A Covid-19 járvány utóhatásai, valamint a világban tapasztalható negatív folyamatok összessége egyaránt azt eredményezik, hogy közösségek széthullanak, az egyének befelé fordulnak, magányosak lesznek és kiégnek. Ez pedig még olyan közösségekben is felüti a fejét, mint egy iskola, ahol pont, hogy az egymással való kooperáció, a közös gondolkodás lenne az, ami előre viszi a tanárokat és a diákokat egyaránt.
Erre a társadalmi kihívásra próbál most választ adni helyi szinten három civil egyesület, akik a VSZC Jendrassik-Venesz Technikum közösségét bevonva, az iskola helyszínén valósítják meg különböző projektjeiket, összefoglalóan pedig életre hívták a Támogató iskola kezdeményezést.
A Szabad Sajtó Egyesület, a Design és Egészség Modell (DEMO) Egyesület és a kultúrAktív Egyesület kiegészülve az iskola diákönkormányzatával most arra vállalkoztak, hogy összehangolják a tevékenységüket és mintaprojektjeiket közösen valósítják meg azért, hogy egy lökést adjanak az iskola közösségének megerősítésében és így védekezzenek a mindennapos monotonitás és kiégés ellen.
A projekt lényegét három pillérrel lehet legjobban bemutatni, mondta el Pethő Imre, a Szabad Sajtó Egyesület elnöke, egyébként az iskola egyik oktatója és a mostani ötletgazda a szerdai bemutatkozó sajtótájékoztatón. Ezek a pillérek a megismerés, a megerősítés és a minőségi megoldás.
Azaz azt szeretnék elérni, hogy a rohanó világ ellenére a közösségek tagjai ismerjék meg jobban egymást, a negatív üzenetek helyett törekedjenek arra, hogy a pozitívumokat emeljék ki egymás tevékenységével kapcsolatban, ezek együtt pedig kialakítják azt a megerősítő környezetet, amiben jobban és hatékonyabban lehet majd dolgozni, tanárként és diákként egyaránt.
Pethő Imre felhívta arra is a figyelmet, hogy az ilyen jellegű megközelítése a közös munkának a startupok világában már régóta bevett és hatékony, most ezt az üzleti világban ismert eljárást szeretnék átültetni az iskolai közösségbe is.
Hogy milyen eszközökkel, pontosabban milyen projekteken keresztül, arra szintén fény derült a sajtótájékoztatón.
A Szabad Sajtó Egyesület a „Zenél a város” című projektjét viszi be az együttműködésbe, ezen keresztül jendrassikos diákoknak szeretnének bemutatkozási lehetőséget adni, akik zenélnek valamilyen zenekarban.
A DEMO Egyesület a STAMP nevű projektjét hozza el az iskolába, ezen belül a Participi Veszprém névre hallgató közösségi társasjáték tervezését.
A kultúrAktív Egyesület pedig arra vállalkozik, hogy a Jendrassik-Venesz iskola udvarát a diákokkal és tanárokkal gondolják újra, azaz megvizsgálják, hogy hol és milyen lehetőségek mentén lehetne úgy fejleszteni egyszerűen, mégis hatékonyan, hogy az tovább erősítse az itteni közösségeket.
Végezetül elhangzott, hogy a diákönkormányzat is bekapcsolódik a projektbe, ők egy díjat terveznek alapítani, amivel minden évben szavazás alapján a legjobb tanárt ismerik el, közelebb hozva ezzel is a diákok és az oktatógárda közösségeit.
Bár az egyesületek különböző területeken mozognak, jelen esetben összeköti őket, hogy egyaránt az Európa Kulturális Főváros program keretében valósítják meg ötleteiket. Erre is pozitívumként hívta fel a figyelmet Szabó Zoltán, a VSZC Jendrassik-Venesz Technikum igazgatója, aki hozzátette: a projektek által olyan képességekre is szert tehetnek a diákok, mint a kooperáció, akár több területen is, ezek pedig mindenképpen segítenek majd a későbbi munkaerőpiacon nekik.
A sajtótájékoztatón részt vett Ovádi Péter, országgyűlési képviselő is, ő azt mondta, már most nyertes a Jendrassik közössége azzal, hogy elindult ez a közös gondolkodás. Az EKF kapcsán pedig megemlítette, jó látni, hogy amikor Veszprém egy ilyen lehetőséggel találkozik, akkor a helyi civilek jól tudnak élni a lehetőséggel.
A Támogató iskola projekt most veszi kezdetét és a megvalósítói azt ígérték, tavasszal már látható eredményekkel is szolgálnak majd.