A hengerfej felújítása különböző folyamatokból áll, mely nem feltétlenül azonos minden egyes probléma esetén. A közös mindenképp az, hogy az elmosást és előkészítést követően a mérésekkel kezdenek. Itt meghatározzák, hogy mi okozza a problémát, azaz itt már ki is fog derülni, hogy milyen feladatokat kell elvégezni rajta. Ebből a cikkből megtudhatjuk, hogy milyen jellemző hibák vannak, és ezekre milyen megoldással szolgálnak a profi szakemberek.
A hengerfej felújítására miért van egyáltalán szükség?
Sajnos annak ellenére is olykor időszerű egy hengerfej felújítás, hogy a gyártók folyamatosan javítanak az anyagminőségen és az öntési eljárásokon.
A hengerfejekre nézve nem épp kedvezőek a modern motorépítési elvek. A hűtés jellemzően az elégséges kategóriát éri el, ellenben a terhelés maximálisan adott. Az össztömeg is folyamatosan csökken, mivel csökkentik a felhasznált anyagmennyiséget.
Sajnos továbbra sem megoldott teljesen a hatalmas terhelések elleni védelem, ezért olykor szükség lehet egy hengerfej felújításra. Azonban több olyan probléma is lehet kiváltó ok, amely végül ehhez vezet.
A hatalmas mechanikai- és hőterhelés
Sajnos jellemző hibaok a túlmelegedés. Az óriási termikus terhelés miatt deformálódhat, tönkremehet a hengerfej. Ezáltal tömítetlenség keletkezik, amely átégéshez vezethet a hengerfejtömítésnél.
Ezt a problémát a síkolás tudja megoldani. A tökéletes hengerfejtömítés így biztosítható, ezáltal lesz pontos és jó minőségű a felület.
Sajnos dízelmotorok esetén előfordul az is, hogy a hatalmas terhelés végeredménye az, hogy repedések keletkeznek a hengerfejen. Ahhoz, hogy ezt megtalálják, a szervízek nyomáspróbát alkalmaznak.
Probléma a vezérműtengellyel
Ha a vezérműtengellyel probléma van, akkor az általában egy nagyon makacs meghibásodást jelent. Ezek sajnos már általában egyre kevésbé orvosolhatóak, ugyanis a gyártási folyamatok úgy alakultak, hogy szinte kizárt, hogy rongálás nélkül hozzáférhető és kivehető legyen.
Ma már inkább a haszongépjármű-motorok esetén jellemző, hogy hegesztéses és szórásos javításokat el lehet végezni.
A kopások
A kopások ellen a leghatékonyabb védekezés a megfelelő és rendszeres karbantartás. Ennek hiányában könnyen cserére szorulhatnak a hengerfejek is.
A legtöbb autó esetén a vezérműtengely csapágyaihoz kis átmérőjű csatornák vezetik a motorolajat. Ezek sajnos könnyen eltömítődhetnek, ha nem megfelelő a karbantartás.
Ha megtörtént a baj, akkor legjobb esetben is legalább a vezérműtengely-szekrény cseréjét el kell végezzük.
Szelep problémák
A szeleptányérok megolvadhatnak, így elveszítik a tömítő képességüket. Sőt, főleg a turbós motoroknál még szelep-beégés is előfordulhat. Ilyenkor a hengerfal is tönkremehet a leváló részecskék miatt, ami pedig a teljes motor felújításához vezet. A szelepszár-szimering kopása, elöregedése pedig tömítetlenséget okoz, így azt cserélni kell.
Számos oka lehet egy felújításnak. De mindegyiknek az alapja ezen okok feltárása, ezért kell időben egy szakszervízt felkeresni.