Az első, optimista és hivatalosan meg nem erősített híradások szerint leállították az olajömlést a Mexikó-öbölben. Thad Allen, az amerikai parti őrség parancsnoka csütörtök reggel a New Orleans-i rádiónak még úgy nyialtkozott, hogy a British Petroleum olajtársaság erőfeszítései sikerrel jártak, és a "top kill" elnevezésű eljárással betömték az egy hónappal ezelőtt megsérült mélytengeri olajkút nyílását.

Naplemente Grand Isle-nál
A katasztrófaelhárítást irányító parancsnok ugyanakkor hozzátette: még nem lehet biztosan kijelenteni, hogy sikerült teljesen elfojtani a nyersolaj ömlését az 1500 méteres mélységben levő kútnál. A BP még nem kommentálta a történteket, mondván hogy nem fejezték még be a munkát. A friss hírek arról szólnak, hogy az olaj még mindig ömlik a sérült kútból, bár már jóval kisebb intenzitással.


Olajat égetnek a nyílt tengeren és olajfoltok a Mexikói öbölben Brush Island környékén
A BP olajipari óriáskonszern szakemberei szerda kora délután 2 órakor (budapesti idő szerint este 8 órakor) fogtak hozzá az olajkút megjavításához, illetve a szivárgás eltömítéséhez.
A BP szakemberei egy felszíni hajóból nehéziszapot juttattak le és lövelltek be egy elosztón keresztül a sérült kitörésgátló szerkezet öt bemeneti nyílása közül kettőbe. (Eredendően ennek a szerkezetnek kellett volna lezárnia a kutat az április 20-i platformrobbanáskor, ez azonban nem történt meg, és a berendezést később sem sikerült aktiválni a mélytengeri robotokkal.)

Olajos homokkal töltött zsákokat szállítanak el a BP munkásai egy Elmer Island-i partszakaszról
Ha teljesen sikerül elállítani a szivárgást, akkor a folyamat végén cementtel töltik ki a szerkezetet, végleg eltömítve azt. Ha a nehéziszap nem elegendő, akkor egy újabb eljárással szilárd anyagokat – egyebek között autógumidarabokat és rendkívüli keménységű golflabdákat – juttatnak be a szerkezetbe az olaj áramlásának lelassítására.
Eddig több mint 7 millió gallon (26,5 millió liter) nyersolaj ömlött ki a kútból. Becslések szerint a felszíni olajfolt nagysága 75 ezer négyzetkilométer, és Louisiana több mint 110 kilométeres parti szakaszát érte el a sűrű szennyeződés. A CNN jelentése szerint [1] ez minden idők legnagyobb amerikai olajkatasztrófája, súlyosabb az Exxon Valdez tartályhajó baleseténél is.
A kárelhárításban 1300 vízi jármű vesz részt, a szövetségi hatóságok 140 ezer négyzetkilométernyi vízfelületet zártak le a halászat elől.

Speciális folyadékot permeteznek repülőről a tengerbe, hogy segítsék a vizet szennyező olaj feloldódását
A parti őrség közlése szerint Louisiana állam partjainál, a Breton-szorosból visszarendelték a tisztításban segédkező 125 halászhajót, miután három különböző hajón dolgozó négy munkásnál egészségi gondok jelentkeztek, émelygésre, szédülésre, fej- és mellkasi fájdalmakra panaszkodtak.
Az amerikai közvélemény nagyobb része szerint az Obama-kormány gyenge teljesítményt nyújt a Mexikó-öbölben történt olajkatasztrófa kezelésében, derült ki a USA Today által csütörtökön közölt közvélemény-kutatásból.