2022. december 3.
//
Ferenc névnap

Kívül lilák, belül zöldek a V-Busz új járművei

Amit a városvezetés néhány éve eltervezett a közösségi közlekedés megreformálásában, az mostanra érett be végérvényesen, amikor a héten megérkezett és forgalomba állt a V-Busz kötelékében az 5 darab új, tisztán elektromos meghajtással közlekedő autóbusz. Az új buszok nem csak környezetkímélőek, hanem számos technikai újítással is felszerelték őket, töltőállomásukat pedig a Haszkovó-buszfordulóban alakították ki.

Tavaly decemberben, amikor egyenesen a gyártósorról érkeztek meg Veszprémbe a V-Busz új MAN-típusú dízeles autóbuszai, már elhangzott, hogy fél éven belül a járműflotta további buszokkal bővül, amelyek már tisztán elektromos meghajtásúak lesznek. Az akkori bejelentés június végére vált realitássá, amikor megérkezett a lengyelországi gyárból az öt új MAN Lion’s City E típusú elektromos autóbusz, amelyek már forgalomba is álltak azóta.

Az új elektromos buszok új logisztikai feladatok elé is állította a fenntartó önkormányzatot, hiszen meg kellett oldani a szükséges töltőállomások kiépítését. Ennek a helyszíne végül a Hasszkovó-buszforduló lett, ahol az öt buszhoz öt töltőpontot alakítottak ki.

Csütörtök délután ezen a helyszínen tartották azt a sajtótájékoztatót, ahol a város vezetői, valamint szakmai illetékesek részletesen bemutatták az új járműveket.

Porga Gyula polgármester úgy fogalmazott, most érik be a gyümölcse annak a döntésnek, amit pár éve hoztak meg, amikor úgy döntöttek, hogy saját kezükbe veszik a közösségi közlekedést. Akkor az ország egyik legöregebb flottája volt még a veszprémi, mára viszont megfordult a sorrend és ezen a megyeszékhelyen járnak a legfiatalabb járművek, ráadásul elektromos típusokkal is kiegészülve.

Ovádi Péter, a térség országgyűlési képviselője is azt a bátorságot emlegette fel, amit a polgármester tanúsított, amikor belevágott a V-Busz projektjébe. Megemlítette, hogy amíg a baloldali ellenzék helyben is csak arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy milyen rossz itt élni, addig a valóságban a város fejlődik, előre halad és ezt a tények is bizonyítják, ahogy az új buszok beszerzése is mutatja.

Abban, hogy az önkormányzatnak lehetősége nyílt ilyen elektromos járművekkel bővíteni a V-Busz flottáját, az Innovációs és Technológiai Minisztérium – az új kormányban Technológiai és Ipari Minisztérium – Zöld Busz Programja segített, amelyet kifejezetten azért hívtak életre, hogy támogassák az olyan környezettudatos törekvéseket, mint a veszprémi is volt.

Hogy a veszprémi projekt milyen előkelő helyet foglal el országos szinten is, arra jó bizonyíték, hogy a csütörtöki sajtóeseményen Steiner Attila, energetikáért felelős államtitkár is jelen volt, aki beszédében kifejtette, Magyarország kifejezetten jól áll az elektromos áram termelésében, ezért hozták meg azt a stratégiai döntést, hogy a lakossági felhasználás után kiterjesztik a közösségi közlekedésre is ennek az energiaforrásnak a támogatását.

Így jött létre a Zöld Busz Program, aminek a lényege, hogy a Kormány jelentős, akár 80%-os támogatást biztosít elektromos buszok beszerzéséhez. Az államtitkár még elmondta, ezt a programot a jövőben is folytatni fogja a kormányzat, amelynek keretében 36 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre olyan projektek megvalósítására, amilyen a veszprémi.

A Zöld Busz Program lebonyolító szervezete a HUMDA (Hungarian Motorsport Development Agency) volt, amely szervezet részéről az elnök-vezérigazgató, Weingartner Balázs is jelen volt Veszprémben csütörtökön. Ő rávilágított arra, minden város életében mérföldkőnek számít egy ilyen beruházás, amikor elektromos buszokkal bővül a helyi közösségi közlekedés. Hozzátette, reményei szerint ezek az újítások az itt élők körében is még népszerűbbé teszik ezt a fajta közlekedési módot, így pedig Veszprém is hozzájárulhat egy jelentősen környezetbarátabb jövő megteremtéséhez.

Weingartner Balázs, Hoyos György, Steiner Attila, Porga Gyula, Ovádi PéterWeingartner Balázs, Hoyos György, Steiner Attila, Porga Gyula, Ovádi Péter

Hogy ezt hogyan segítik az új buszok, arról már Hoyos György, a MAN magyarországi buszüzletág-igazgatója beszélt portálunknak.

Tőle megtudtuk, az új járművek utaskényelmi szempontból nem különböznek a fél éve érkezett alacsonypadlós solo-buszoktól. 31 ülőhely van bennük, valamint fel vannak szerelve utastájékoztató rendszerekkel is.

Ami mégis műszakilag kiemelendő, az a buszok akkumulátorainak kialakítása, amelyek a jármű tetején kaptak helyet, a zöld rendszám mellett így lehet legegyszerűbben megismerni őket az utakon.

Egy-egy autóbusz akár 350 kilométer hatótávolságot is teljesít egyetlen feltöltéssel, amit tovább növel a minden fékezéskor visszanyert energia. A 480 kWh beépített akkumulátor-kapacitású buszokat ezen kívül a legmodernebb vezetői biztonsági rendszerekkel szerelték fel, így a holttér-figyelő és sávtartást biztosító berendezések is segítik a járművezetők munkáját.

A projekt összköltsége több mint nettó 876 millió forint, amelyből 648,7 millió forint érkezett támogatásként, míg több mint 227 millió forintot a tulajdonos Önkormányzat biztosított önrészként a V-Busz Kft. részére.

Az új buszok beszerzése mellett infrastrukturális fejlesztés is történt a közösségi közlekedésben. A Haszkovó-forduló átalakításának első ütemeként a fordulóba telepített autóbusztöltő berendezéseket a finn Kempower cég gyártotta, és hazai partnere, a Tech-Mobile Kft. szállította. A 400 kW-os (600 kW-ig bővíthető) központi töltőegységhez 5 db töltőfej (szatellit) kapcsolódik. Ez a szám pedig a későbbiekben tetszőlegesen bővíthető lesz. Az elektromos buszokat tehát itt fogják tölteni rendszerint az éjszakai órákban és innen indulnak el reggelente.

Hogy pontosan melyik járatokon, arról Polgári István, a V-Busz Kft. ügyvezetője adott tájékoztatást. Főleg azokon a vonalakon fognak megjelenni, ahol egyébként is ilyen solo-buszok járnak, így a 2-es, 5-ös, 10-es, 11-es, 12-es, 13-as járatokon elsősorban. Az ügyvezető ezen kívül rávilágított arra is, nem csak környezetvédelmi szempontból hasznosak ezek a járművek, de sokkal gazdaságosabbá teszik a V-Busz üzemeltetését is a megspórolt üzemanyag függvényében.

Hajas Bálint