Széchey Márton Airbus-oktatókapitány, az Aeroexpress Cessna 206 típusú hidroplános géppel ereszkedett le a Balaton felszínére június 21-én. A hatóságok kijelöltek egy másfél négyzetkilométernyi kör alakú vízfelületet, amit kisgéphajókkal biztosított a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és az Önkéntes Tűzoltó Egyesület.
Ez eddig csupán egy egyszerű légi közlekedéssel kapcsolatos mínuszos hír is lehetne, mégis az esemény ennél sokkal nagyobb nemzetstratégia jelentőséggel bír.
Kevésbé ismert tény, de a hidroplános közlekedés a második világháború előtt igen nagy karriert futott be Magyarországon.
A történet 1916-ban kezdődik, amikor az olasz frontra induló repülők közbenső leszállást végeztek a Balatonon, hogy megpihenjenek és ellenőrizhessék a gépet, így biztonságban vághattak neki a nagyjából négyszáz kilométer hosszú útnak. Miután ilyen jól szerepelt a keszthelyi kikötő, vízirepülő bázissá avatták, de utána már egy repülő sem érkezett ide.
A háború vége után pár évvel 1923-ban, mindenki számára elérhetővé tették a hidroplános közlekedést és a külföldi járatok mellett, a fővárost összekötötték a Balatonnal. Az első légitaxis utazás 1923. június 29-én volt Budapest és Siófok között. A Dunáról elrugaszkodva 1000 méter magasra emelkedett a gép, hogy esetleges technikai probléma esetén kényszerleszállást tudjanak végezni a Velencei-tavon vagy a Balaton keleti medencéjében. 1924-re olyan népszerű lett a hidroplán, hogy a légi közlekedés rendészeti szabályait meghatározták 10 pontba szedve. Ebben többek között szó van az útlevelekkel, a légi felségjoggal, a légiközlekedéssel, a tilalmi övezetekkel, a látványos repülésekkel, a mutatványokkal, de még a vízirepülőgépekkel kapcsolatos, valamint a kényszerleszállás esetén követendő szabályokról is.
A mostani, 2022-es tesztrepüléseket a hatóságok részvételével azzal a céllal szervezték, hogy elinduljon egy folyamat, aminek a végén ismét lehetőség nyílik a hazai vizeken hidroplános leszállásra. (Jelenleg a hazai jogszabályok nem teszik ezt lehetővé.) Először a Dunán végeztek ilyen teszteket, majd ezek sikere után június végétől a Balaton fölött is megjelent ez az összetéveszthetetlen gép. Ezek a tesztrepülések sokat segítenek a megfelelő törvényi szabályozás kialakításában.
Az Aeroexpresst 2021-ben az Aeropark Repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) alapítója, Somogyi-Tóth Dániel és unokatestvére Széchey Márton hozta létre régi barátjukkal Marozsi Lászlóval. Később csatlakozott hozzájuk Simon Márton kapitány, aki a bőnyi repülőtér vezetője és kisgépes üzemeltetési szakember. Az LKK a Közlekedési Múzeum partnereként működteti az Aeroparkot. A Balaton fölött többször lehet majd látni az Aeroexpress hidroplánját, hiszen a csapat arra törekszik, hogy Magyarország a vízirepülés regionális központjává válhasson.