Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. március 29. Auguszta
Veszprém
5°C
2024. március 29. Auguszta
Veszprém
5°C

A föld alól került elő egy világháborús magyar repülő és hősi halott pilótája

2023. április 11. 20:48 // Forrás: honvedelem.hu
Első alkalommal bukkantak magyar felségjelzésű Focke-Wulf gyártmányú FW-190-es csatarepülőgép roncsaira hazánkban. Az Ajka közelében feltárt repülőgép darabjai között feltehetőleg Sztrókay Géza szakaszvezető, a hősi halált halt repülőgép-vezető maradványait is megtalálták.

A rendkívüli leletre Varga László, a Laczkó Dezső Múzeum önkéntes fémkereső csoportjának egyik tagja bukkant rá. A csoport a megfelelő engedélyek birtokában olyan régészeti tárgyak után kutat, amit aztán átadhat a múzeumnak. Miután az Ajka melletti szántóföldre beszerezték a szükséges engedélyeket, először néhány alumínium-darabot találtak.

„A múzeum munkatársai rögtön Pálffy Sándorhoz, a Magyar Roncskutató Egyesület alelnökéhez irányítottak, aki azt mondta: könnyen lehet, hogy a darabok repülőgépből származnak. Aztán az első szelepfedél darabnál már a konkrét típust is be lehetett azonosítani. Mivel a fémkeresés hadikutatásra minket nem jogosít, átadtuk a feltárást az egyesületnek. Egyébként munkám során először bukkantam ilyen nagy jelentűségű leletre” – mondta Varga László a honvedelem.hu portálnak.

Az összegyűlt leletek alapján a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum szakmailag indokoltnak tartotta a feltárást, melyhez a szükséges engedélyeket Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár, történésze, a Magyar Roncskutató Egyesület nevében szerezte be. A munkálatokat 2022 december elején kezdték el több szervezet támogatásával és együttműködésével. A feltárás régészeti módszerekkel zajlott, annak érdekében, hogy minden információt dokumentálni lehessen. A gép által ütött krátert a háború után betemették, hogy ne zavarja a terület művelését, és amit haszontalannak ítéltek a helyi lakosok, azokat bedobálták a gödörbe. A feltárás során minden roncs az eredeti helyén maradt, ügyelve arra, hogy rekonstruálni lehessen a gép becsapódásának körülményeit és betemetés idejének megfelelő állapotot. Ezzel láthatóvá vált a több évtizeddel ezelőtti események utolsó mozzanata, ami gazdag leletállománynak köszönhetően igen látványos és a különböző alkatrészek – például kormánylapok, a szárny darabja, vagy a motortartóbak - jól felismerhetőek.

„FW 190-es csatarepülőgépből Magyarországon eddig összesen három jelentősebb lelet került elő, mindegyik német felségjelzéssel. Mivel ez a repülőgép magyar, így a lelet rendkívül értékes. Ha pedig hozzátesszük, hogy a repülőgép szinte minden részéből – a légcsavaragytól elkezdve a motoron keresztül a sárkány különböző szerkezeti elemeiig – kerültek elő darabok, akkor elmondhatjuk, hogy ez a roncs nagyon komoly leletnek számít” – ismertette a lelet fontosságát Magó Károly zászlós. A történész elmondta azt is, hogy a feltárás során emberi maradványok is előkerültek. Mivel ezeket a maradványokat a roncs összepréselődött darabjai között találták, csakis a pilótáé lehettek, akinek személyét azonban teljes bizonyossággal még nem lehet megállapítani.

„A személyi azonosítást csak közvetlen bizonyítékok alapján tudjuk megtenni, mert közvetett bizonyítékok nem kerültek elő. Mivel a repülőgép szárnyán megtaláltuk a magyar felségjelzést, így biztos, hogy egy olyan magyar pilótát kell keresnünk, aki itt zuhant le valahol a környéken. Tanulmányokból tudjuk, hogy Herenden és környékén két ilyen gép zuhant le. Abban az esetben, hogy ha sikerül minden adatot kikutatni, akkor lehet azonosítani a pilótát. Ez a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum felügyeletével zajlik majd és hosszú folyamat lesz. A jelenlegi kutatások alapján mindenesetre nagy valószínűséggel úgy tűnik, hogy ez a gép Sztrókay Géza szakaszvezetőé volt” – fogalmazott a történész.

A roncskutatásban eddig is alkalmaztak régészeti eljárásokat, ám ebben az esetben hazánkban eddig nem használt módszerekkel dolgoztak. Pálffy Sándor a feltárás szakmai koordinátora elmondta: úgynevezett háromdimenziós térinformatikai módszert alkalmaztak.

„Tavaly decemberben régészeti szelvényezéssel kezdtük a munkát, aztán a dokumentálással folytattuk. Ez a feltárás a régészeti ásatástól abban különbözik, hogy itt sokkal mélyebben dolgozunk. Egy repülőgép 3-4 méter mélyre is zuhanhat, ha olyan a becsapódási szög, ezért ebben az esetben is munkagépet kellett használunk. Az eljárásnál lépésről-lépésre, síkonként, harminc-negyven centiméterenként haladunk lefelé folyamatos dokumentálás mellett. Kegyeleti szempontból a csontmaradványok miatt is fontos a körültekintő bontómunka – amikor emberi maradványokra bukkanunk, ott már csak nagyon finom szerszámokkal szabad dolgozni” – hangsúlyozta a muzeológus-régész.

Képek: honvedelem.hu

 

 

vehir.hu
további cikkek
2026-ig szinte biztosan lesznek nyári koncertek a Gyárkertben 2026-ig szinte biztosan lesznek nyári koncertek a Gyárkertben A kiemelt fesztiválok közé sorolta és az idei évre jelentős támogatási kerettel látta el a Gyárkertben rendezendő nyári koncerteket a képviselő-testület csütörtöki ülésén. tegnap 15:09 Portálunk vendégírója, Kovács Győző meteorológus miniszteri kitüntetést kapott Portálunk vendégírója, Kovács Győző meteorológus miniszteri kitüntetést kapott Miniszteri kitüntetéseket adott át a meteorológiában dolgozó szakembereknek kedden Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium parlamenti államtitkára Budapesten, a HungaroMet székházában, a meteorológia világnapja alkalmából. A díjazottak között ott van Kovács Győző veszprémi helytörténész, meteorológus, portálunk vendégszerzője is. tegnap 13:34 A Ferenc pápa vezette krizmaszentelési misével megkezdődött a húsvéti három nap vallás A Ferenc pápa vezette krizmaszentelési misével megkezdődött a húsvéti három nap A nagycsütörtök délelőtti krizmaszentelési misével kezdetét vette Rómában a húsvéti szent három nap, melynek szertartásait Ferenc pápa vezeti. Délután egy római börtön női rabjaival végzi a lábmosás szertartását. tegnap 10:58 Veszprém vármegyéből is védi az országot a 'magyar vaskupola' Veszprém vármegyéből is védi az országot a 'magyar vaskupola' A Pápa melletti Kúp település határába is telepítettek egy légvédelmi egységet, amiből összesen tizenegy darabot vásárolt a Magyar Honvédség Izraeltől. A vaskupola néven is ismert haditechnikai rendszer volt az, ami megvédte a zsidó államot attól, hogy tavaly még nagyobb pusztítást végezzen a Hamás terrorszervezet. tegnap 8:09

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.