Az Észak-Karolinai Állami Egyetem mérnökei persze nem holnaptól vezetnék be ezt az új rendszert az utakon. Hogy valóban reális opció legyen egy új, fehér színű jelzőlámpa megjelenése a kereszteződésekben még számos feladat vár a fejlesztőkre, elsősorban az önvezető autók rendszereinek tökéletesítésében.
Jelenleg még engedélyezve sincs, hogy az ilyen járművek megjelenhessenek az utakon – itt kivételt képeznek azok a vezetést segítő funkciók, mint például a maguktól leparkoló autók – csupán néhány városban tesztelik jelenleg is az önvezető taxikat, valamint néhány ugyanilyen kamion is megtette már a tesztutat, de tömeges elterjedésük még várat magára.
Ugyanakkor a fejlesztések egyértelműen ebbe az irányba haladnak, az pedig már nem álommese, hogy el fog jönni az a kor, amikor az emberek csupán utasként szállnak be az autójukba, hogy aztán eljussanak A-ból B-be, az már a mesterséges intelligencia feladata lesz.
Itt jön képbe a most felmerült újítás lehetősége, azaz a negyedik, fehér színű láma megjelenése a piros, sárga és zöld mellett. Hogy mit és kiknek jelezne pontosan ez a szín, azt mindjárt eláruljuk, előtte azonban érdemes kiemelni még egy tényezőt, vagyis inkább adottságot, amivel az önvezető autók igen, de az emberek által irányított járművek nem rendelkeznek.
Ez nem más, mint a különböző szenzorok érzékenysége a közlekedési helyzetre, valamint a járművek ezeken keresztül való kommunikálása egymással. Magyarul, ha egy forgalmas kereszteződés közelében több mesterséges intelligenciával felszerelt önvezető autó is jelen van azok kommunikálnak egymással, számolnak, elemeznek és villámgyorsan kiszámolják, hogyan lehetne a leghatékonyabban, legbiztonságosabban és leggyorsabban átjutni a kereszteződésen.
Igen ám, de az autós közlekedésben nem csak önvezető járművek vesznek részt és ez minden bizonnyal így is marad még hosszú ideig. Itt jön képbe a negyedik lámpa, ami elsősorban azoknak a sofőröknek jelezne, akik ilyen „hagyományos” autókat vezetnek. Számukra, ha felvillan a fehér jelzés az azt jelentené, hogy követniük kell az önvezető autókat, tehát lényegében ideiglenesen ez a mesterséges intelligencia szabná meg a közlekedés dinamikáját egy időre. A kutatók ettől azt várják, hogy gyorsabb és hatékonyabb legyen az áthaladás.
Persze egy önvezető autó még kevés önmagában, hogy működjön egy ilyen rendszer, de már néhány ilyen speciális autó is elősegítheti a kutatók által felvázolt célokat.
Mindehhez persze a hagyományos autókat vezető sofőrök együttműködésére is szükség lenne, akik „alkalmazkodó” magatartással segítik a rendszer hatékonyságát, jegyzik meg tanulmányukban a kutatók.