- Mind a mai napig, naponta kapok leveleket az ország minden részéről, amelyben a különböző fogyasztói csoportokra panaszkodnak az emberek – kezdi a történetet dr. Horváth Zsolt országgyűlési képviselő. – A problémával 2008 őszén kezdtem el foglalkozni, mikor egy lakos megkeresett a választókerületemből és részletesen elmesélte, miként ejtették tévedésbe. Állásfoglalást kértem az akkori igazságügyi és rendészeti minisztertől, ám ő nem érezte szükségét egy komolyabb törvényi szabályozásnak. Azóta számtalan hasonló panaszos levelet kaptam, amelyben szinte szóról szóra ugyanúgy le van írva, hogy egy teljesen hátrányos helyzetben lévő család, utolsó mentőövként – így is hirdették az újságban - választották, ezt a hitelnek tűnő pénzügyi lehetőséget.
- Minden lehetséges fórumhoz elmentem, a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez, a Gazdasági Versenyhivatalhoz, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez, Gazdasági Minisztériumhoz, a siófoki rendőr-főkapitánysághoz, adatvédelmi biztoshoz – sorolja Horváth Zsolt. – A célom az volt, hogy ne folytathassák az emberek megkárosítását, illetve, hogy jogi szabályozás útján megakadályozzam az emberek megtévesztését. Minden egyes hatóság azt mondta, hogy fogyasztói csoportot szervezni legális – ez igaz is – nem kell rá jogszabály – ebben nem értünk egyet – ám azt elfogadják, hogy megtévesztéssel jönnek létre a szerződések.
- De hol tartunk most? – folytatta a képviselő – Kétféle felelősség van, az egyik az embereké. Azoké az embereké, akik nem akarnak, de mégis belépnek fogyasztói csoportba. Ám tény, hogy senki nem szokta elolvasni az apró-betűs, általános szerződési feltételeket, ha épp egy banknál hitelkártyát vált ki. A fogyasztói csoport szervezőié pedig az, hogy a hozzájuk forduló embereket konkrétan fel kellene világosítani, mire számíthatnak. Ez nem történik meg, csak egy nagy írásos paksamétát kapnak, amiben ugyan minden benne van, ám az utolsó lehetőséget meglátó emberek ezt el sem olvassák.
- Az a tapasztalatom, hogy 500 ezertől 3 millió forintig károsulnak az emberek, addigra jönnek rá az átverésre. Szóban mindig elmondják nekik, hogy fizessék tovább a részleteket, a közjegyző minden hónapban kisorsol valakit, aki megkapja a kért összeget. Én még nem találkoztam ilyen emberrel.
- Valamit tenni kell, ez biztos. Egyrészről, ha törvény előtt is bebizonyosodik, hogy a szerződések megtévesztéssel születtek, akkor azokat semmissé kell nyilvánítani, az embereknek vissza kell juttatni a befizetett összegeket. Keresem a lehetőségét annak, hogy a több ezer károsult egy képviselet alatt tudja a bíróságon ezt az ügyét elintézni. Másrészről, hogy a jövőben ez a megtévesztés ne folytatódhasson, meg kell változtatni a fogyasztói csoportokra vonatkozó jogszabályokat. Én azt szeretném elérni, hogy világos, határozott, teljesen átlátható szabályzása legyen, az embereket ne lehessen megtéveszteni. Amint az új kormány elkezdi a tényleges munkát, az országgyűlés elé fogom terjeszteni az ügyet. Az új jogszabály megalkotásában pedig aktív szerepet kívánok vállalni.
- Egyébként az a személyes véleményem, hogy az ilyen cégeket szervező gazdasági szakemberek tudatosan készültek a válság után, az utolsó reményszálat kutató, nagyon rossz anyagi helyzetű emberek kihasználására – zárta a beszélgetést dr. Horváth Zsolt.