Tavaly decemberben, amikor egyenesen a gyártósorról érkeztek meg Veszprémbe a V-Busz új MAN-típusú dízeles autóbuszai, már elhangzott, hogy fél éven belül a járműflotta további buszokkal bővül, amelyek már tisztán elektromos meghajtásúak lesznek. Az akkori bejelentés június végére vált realitássá, amikor megérkezett a lengyelországi gyárból az öt új MAN Lion’s City E típusú elektromos autóbusz, amelyek már forgalomba is álltak azóta.
Az új elektromos buszok új logisztikai feladatok elé is állította a fenntartó önkormányzatot, hiszen meg kellett oldani a szükséges töltőállomások kiépítését. Ennek a helyszíne végül a Hasszkovó-buszforduló lett, ahol az öt buszhoz öt töltőpontot alakítottak ki.
Csütörtök délután ezen a helyszínen tartották azt a sajtótájékoztatót, ahol a város vezetői, valamint szakmai illetékesek részletesen bemutatták az új járműveket.
Porga Gyula polgármester úgy fogalmazott, most érik be a gyümölcse annak a döntésnek, amit pár éve hoztak meg, amikor úgy döntöttek, hogy saját kezükbe veszik a közösségi közlekedést. Akkor az ország egyik legöregebb flottája volt még a veszprémi, mára viszont megfordult a sorrend és ezen a megyeszékhelyen járnak a legfiatalabb járművek, ráadásul elektromos típusokkal is kiegészülve.
Ovádi Péter, a térség országgyűlési képviselője is azt a bátorságot emlegette fel, amit a polgármester tanúsított, amikor belevágott a V-Busz projektjébe. Megemlítette, hogy amíg a baloldali ellenzék helyben is csak arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy milyen rossz itt élni, addig a valóságban a város fejlődik, előre halad és ezt a tények is bizonyítják, ahogy az új buszok beszerzése is mutatja.
Abban, hogy az önkormányzatnak lehetősége nyílt ilyen elektromos járművekkel bővíteni a V-Busz flottáját, az Innovációs és Technológiai Minisztérium – az új kormányban Technológiai és Ipari Minisztérium – Zöld Busz Programja segített, amelyet kifejezetten azért hívtak életre, hogy támogassák az olyan környezettudatos törekvéseket, mint a veszprémi is volt.
Hogy a veszprémi projekt milyen előkelő helyet foglal el országos szinten is, arra jó bizonyíték, hogy a csütörtöki sajtóeseményen Steiner Attila, energetikáért felelős államtitkár is jelen volt, aki beszédében kifejtette, Magyarország kifejezetten jól áll az elektromos áram termelésében, ezért hozták meg azt a stratégiai döntést, hogy a lakossági felhasználás után kiterjesztik a közösségi közlekedésre is ennek az energiaforrásnak a támogatását.
Így jött létre a Zöld Busz Program, aminek a lényege, hogy a Kormány jelentős, akár 80%-os támogatást biztosít elektromos buszok beszerzéséhez. Az államtitkár még elmondta, ezt a programot a jövőben is folytatni fogja a kormányzat, amelynek keretében 36 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre olyan projektek megvalósítására, amilyen a veszprémi.
A Zöld Busz Program lebonyolító szervezete a HUMDA (Hungarian Motorsport Development Agency) volt, amely szervezet részéről az elnök-vezérigazgató, Weingartner Balázs is jelen volt Veszprémben csütörtökön. Ő rávilágított arra, minden város életében mérföldkőnek számít egy ilyen beruházás, amikor elektromos buszokkal bővül a helyi közösségi közlekedés. Hozzátette, reményei szerint ezek az újítások az itt élők körében is még népszerűbbé teszik ezt a fajta közlekedési módot, így pedig Veszprém is hozzájárulhat egy jelentősen környezetbarátabb jövő megteremtéséhez.
Hogy ezt hogyan segítik az új buszok, arról már Hoyos György, a MAN magyarországi buszüzletág-igazgatója beszélt portálunknak.
Tőle megtudtuk, az új járművek utaskényelmi szempontból nem különböznek a fél éve érkezett alacsonypadlós solo-buszoktól. 31 ülőhely van bennük, valamint fel vannak szerelve utastájékoztató rendszerekkel is.
Ami mégis műszakilag kiemelendő, az a buszok akkumulátorainak kialakítása, amelyek a jármű tetején kaptak helyet, a zöld rendszám mellett így lehet legegyszerűbben megismerni őket az utakon.
Egy-egy autóbusz akár 350 kilométer hatótávolságot is teljesít egyetlen feltöltéssel, amit tovább növel a minden fékezéskor visszanyert energia. A 480 kWh beépített akkumulátor-kapacitású buszokat ezen kívül a legmodernebb vezetői biztonsági rendszerekkel szerelték fel, így a holttér-figyelő és sávtartást biztosító berendezések is segítik a járművezetők munkáját.
A projekt összköltsége több mint nettó 876 millió forint, amelyből 648,7 millió forint érkezett támogatásként, míg több mint 227 millió forintot a tulajdonos Önkormányzat biztosított önrészként a V-Busz Kft. részére.
Az új buszok beszerzése mellett infrastrukturális fejlesztés is történt a közösségi közlekedésben. A Haszkovó-forduló átalakításának első ütemeként a fordulóba telepített autóbusztöltő berendezéseket a finn Kempower cég gyártotta, és hazai partnere, a Tech-Mobile Kft. szállította. A 400 kW-os (600 kW-ig bővíthető) központi töltőegységhez 5 db töltőfej (szatellit) kapcsolódik. Ez a szám pedig a későbbiekben tetszőlegesen bővíthető lesz. Az elektromos buszokat tehát itt fogják tölteni rendszerint az éjszakai órákban és innen indulnak el reggelente.
Hogy pontosan melyik járatokon, arról Polgári István, a V-Busz Kft. ügyvezetője adott tájékoztatást. Főleg azokon a vonalakon fognak megjelenni, ahol egyébként is ilyen solo-buszok járnak, így a 2-es, 5-ös, 10-es, 11-es, 12-es, 13-as járatokon elsősorban. Az ügyvezető ezen kívül rávilágított arra is, nem csak környezetvédelmi szempontból hasznosak ezek a járművek, de sokkal gazdaságosabbá teszik a V-Busz üzemeltetését is a megspórolt üzemanyag függvényében.