Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

'Már akkor is többféle Petőfi volt, amikor élt'

2023. március 25. 22:38
A Pannon Várszínház január végén mutatta be Háy János Én vagyok én című szerepjátékát, mely Petőfi Sándort, Haverját, és Szendrey Júliát hozza karnyújtásnyira a közönség elé. A Vándorfi László rendezésében színpadra állított darab már országhatáron túlra is ellátogatott, hiszen meghívást kapott a brüsszeli Liszt Intézetbe. A sikeres előadást most a veszprémi közönség ismét láthatja, hiszen március végén hatszor is játszák. A rendezővel, Vándorfi Lászlóval, a Szendreyt alakító Kárpáti Barbarával, valamint a Petőfit megformáló Szelle Dáviddal beszélgettünk.

Mi volt az első benyomása Háy szövegét olvasva?

Vándorfi László: Az első benyomásom az volt, hogy remek a szöveg, s nagyon szórakoztató. Az általunk meghirdetett Karaffa-pályázat arról szólt, ki hogyan tudja befejezni Petőfi befejezetlen drámáját, a Karaffát. Háy műve pedig azt mutatja meg, hogyan nem lehet megcsinálni a Karaffa befejezését. Ennél persze sokkal többről is szól. Rendkívül megérintett az alkotói, valamint a privát én közti átfedés, azonosság. Bár most egy költőről beszélünk, minden alkotó embert érinthet a kérdés, hogy pontosan mi az, ami önmagából van, és mi az, ami valójában szerepjáték. Háy János remekül fogadta a színpadi megvalósítást, néhány újdonsággal pedig az előadáson szembesült.

Ön az a típusú rendező, aki hagyja a színészeit ötletelni?

V. L.: Nem mindig, csak akkor, ha úgy érzem, az adott játék fokozott kreativitást igényel. A társulat egy lendületes, fiatal csapat, akik nemcsak aláhúzzák a szövegkönyvből a saját részüket és megtanulják, hanem szervesen részt vesznek a kreatív-alkotói munkában. Igazi színházcsinálók. Egy munkafolyamat során rendkívül fontos a bizalom, ráadásul a Háy darabnál kamara előadásról, tehát kis térről beszélünk. Nem véletlen, hogy így alakult a szereposztás. Sőt, törvényszerű.

Mitől törvényszerű?

V.L.: Megette a fene az előadást, ha olyan emberek állnak össze, akik nem bíznak, vagy nem szeretik egymást. Nem mondom, hogy folyton össze kell borulni, de a kölcsönös elfogadás, a másik értékelése és a tolerancia elengedhetetlen. A szóban forgó darabban Lenchés Marci játssza a Havert, ő is igazi színházcsináló.

Önnek milyen kötődése volt korábban Petőfihez?

V.L.: Amikor eljött a Petőfi 200, tudtam, különleges feladatom van a költővel. Másodéves egyetemistaként találkoztam igazán a munkásságával, akkor Petőfi 150 éves volt. Ez azt jelenti, fél évszázada hordozom a témát, s most végre elérkezett az idő. Azóta a fejemben járt a befejezetlen drámája is. Akkoriban nem pontosan azt jelentette a Petőfi-kultusz, mint ma. Ennek a huszonhatévesen eltűnt költőnek nem volt ideje megöregedni, mégis csinált egy egész életművet, ami meghatározó lett. Igazi avantgárd figura, egy rendszerváltó, egyébként biztos nehéz ember lehetett. Nem maradt ideje változni. Örülök, hogy most többféleképpen is foglalkozhatok Petőfivel. Először is bemutattuk a Pannon Várszínházban a Szálinger Balázs-féle Karaffa befejezést. A pályázat másik díjnyertese Márton László, aki egyedül fogja prezentálni történetét. És akkor itt van ez a remek Háy darab, ami gyakorlatilag egy szatyorban elfér, ha a díszletet nézzük.

Milyen Petőfi-képet kapunk a darabtól?

V.L.: Ez egy úgynevezett szerepjáték, különböző életszerepek között hánykolódik hősünk, akit Dávid játszik. Kicsit mindegyik lenni akar, ugyanakkor érzi, nem sok az ideje. Persze nincs kimondva, hogy előre tudja, hamar meg fog halni, de mégis érzi, sietni kell, hogy minden jó ötlet papírra kerüljön. Nem csupán ma, de már akkor is többféle Petőfi volt, amikor élt.

Milyen volt eddigi viszonyotok az általatok játszott hőshöz?

Kárpáti Barbara: Szendrey Júliát alakítom. Számomra attól különleges a darab, hogy lesöpri az asztalról a szent képet, mely az emberek fejében él róluk, és megmutatja a karakterek valódi arcát. Sokat tudunk Szendreyről, de itt olybá tűnik, te is lehetnél ez a nő. A nő, aki valójában nem Petőfi oldalbordája: kirajzolódik a tehetséges költő és a vagány nő alakja.

Szelle Dávid: A darabban előkerül a Petőfi és Szendrey közti rivalizálás. Petőfi felteszi a kérdést, mi van, ha Szendrey jobb verseket ír nála? Tehát szakmai vetélytársként is gondol rá, ebből adódnak a kisebb konfliktushelyzetek. A darab érdekesen boncolja kettőjük kapcsolatát, s a Petőfiről jól ismert toposzok (Nemzeti dal, nemzeti hős kép, Pilvax…) nem didaktikusan, hanem egészséges egyensúlyban jelennek meg a színpadon. A tipikus, jólismert történeteknek inkább a háttere mutatkozik meg.

Vándorfi László: A nő fogalma is tisztázódik, miközben kiderül, fogalmunk sincs, hogy működik a másik nem. Humoros szituáció, a két nem máshol tart, másképp működik a személyiségük. Szendrey a maga korában extrémnek számított azzal, hogy nadrágot hordott, cigarettázott, és verseket írt.

Szelle Dávid: Mivel nem az volt a cél, hogy a hős Petőfit mutassuk be, így azért lejött rólam egy plusz nyomás, amit a képnek való a megfelelés generált. Természetesen így is nagy felelősség a szerep, ahogy az összes az. Persze senki ne gondolja, hogy szentségtörés, amit Petőfivel csinálunk. Ez egy szerepjáték, nem szabad elfelejteni.

Kárpáti Barbara: Külön technikai kihívás, hogy rendkívül hozzászoktunk a nagyszínpadhoz, most viszont kis térben játszunk. Mások az arányok, és ez kihat a játékra. Figyelni kell, hogy ne legyen sok, se kevés, ne vesszen el az intenzitás, és mindeközben hiteles tudjak maradni. Szendrey Júlia szerepénél arra is figyelni kellett, hogy ne legyen túl flegma, ne az a tipikus nő legyen, akit néha látunk hisztériázni, hanem találjuk meg az egyensúlyt.

Vándorfi László: Minden kíváncsi embernek ajánljuk az előadást!

Az előadásról bővebben itt olvashat.

Szabó Eszter
Domján Attila
további cikkek
Újra megjelent Darnay Kálmán: Kaszinózó táblabírák I-II. – korfestő történeti tréfák című könyve kultúra Újra megjelent Darnay Kálmán: Kaszinózó táblabírák I-II. – korfestő történeti tréfák című könyve tegnap 13:51 A múlt ízei: Bélafi László és az MI által újraálmodott 'békebeli sütemények' A múlt ízei: Bélafi László és az MI által újraálmodott 'békebeli sütemények' A magyar gasztronómia öröksége az identitásunk egyik legszínesebb és legizgalmasabb területe, amely generációk történeteit hordozza magában. Bélafi László két recepteskötete, az „Ükanyám Békebeli Süteményei” és a Réthy Erzsébet receptjeit bemutató második kötet egyaránt tisztelgés a múlt előtt és kísérlet arra, hogy a hagyományok a modern kor eszközeivel újjáéledjenek. tegnap 17:18 „A hajnali, füstös gondolataim mások fejében is ugyanúgy bolyonganak” koncert „A hajnali, füstös gondolataim mások fejében is ugyanúgy bolyonganak” Megjelent a Szabó Balázs Bandája új nagylemeze, a Keringés. A tíz állomásos lemezbemutató turné veszprémi állomása december 21-én lesz az Expresszóban; az új dalok mellett természetesen a régi, jólismert szerzemények is helyet kapnak, legalábbis erről biztosított bennünket Balázs, a zenekar frontembere, aki megkeresésünkre részletesen is mesélt az új lemezről, arról, mitől lett bátor a hangszerelés, s hogy miben változott Balázs személyisége, ami a lemezen is kihallik. 2024. december 17. 12:41 Gospel karácsony Veszprémben Gospel karácsony Gospel karácsony Veszprémben Dr. Bárdos Jenő, neveléstudós, alkalmazott nyelvész, az MTA doktorának írása az idei veszprémi Gospel karácsonyról. 2024. december 16. 16:56

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.