Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 25. Katalin
Veszprém
3°C
2024. november 25. Katalin
Veszprém
3°C

A föld alól került elő egy világháborús magyar repülő és hősi halott pilótája

2023. április 11. 20:48 // Forrás: honvedelem.hu
Első alkalommal bukkantak magyar felségjelzésű Focke-Wulf gyártmányú FW-190-es csatarepülőgép roncsaira hazánkban. Az Ajka közelében feltárt repülőgép darabjai között feltehetőleg Sztrókay Géza szakaszvezető, a hősi halált halt repülőgép-vezető maradványait is megtalálták.

A rendkívüli leletre Varga László, a Laczkó Dezső Múzeum önkéntes fémkereső csoportjának egyik tagja bukkant rá. A csoport a megfelelő engedélyek birtokában olyan régészeti tárgyak után kutat, amit aztán átadhat a múzeumnak. Miután az Ajka melletti szántóföldre beszerezték a szükséges engedélyeket, először néhány alumínium-darabot találtak.

„A múzeum munkatársai rögtön Pálffy Sándorhoz, a Magyar Roncskutató Egyesület alelnökéhez irányítottak, aki azt mondta: könnyen lehet, hogy a darabok repülőgépből származnak. Aztán az első szelepfedél darabnál már a konkrét típust is be lehetett azonosítani. Mivel a fémkeresés hadikutatásra minket nem jogosít, átadtuk a feltárást az egyesületnek. Egyébként munkám során először bukkantam ilyen nagy jelentűségű leletre” – mondta Varga László a honvedelem.hu portálnak.

Az összegyűlt leletek alapján a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum szakmailag indokoltnak tartotta a feltárást, melyhez a szükséges engedélyeket Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár, történésze, a Magyar Roncskutató Egyesület nevében szerezte be. A munkálatokat 2022 december elején kezdték el több szervezet támogatásával és együttműködésével. A feltárás régészeti módszerekkel zajlott, annak érdekében, hogy minden információt dokumentálni lehessen. A gép által ütött krátert a háború után betemették, hogy ne zavarja a terület művelését, és amit haszontalannak ítéltek a helyi lakosok, azokat bedobálták a gödörbe. A feltárás során minden roncs az eredeti helyén maradt, ügyelve arra, hogy rekonstruálni lehessen a gép becsapódásának körülményeit és betemetés idejének megfelelő állapotot. Ezzel láthatóvá vált a több évtizeddel ezelőtti események utolsó mozzanata, ami gazdag leletállománynak köszönhetően igen látványos és a különböző alkatrészek – például kormánylapok, a szárny darabja, vagy a motortartóbak - jól felismerhetőek.

„FW 190-es csatarepülőgépből Magyarországon eddig összesen három jelentősebb lelet került elő, mindegyik német felségjelzéssel. Mivel ez a repülőgép magyar, így a lelet rendkívül értékes. Ha pedig hozzátesszük, hogy a repülőgép szinte minden részéből – a légcsavaragytól elkezdve a motoron keresztül a sárkány különböző szerkezeti elemeiig – kerültek elő darabok, akkor elmondhatjuk, hogy ez a roncs nagyon komoly leletnek számít” – ismertette a lelet fontosságát Magó Károly zászlós. A történész elmondta azt is, hogy a feltárás során emberi maradványok is előkerültek. Mivel ezeket a maradványokat a roncs összepréselődött darabjai között találták, csakis a pilótáé lehettek, akinek személyét azonban teljes bizonyossággal még nem lehet megállapítani.

„A személyi azonosítást csak közvetlen bizonyítékok alapján tudjuk megtenni, mert közvetett bizonyítékok nem kerültek elő. Mivel a repülőgép szárnyán megtaláltuk a magyar felségjelzést, így biztos, hogy egy olyan magyar pilótát kell keresnünk, aki itt zuhant le valahol a környéken. Tanulmányokból tudjuk, hogy Herenden és környékén két ilyen gép zuhant le. Abban az esetben, hogy ha sikerül minden adatot kikutatni, akkor lehet azonosítani a pilótát. Ez a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum felügyeletével zajlik majd és hosszú folyamat lesz. A jelenlegi kutatások alapján mindenesetre nagy valószínűséggel úgy tűnik, hogy ez a gép Sztrókay Géza szakaszvezetőé volt” – fogalmazott a történész.

A roncskutatásban eddig is alkalmaztak régészeti eljárásokat, ám ebben az esetben hazánkban eddig nem használt módszerekkel dolgoztak. Pálffy Sándor a feltárás szakmai koordinátora elmondta: úgynevezett háromdimenziós térinformatikai módszert alkalmaztak.

„Tavaly decemberben régészeti szelvényezéssel kezdtük a munkát, aztán a dokumentálással folytattuk. Ez a feltárás a régészeti ásatástól abban különbözik, hogy itt sokkal mélyebben dolgozunk. Egy repülőgép 3-4 méter mélyre is zuhanhat, ha olyan a becsapódási szög, ezért ebben az esetben is munkagépet kellett használunk. Az eljárásnál lépésről-lépésre, síkonként, harminc-negyven centiméterenként haladunk lefelé folyamatos dokumentálás mellett. Kegyeleti szempontból a csontmaradványok miatt is fontos a körültekintő bontómunka – amikor emberi maradványokra bukkanunk, ott már csak nagyon finom szerszámokkal szabad dolgozni” – hangsúlyozta a muzeológus-régész.

Képek: honvedelem.hu

 

 

vehir.hu
további cikkek
Köszi szépen, ChatGPT! közélet Köszi szépen, ChatGPT! Van egy furcsa szokásom: teljesen tudatosan igyekszem emberségesen bánni a mesterséges intelligenciával.  tegnap 21:19 A ma szakképzése a holnap gazdasága szakképzés A ma szakképzése a holnap gazdasága Péntek délelőtt a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fórumán folytatódott az a több éve kezdődött folyamat, aminek a célja, hogy a kamara segítségével a vállalkozások szakképzésre vonatkozó konkrét igényei eljussanak a döntéshozókhoz. Ezúttal a fórumon résztvevő környékbeli vállalkozások képviselői személyesen a Nemzeti Szakképzési és Foglalkoztatási Hivatal elnökével konzultálhattak ezekről a témákról. 2024. november 23. 15:51 Ovádi Péter tételesen, tényekkel alátámasztva cáfolta meg Magyar Péter állításait állatvédelem Ovádi Péter tételesen, tényekkel alátámasztva cáfolta meg Magyar Péter állításait Ovádi Péter, az állatvédelmi cselekvési terv kidolgozásáért és végrehajtásáért felelős kormánybiztos a közösségi médiában reagált Magyar Péter állatvédelemmel kapcsolatos kijelentéseire. Mint írja Ovádi, határozottan kiáll az állatvédelem területén elért eredmények és az ezeket alátámasztó tények mellett, ezért is tartotta fontosnak reagálni a félrevezető állításokra. 2024. november 22. 13:05 Az ukrajnai háború ezer napja - most ugyanolyan közel állunk a tűzszünethez, mint a világháborúhoz ukrajnai háború Az ukrajnai háború ezer napja - most ugyanolyan közel állunk a tűzszünethez, mint a világháborúhoz Ezredik napja tart az orosz-ukrán háború, ezalatt több ezer civil és körülbelül egymillió katona sebesült, vagy halt meg. Az utóbbi pár hétben mégis egyszerre került a világ karnyújtásnyi közelségbe a tűzszünethez, de ugyanannyira a III. világháborúhoz is. A helyzet iróniája, hogy jelenleg egyik sem csak Putyinon, vagy Zelenszkijen múlik. Cikkünkben Dr. Ruszin-Szendi Romulusz, altábornagy, a Magyar Honvédség volt parancsnokának interjúján keresztül elemezzük a történéseket. 2024. november 22. 13:32

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.