„Elkészült Veszprémben az új játszótér. Mindenki bátran használhatja.” - Ezzel a szöveggel került fel Facebookra az alábbi játszótéri eszköz képe, a forráskritikát nélkülöző internetes társadalom pedig egyből kapott is az alkalmon, hogy ismét kígyót, békát üvöltsön a városvezetésre. Tesszük hozzá, jogosan a képet elnézve.
Csakhogy azt a legtöbben nem vették számításba, hogy egy egyszerű Facebook-poszt esetében nem árt, ha némi forráskritikát is gyakorol a gyanútlan internetfelhasználó. Ugyanis attól, hogy valaki talál egy olyan képet a neten, ami alkalmas a megbotránkoztatásra, de csak annyira, hogy a Facebook gumigerincű cenzorain még ne akadjon fenn, és ezt kiposztiolja egy félrevezető szöveggel, attól még lehet bődületes nagy kamu az egész. Pont, ahogy a veszprémi péniszcsúszda esetében is volt.
Viszont a történet ennél árnyaltabb és nem is ér véget ott, hogy ez a csúszda nem Veszprémben van és pont. Valahol mégis lefotózták, tehát lennie kell egy olyan városnak a földön, ahol a döntéshozók szerint normális, ha a gyerekek egy ilyen játszótéren tengetik boldog gyermekéveiket.
Valójában ez sem igaz. Pedig a csúszda tényleg létezett, méghozzá Kanadában a Maple Ridge parkban. Viszont ez nem a gyerekeknek kihelyezett játékszerek közt volt, hanem egy elkerített területen, ahol Seth Rogan, a híres kanadai-amerikai színész-rendező forgatta legújabb filmjét. Az ő nevéhez fűződik többek közt a 40 éves szűz, Virsliparti, Szűzőrség, Az interjú, vagy éppen a Rossz szomszédság című filmek.
Az AFP hírügynökség kiderítette, a mostani játszóeszköz ennek a legújabb filmnek az egyik kelléke volt és csak néhány napig volt a játszótér azon részén, ahol a forgatás zajlott, utána elbontották.
Viszont nem is lenne Seth Roganhez méltó a hír, ha nem lenne még egy csavar a történetben. Ugyanis a veszprémi fake news esete a csúszdával nem egyedülálló a világon. Hasonló híreket találni Drezdából, Buenos Aires-ből és Párizsból is, ahol szintén valaki kiposztolta a csúszda képét hasonló felkiáltással, mint a veszprémi felhasználó. Az újságírók aztán ott is nyomoztak kicsit, a városvezetés nyilván cáfolt, majd a szálak ott is Kanadában értek össze.
Hogy Veszprémben miért ütötte fel a fejét ez az álhír, arra több megoldás is létezik: vagy Seth Rogannek van beépített marketingese Veszprémben, aki ezzel az akcióval promózta a készülő filmet, vagy más is olvas külföldi sajtót, ahonnan az ihletet merítette ehhez a jó vicchez, amire aztán sokan felültek. Megint más megoldásként egyszerűen a posztolót is megvezette egy olyan bejegyzés, ami ugyan kisebb nyilvánosságot kapott, de ugyanerről szólt és ugyanekkora valóságtartalommal bírt. Vagy egyszerűen csak merő rosszindulatból bedobott egy fake news-t a közösségi médiába, hogy legyen min megbotránkoznia a veszprémieknek a hétköznapokban.