák és tetőszerkezetek estek áldozatul, a Balaton pedig 41 centit kibillent
Fák és tetőszerkezetek estek áldozatul, a Balaton pedig 41 centit kibillent
Összeszedtük a veszprémi fórumokból és a rendőrség, valamint a katasztrófavédelem hivatalos csatornáiról, hogy milyen pusztítást hagyott maga mögött a szombati szélvihar Veszprémben.
Veszprém időtlen hamburgerezőjének története
Veszprém időtlen hamburgerezőjének története
Vannak a világon olyan termékek, amelyeket mindegy, hogy Japánban, vagy Mexikóban, esetleg Magyarországon vásárolunk meg, ízükben, minőségükben ugyanazt produkálják. Gondoljunk csak a holland vöröscsillagos sörmárkára, vagy éppen a mekis sajtburgerekre. A globalizmus megszüntette a térbeni különbségeket. Ezzel szemben van Veszprémben egy helyi vállalkozás, ami nem térben, hanem időben képviseli az állandóságot, immáron 16 éve. Az éjszakai bulizók mentsvára, a kiszámíthatóság mintapéldája, az egyszerűség képviselője. Ez Tamás bátya és az ő hamburgerének története.
Megújul a veszprémi vasútállomás
Megújul a veszprémi vasútállomás
Az Európa Kulturális Fővárosa programhoz csatlakozva többek között új külső homlokzatot kap az utasforgalmi épület és megszépül a váróterem belseje is, akadálymentes mosdókat és fedett utasbeállókat alakítanak ki, valamint új utcabútorokat is kihelyeznek az állomásépület környezetében és a középső utasperonokon.