Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A személyes kapcsolatot nem lehet online megvásárolni

2023. január 30. 10:51
A folyamatosan változó világ napról napra új kihívások elé állítja az idén húszéves Molnár Fotó csapatát. Molnár Adrien, az üzlet tulajdonosa szerint sikerük titka a személyes kapcsolat, amit még mindig igényelnek az ügyfeleik. A cég történetéről, a technológiai trendekről és az emberi kapcsolódásról beszélgettünk.

A Molnár Fotó mára megszokott részévé vált a belváros látképének, egyfajta intézménnyé, amit mindenki ismer. Honnan nőtte ki magát a vállalkozás, hogyan indult? 

Hárman alapítottuk a céget 2001 novemberében, és 2002 februárjában nyitottunk meg, idén vagyunk pontosan húsz évesek. Megpróbáltuk a saját vendégkörünkre alapozva elindítani az üzletünket, rengeteg külső munkát vállaltunk – tablófotózást, esküvőt. A kereskedelmi tevékenységet fel kellett építenünk, felmértük, hogy mire van szükség a városban és követtük az évről évre megdöbbentő mértékben változó igényeket, aktuális trendeket.

Nagyon izgalmas időszak lehetett, hiszen akkoriban jelentek meg az első digitális fényképezőgépek a piacon, amik azóta jelentősen átalakították a fotókhoz való viszonyunkat.

Igen. Éppen ezért nagyon jó időpontban indultunk, mert akkoriban elsők között mi árultunk digitális fényképezőgépeket a városban. Nagy igény alakult ki az új technológia iránt a profik és az amatőrök körében is. Óriási pörgés volt, nagyon sok gépet értékesítettünk. Az emberek ajándékba adták a készülékeket ünnepi alkalmakkor, vitték magukkal túrázáshoz, családi eseményekre.

Ma már más világ van, mindenkinek ott a zsebében a mobiltelefon. Nagyon megváltozott a piac, szinte teljesen megszűnt a fényképezőgép-eladás, és a képkidolgozás is jelentősen visszaesett. Szinte csak nagyobb családi eseményeknél készülnek olyan fotók, amiket papíron is szeretnének viszont látni az ügyfelek. Érdekes változás viszont, hogy a pandémia óta újra fontossá váltak az albumok. A telefonon, számítógépen tárolt képeket nem nézegetjük, egy albumot viszont kézbe veszünk, leülünk vele, végiglapozunk.

Ezzel együtt átalakult a szezonalitás is, régen az ünnepek után kezdődött a roham, a családi összejöveteleken elkattintott filmtekercseket hozták be feldolgozásra. Most azonban a karácsony előtti időszakban élénkebb a forgalom, ekkor készülnek el az előző évi fotókból az ajándéknak szánt albumok, vászonképek, amik majd a fa alá kerülnek.

Milyen tevékenységgel vágtatok neki az első évtizednek?

A kereskedelem jelentette az alapot, a fényképezőgépek és tartozékaik kelendőek voltak, és keresett szolgáltatás volt a képkidolgozás is, mert akkor még sokan használtak analóg gépeket. Ezek mellé társult a riportmunka, esküvők, családok, rendezvények fotózása. E három lábon állt a vállalkozás, az arányok pedig az évek során lassan átalakultak.

Akkoriban még gyerekcipőben járt az online értékesítés, még fontos volt az embereknek a személyes kontaktus, hogy bejöjjenek, kézbe vegyék, kipróbálják a fényképezőgépeket, kérdéseket tegyenek fel, tanácsot kérjenek. Ma már a legtöbben úgy térnek be hozzánk, hogy utánanéztek az interneten az őket érdeklő eszközöknek, és felkészültek az árakat illetően is. Mi viszont kis üzletként nem tudunk versenyezni azokkal az árakkal, amit a multik vállalnak. A nagyvállalatok árképzése teljesen tönkretette a kicsi üzleteket. Amikor elindultunk, közel száz hasonló kisebb szaküzlet működött az országban – a városban mi voltunk a hetedikek. Mostanra azonban mindössze páran maradtunk az egész országban. 

Mi a titka annak, hogy ti talpon maradtatok?

A multik áraival ugyan nem tudjuk tartani a lépést, de a személyes kapcsolat és az új ötletek segítenek életben maradni. A mi üzletünket az élteti, hogy minőségi terméket adunk át a megrendelőinknek, beszélgetünk a betérő vásárlókkal. Sokan mesélik el a kidolgozandó képek történetét. Ezt az élményt, a személyes odafigyelést nem lehet online megkapni. Mi nem csak egy kattintás erejéig foglalkozunk a vásárlókkal, az ő problémájuk a mi problémánk is, amit meg akarunk oldani. Én úgy látom, hogy ezt a vevőkörünk értékeli is. Gyakran keresnek meg minket olyan speciális kérésekkel, amellyel úgy érzik, csak hozzánk tudnak fordulni. Ilyen helyzetekben minket ajánlanak, jó hírünk van, és ez – amikor az emberek egymásnak adják át a névjegyünket, mert jó tapasztalataik vannak –  sokkal többet ér, mint egy hirdetés. 

Figyelünk arra, hogy mindenkit kedvesen fogadjunk és elégedetten engedjünk el, megbecsüljük azokat, akik hozzánk fordulnak. A húsz év alatt megéltük, hogy körülöttünk változtak az üzletek, egy kereskedő belül minden boltbezárást megsirat. A pandémia borzasztó nehéz időszak volt számunkra is, a külső munkáink teljesen leálltak, kiürültek az utcák, de amikor a szabályok megengedték, mi kinyitottunk, és a betérő vendégeinknek nagyon örültünk. 

Minden időszaknak megvannak a nehézségei, és folyton akad megoldandó feladat. Én mindig azt mondom, hogy csináljuk és menjünk előre! Keressük a lehetőségeket, tesszük a dolgunkat és közben mosolygunk. Én imádok itt lenni, imádom ezt csinálni, ez az életem.

Térjünk vissza még egy kicsit a múltba! Mi minden változott a második évtizedben?

A második tíz évben – 2013 óta – már egyedüli tulajdonosként vezetem az üzletet. A kereskedelem is átalakult, a fotózáson belül is bővültek a feladataink, miközben egyre nagyobbak az elvárások, ahogy felgyorsult a világ és a hétköznapjaink, a mi szolgáltatásainknak is követnie kellett ezt a ritmust. Míg az analóg időkben az ember zokszó nélkül várt egy hetet arra, hogy kidolgozzuk a képeket, ma az az igény, hogy a lehető legrövidebb időn belül készüljünk el. 

Közben folyamatosan fejlődünk. Régen vegyszerekkel, majd tablettákkal dolgoztunk a laborban, aztán a kis üzletek közül elsőként vettünk egy nagy nyomtatót, mely a profi fotósok igényeit is kielégítette. Tény, hogy más lett egy fénykép bekerülési ára, de a festékpatronos nyomtató a környezet számára is sokkal kedvezőbb annál, mint amikor vegyszereket használtunk. Folyamatosan fejlődünk, tavaly a számítógépparkot cseréltük le. 

Mindig kipróbálunk új dolgokat, követjük a trendeket, idén az írisz-fotózást kezdtük el. Három hónap munkájával állítottuk össze a felszerelést. Ez egy nagyon új irányzat, erre is egyre nagyobb igény mutatkozik, Veszprém megyében én csinálom egyedül. Üzletünk nagyméretű üvegfelületét alkalmassá tettük hirdetések megjelenítésére, ennek a projektnek az elindítása még folyamatban van.

Miközben minden zsebben ott a telefon és nap mint nap készítjük a fotókat magunkról és egymásról, mennyire fontos az embereknek, hogy profi képek is készüljenek róluk? Van igény a fotósokra?

A fontosabb eseményeknél egyértelműen van: esküvőkön, születésnapokon, évfordulókon. 

Érdekes kihívás volt, hogy hat évig fotóztam a kisbabákat az újszülött osztályon. Rengeteget adott nekem ez az időszak. Bent lehettem szüléseknél is, az első közös pillanatokban készíthettem képeket. Volt, hogy hajnalban hívtak be egy szüléshez, majd több órán keresztül ültem a folyosón, mert a vártnál tovább tartott a vajúdás. Máig tartó baráti kapcsolatok alakultak ki.

Minden nehézsége ellenére imádom a munkámat, mert többnyire boldog eseményeket örökítek meg. A műtermi fotózás is egy ünnepélyes alkalom, amire készülnek a családok. De nem áll távol tőlem az üzleti portfóliók készítése sem. A mai világban nem lehet a palettából a social médiát kihagyni, hiszen a legtöbben már figyelnek arra, hogy a vállalkozásuk ott is jelen legyen. Természetesen a termékfotók készítése is része a napi feladatainknak. Üzleti partnereink között multinacionális cégek és önkormányzatok is megtalálhatóak.    

Több mint ezer esküvőn vettem részt. Vannak családok, akik életük nagy napja után, a gyermekük születéséhez, keresztelőjéhez, a születésnapokhoz, a ballagás megörökítésére engem hívnak. Ezáltal bizonyos értelemben a családjuk részévé válok, mert ott vagyok életük fontos eseményeinél. Hálás vagyok a sorsnak, hogy ez a munkám, mert ezáltal nem csak adok, hanem rengeteg szeretet és megbecsülést is kapok.

Az interjú az Ecoport magazin 2022/4. számában jelent meg.

Schöngrundtner Tamás
Kovács Bálint
további cikkek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.