Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A föld alól került elő egy világháborús magyar repülő és hősi halott pilótája

2023. április 11. 20:48 // Forrás: honvedelem.hu
Első alkalommal bukkantak magyar felségjelzésű Focke-Wulf gyártmányú FW-190-es csatarepülőgép roncsaira hazánkban. Az Ajka közelében feltárt repülőgép darabjai között feltehetőleg Sztrókay Géza szakaszvezető, a hősi halált halt repülőgép-vezető maradványait is megtalálták.

A rendkívüli leletre Varga László, a Laczkó Dezső Múzeum önkéntes fémkereső csoportjának egyik tagja bukkant rá. A csoport a megfelelő engedélyek birtokában olyan régészeti tárgyak után kutat, amit aztán átadhat a múzeumnak. Miután az Ajka melletti szántóföldre beszerezték a szükséges engedélyeket, először néhány alumínium-darabot találtak.

„A múzeum munkatársai rögtön Pálffy Sándorhoz, a Magyar Roncskutató Egyesület alelnökéhez irányítottak, aki azt mondta: könnyen lehet, hogy a darabok repülőgépből származnak. Aztán az első szelepfedél darabnál már a konkrét típust is be lehetett azonosítani. Mivel a fémkeresés hadikutatásra minket nem jogosít, átadtuk a feltárást az egyesületnek. Egyébként munkám során először bukkantam ilyen nagy jelentűségű leletre” – mondta Varga László a honvedelem.hu portálnak.

Az összegyűlt leletek alapján a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum szakmailag indokoltnak tartotta a feltárást, melyhez a szükséges engedélyeket Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár, történésze, a Magyar Roncskutató Egyesület nevében szerezte be. A munkálatokat 2022 december elején kezdték el több szervezet támogatásával és együttműködésével. A feltárás régészeti módszerekkel zajlott, annak érdekében, hogy minden információt dokumentálni lehessen. A gép által ütött krátert a háború után betemették, hogy ne zavarja a terület művelését, és amit haszontalannak ítéltek a helyi lakosok, azokat bedobálták a gödörbe. A feltárás során minden roncs az eredeti helyén maradt, ügyelve arra, hogy rekonstruálni lehessen a gép becsapódásának körülményeit és betemetés idejének megfelelő állapotot. Ezzel láthatóvá vált a több évtizeddel ezelőtti események utolsó mozzanata, ami gazdag leletállománynak köszönhetően igen látványos és a különböző alkatrészek – például kormánylapok, a szárny darabja, vagy a motortartóbak - jól felismerhetőek.

„FW 190-es csatarepülőgépből Magyarországon eddig összesen három jelentősebb lelet került elő, mindegyik német felségjelzéssel. Mivel ez a repülőgép magyar, így a lelet rendkívül értékes. Ha pedig hozzátesszük, hogy a repülőgép szinte minden részéből – a légcsavaragytól elkezdve a motoron keresztül a sárkány különböző szerkezeti elemeiig – kerültek elő darabok, akkor elmondhatjuk, hogy ez a roncs nagyon komoly leletnek számít” – ismertette a lelet fontosságát Magó Károly zászlós. A történész elmondta azt is, hogy a feltárás során emberi maradványok is előkerültek. Mivel ezeket a maradványokat a roncs összepréselődött darabjai között találták, csakis a pilótáé lehettek, akinek személyét azonban teljes bizonyossággal még nem lehet megállapítani.

„A személyi azonosítást csak közvetlen bizonyítékok alapján tudjuk megtenni, mert közvetett bizonyítékok nem kerültek elő. Mivel a repülőgép szárnyán megtaláltuk a magyar felségjelzést, így biztos, hogy egy olyan magyar pilótát kell keresnünk, aki itt zuhant le valahol a környéken. Tanulmányokból tudjuk, hogy Herenden és környékén két ilyen gép zuhant le. Abban az esetben, hogy ha sikerül minden adatot kikutatni, akkor lehet azonosítani a pilótát. Ez a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum felügyeletével zajlik majd és hosszú folyamat lesz. A jelenlegi kutatások alapján mindenesetre nagy valószínűséggel úgy tűnik, hogy ez a gép Sztrókay Géza szakaszvezetőé volt” – fogalmazott a történész.

A roncskutatásban eddig is alkalmaztak régészeti eljárásokat, ám ebben az esetben hazánkban eddig nem használt módszerekkel dolgoztak. Pálffy Sándor a feltárás szakmai koordinátora elmondta: úgynevezett háromdimenziós térinformatikai módszert alkalmaztak.

„Tavaly decemberben régészeti szelvényezéssel kezdtük a munkát, aztán a dokumentálással folytattuk. Ez a feltárás a régészeti ásatástól abban különbözik, hogy itt sokkal mélyebben dolgozunk. Egy repülőgép 3-4 méter mélyre is zuhanhat, ha olyan a becsapódási szög, ezért ebben az esetben is munkagépet kellett használunk. Az eljárásnál lépésről-lépésre, síkonként, harminc-negyven centiméterenként haladunk lefelé folyamatos dokumentálás mellett. Kegyeleti szempontból a csontmaradványok miatt is fontos a körültekintő bontómunka – amikor emberi maradványokra bukkanunk, ott már csak nagyon finom szerszámokkal szabad dolgozni” – hangsúlyozta a muzeológus-régész.

Képek: honvedelem.hu

 

 

vehir.hu
további cikkek
Az EU közel 36 ezer ingyenes InterRail-bérletet oszt szét fiatalok között, 787-et a magyar fiataloknak közélet Az EU közel 36 ezer ingyenes InterRail-bérletet oszt szét fiatalok között, 787-et a magyar fiataloknak Az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító, úgynevezett DiscoverEU-programja keretében idén tavasszal 35 762 európai, köztük - kvóta alapján - 787 magyar fiatal kap ingyenes európai vonatbérletet - közölte az Európai Bizottság szerdán. ma 13:49 A szólásszabadság helyreállítása érdekében felhagy tényellenőrző programjával a Meta közélet A szólásszabadság helyreállítása érdekében felhagy tényellenőrző programjával a Meta A Meta felhagy tényellenőrzési programjával a hozzá tartozó közösségimédia-felületeken és enyhít a vélemények szabad kifejtésének korlátain - jelentette be Mark Zuckerberg, a technológiai óriáscég tulajdonos-elnöke kedden. ma 10:35 Miért pont 8200 Veszprém irányítószáma és egyáltalán miért kell ezt a borítékra ráírni? közélet Miért pont 8200 Veszprém irányítószáma és egyáltalán miért kell ezt a borítékra ráírni? Emlékszem, hogy általános iskolás alsó tagozatos koromban valamelyik tankönyvben volt egy oldal, ami azt magyarázta el, hogyan kell helyesen megcímezni egy borítékot: név, csupa nagybetűvel a település, utca és házszám, végül az irányítószám. De miért van szükség erre a négyjegyű irányítószámra és miért éppen a 8200 Veszprémé, amíg például a nyíregyházi levelekre a 4400-at kell ráírni? Évről évre egyre kevesebb levelet adunk fel, de még így is több mint 400 millió küldeményt kézbesít a posta egy évben. ma 15:36 Veszprémben is megnyílt a szent kapu Veszprémi Érsekség Veszprémben is megnyílt a szent kapu Ferenc pápa szenteste megnyitotta a Szent Péter-bazilika szent kapuját, amivel kezdetét vette a 2025-ös jubileumi év. Az év végén, Szent Család vasárnapján Dr. Udvardy György veszprémi érsek pedig ünnepi szentmise keretében megnyitotta a szentévet a Veszprémi Főegyházmegye számára is. 2025. január 6. 21:55

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.