Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A feladat teljes embert kíván

2010. június 7. 10:00
Szarka László egy évtizede igazgatója a Vetési gimnáziumnak. Idén további öt évre újraválasztották.

Megkérdeztük terveiről, az iskola sikerének titkáról, szabadidejéről és az iskolát érő kritikákról. Elmondta, szabadideje a családja, a második otthona pedig az iskola. Büszke a diákokra és a dolgozókra is, szerinte a siker titka maga a jó közösség. Mint mondja, összességében nem lepte meg a közgyűlés döntése s az ott elhangzottak sem.

- A legutóbbi közgyűlésen Ön az a kritika érte, hogy az iskola, egy belső ellenőrzés során kétszer is gyenge minősítést kapott. Ön szerint mennyire helytálló a megjegyzés, és miként ér el jobb eredményt az intézmény, a következő időszakban?

- Valóban kétszer, 2007-ben az azt megelőző két évet vizsgálták, valamint egy tavalyi rendszerellenőrzés miatt kaptuk az említett eredményeket. A 2008. évi normatíva igénylés megalapozottságát vizsgálták és miután egy komolyabb hibát találtak – amely arról szólt, hogy a kollégám a bejáró tanulók között számba vette a kollégistákat is, ami miatt mintegy egy millió forinttal több pénzt igényelt a város – gyenge minősítést kaptunk. Bízom benne, hogy a következő ellenőrzés során nem az lesz a kérdés, hogy gyenge azaz közepes minősítést, hanem az, hogy összességében megfelelő vagy korlátozottan megfelelő minősítést kapunk-e.

- A gimnázium, A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban című több mint 300 millió forintos pályázatban kíván részt venni. Miről is szól ez a projekt, és milyen jelentőségű a városnak, netán a régiónak?

- A természettudományos oktatás korszerűsítésére irányul, mondhatni egy természettudományos központot kell kialakítani. Egy olyan labor kerülne kiépítésre, amely azt a célt szolgálná, hogy az általános iskolás tanulók, eljussanak egy korszerű tudományos laborba, és kísérletezzenek. A pályázás feltétele volt, hogy, a kiíráskor az önkormányzatnak legyen olyan iskolája, amelyben legalább öt esztendeje folyik természettudományi oktatás. Nálunk 1999 óta van emelt szintű biológiaoktatás, ezért kézenfekvőnek bizonyult a pályázaton való indulás. Fontosnak tartom ennek a másik részét is, miszerint az iskola tesz egy olyan vállalást, miszerint tananyagokat fejlesztenek, elkészítik a kísérletek leírását. A tervek szerint építkezésre, belső építészeti átalakításra is szükség lesz, reméljük, pozitív elbírálásban részesül a pályázati anyagunk.


Szarka László

- Szinte már közhelynek számít, de városi és megyei szinten is azt hallani a Vetésiről, hogy egy elitiskola. Mi ennek a titka?

- Az iskola története során, most először jutott be az ország legjobb ötven középiskolája közé. Mindez az érettségi, tanulmányi és felvételi eredményeknek, és kimenő tanulók nyelvvizsga értékelésének is köszönhető. Az oktatásban a folyamatok nehezen kiszámíthatóak, így a kérdés az, hogy ezekre a kihívásokra mennyire tud rugalmasan reagálni egy intézmény. Egy belső önfejlesztési légkör kell ehhez, amiben a kollegák partnerek. Ha van egy jogszabály-változás, akkor tudjunk megfelelő válaszokat produkálni, jól reagálni a módosításokra, úgy, hogy hátrányt ne szenvedjünk. Minden változás plusz munkával és feladattal jár, melyben a tantestületnek óriási szerepe van.

- Ezzel ellentmondanak azok a mendemondák, miszerint sok az iskolában a magatartászavarral küzdő fiatal, túl nagy az elvárás, sok a stressz.

- A középiskolák hiányzási átlagát nem értük el, az elmúlt négy-öt évben nem volt fegyelmi tárgyalás. Részben a tanulmányi elvárások miatt vélekedhetnek egyesek ily módon. Nálunk főállású iskolapszichológus dolgozik, akinek feladata a krízishelyzet kezelése mellett önismereti, és pályaorientációs vizsgálatok elvégzése, elsődlegesen igyekszik kiszűrni a részképesség zavarokkal bíró gyerekeket. Nincs feltételezésem arról, hogyan alakulnak ki ilyen tévhitek.

- Mindennek ellenére, mennyi ideje jut a kikapcsolódásra? Többet van az irodában, mint otthon?

- Amikor 2000-ben igazgató lettem, fontos döntést kellett hoznom. Teljes embert kíván ez a feladat, ami nem a napi 8 órás munkaidőhöz kötött, ezért ide költöztem az iskola mellé. Sokszor van úgy, hogy hétvégén – egy-egy rendezvény miatt – is be kell jönnöm és így volt egyszerűbb. Számomra a családom nagyon fontos, ha közös programot szervezünk, akkor tudok igazán pihenni. De ha otthon vagyok, már az is felüdülés. A családi háttér elengedhetetlen, ők adnak számomra erőt, energiát.

Szausev Xénia

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.