2023. április 2.
//
Áron névnap

Megfontoltabb vásárlókra, visszafogottabb ünnepi szezonra számítanak az áruházláncok

2022. november 23. 11:41
MTI
Érezhetően megfontoltabbak a vásárlók, keresik az akciókat és az olcsóbb termékeket, így a korábbiaknál visszafogottabb év végi ünnepi szezonra számítanak az áruházláncok - derül ki az MTI által készített körképből.

A Tescóban most átlagosan 6100 forintot hagynak ott egy-egy vásárlásnál a vevők, az elmúlt időszakban körülbelül 15 százalékkal nőtt a vásárlások összege úgy, hogy közben eggyel kevesebb termék van a kosárban - közölte a vállalat az MTI-vel.  A vevők egyre inkább a sajátmárkás vagy az olcsóbb termékeket választják. A korábbinál jobban keresik az akciókat, a Tesco klubkártyás forgalma, amelyen keresztül a promóciók nagy részét biztosítják, 70 százalékkal nőtt az idén.  Az áruházlánc úgy fogalmazott: nagyon átgondolt karácsonyi szezonra számítanak, a vásárlók tudatosan készülnek az ünnepekre. A jelenlegi trend várhatóan karácsonykor sem fog változni, kevesebb termék kerül majd a vevők kosarába, akár kevesebb ajándékkal és kevésbé bőséges karácsonyi menüvel. Árbevétel szempontjából növekedést várnak, a megugró infláció várhatóan kompenzálja a mennyiségi visszaesést az értékesítésben.

A Penny tájékoztatása szerint idén októberben árbevételük 34 százalékkal volt magasabb, mint a tavalyi azonos időszakban, az értékesített áruk mennyisége ugyanakkor 9,8 százalékkal csökkent. Az utóbbi négy hétben az értékesített mennyiség csökkenése már csak 7,5 százalék volt, ami a vállalat értékelése szerint azt jelenti, hogy a nehezén túl vannak. A tapasztalatok szerint a vevők sűrűbben járnak bevásárolni, viszont kevesebbet vásárolnak egy-egy alkalommal. A kosárérték növekedése jelenleg 21 százalékos, ami elmarad az infláció mértékétől. Az ünnepi szezonra az előzetes piacelemzések és szakági információk alapján 5-7 százalékos mennyiségi csökkenéssel számolnak, de ebbe a becslésbe még nem tartoznak bele a tojás árstopja miatti, előre még nem látható változások - közölte az áruházlánc. A Penny szintén arról számolt be, hogy a sajátmárkás termékeiket a korábbinál jobban keresik a fogyasztók, emellett nagyobb figyelemmel fordulnak a promóciós termékek felé, az aktuális akciókban szereplő árucikkek érezhetően nagyobb számban fogynak.

Az Auchan az MTI megkeresésére azt közölte, hogy az élelmiszerek esetében néhány kategóriát leszámítva nem tapasztal csökkenést a volumenben, sokkal inkább a termékek közötti átrendeződés figyelhető meg. Az Auchan áruházaiban is jelentősen nőtt az ársapkás, a legolcsóbb és a sajátmárkás termékek piacrésze, és az akciós termékeket is tudatosabban keresik a vásárlók. Jelezték azt is,  hogy inkább a jó ár-érték arányú termékeket részesítik előnyben a fogyasztók. Az áruházlánc az ünnepi szezonban nem számít mennyiségi csökkenésre, az ársapkás termékek kétszámjegyű volumennövekedése húzza az eladásokat - emelték ki.

A Spar eddigi tapasztalatai szerint egyes termékkörök esetében a vásárlók a közepes árkategóriájú termékekről az alacsonyabb árkategóriájúakra tértek át, és megnőtt a sajátmárkás termékek iránti érdeklődés. Az áruházlánc sajátmárkás termékeinek forgalmi részaránya az elmúlt hónapokban 25-ről 30 százalék körülire nőtt. Az ételintoleranciákkal kapcsolatos termékkörök eladott mennyisége nem változott, minden más kategóriáé különböző mértékben, de csökkenő tendenciát mutat néhány hónapja - közölték. A vásárlók egyre inkább odafigyelnek arra, hogy ár-érték arányban vonzó termékeket vásároljanak, és a Spar erre számít az idei ünnepi szezonban is.

Schöngrundtner Tamás

További cikkek

A sázodnolob epennü – avagy a bolondok napjának majdnem igaz eredettörténetei
A sázodnolob epennü – avagy a bolondok napjának majdnem igaz eredettörténetei
Április 1. a bolondok napja, viszont minden bohémságot félretéve, ennek – nevezzük ünnepnek – is megvan az eredete. Sőt, egyszerre több ilyet is fel tudunk sorakoztatni. Cikkünkben összeszedtük ezeket, ám hűen az alkalomhoz, az egyiknek nincs semmilyen valóságalapja. Kitalálják, hogy melyik az?
Szakmai és családi programok az autizmus világnapján
Szakmai és családi programok az autizmus világnapján
Április 2. az autizmus világnapja, amiről évek óta Veszprémben is megemlékeznek. Idén többnapos programsorozatot szerveztek ebből az alkalomból.
Este indultak, hajnalban pedig megérkeztek az ukrán határhoz a V-Busz járművei
Este indultak, hajnalban pedig megérkeztek az ukrán határhoz a V-Busz járművei
Pénteken kora este elindult Veszprémből egy hat autóbuszból álló konvoj egyenesen az ország keleti határa felé, Záhonyba. A menetet a V-Busz flottájának azon buszai alkották, amelyeket a járműpark tavalyi lecserélése után már nem használt a szolgáltató, most viszont ukrán városokban segíthetnek a helyi közösségeknek. Ez Veszprém egyik humanitárius adománya a háború sújtotta szomszédunknak.
Várakozáson felüli sikere volt a Vehír sportkvízének
Várakozáson felüli sikere volt a Vehír sportkvízének
Péntek este lezárult a Vehír kvízjátéka, amelyben sportszerető olvasóink tesztelhették tudásukat, hogy mennyire vannak képben a hazai és a nagyvilág sporteseményeivel. Április 4-én pedig kiderül, hogy ki nyeri meg az aláírt Telekom Veszprém mezt, valamint a 30 ezer forint értékű utalványt a Saiko no Sushi ázsiai étterembe.
Bagolycsalád, kitüntetések és szegedi zakó márciusban
Bagolycsalád, kitüntetések és szegedi zakó márciusban
Állami és városi kitüntetések, bagolycsalád a belvárosban és Szeged-verés az arénában. Ez mind március hónapban történt Veszprémben, amiket aktuális hírösszefoglalónkban idézünk fel.