Egy 46 éves zirci és egy 60 éves devecseri hölgy egy telefonon magát banki ügyintézőnek kiadó személy javaslatára telepítette telefonjára a távoli hozzáférést biztosító Anydesk programot. Mindkét alkalommal azzal tévesztették meg a sértetteket, hogy számlájukat külső támadás érte, és ennek elhárításához van szükség a program telepítésére. Miután ez megtörtént, elkövetők minden belépési azonosítót és jelszót megszereztek, és ezután a zirci sértett számlájáról közel 2.700.000, a devecseri sértett számlájáról pedig közel 300.000 forintot utaltak el jogosulatlanul – számolt be közösségi oldalán a rendőrség.
A hatóság tanácsai a telefonos banki ügyintézéssel kapcsolatban:
• Ne adja meg bankkártya vagy online banki adatait és ne küldjön másolatot okmányairól! A banknak elég a név, születési hely és idő, esetleg lakcím. A beazonosításhoz nem kell sem a bankszámlaszám, sem pedig a bankkártyaszám megadása.
• Amennyiben rosszat sejt,, kérdezzen rá az „ügyintézőnél” egy korábbi tranzakcióra, hiszen ha tényleg a bank munkatársával beszélünk, akkor látnia kell az adatsorban és tudnia kell rá válaszolni!
• A legkisebb kétség esetén is a hívást szakítsák meg, és bankkártyájuk hátoldalán található hivatalos telefonszám felhívásával ellenőrizzék a tájékoztatás valóságtartalmát! Ezen a számon ha szükséges a számlájához és bankkártyájához kapcsolódó tranzakciókat is azonnal letilthatja.
• Ne töltsön le semmilyen programot a telefonos ügyintéző javaslatára!
• Legyen a számítógépen és telefonon aktív, az üzeneteket, letöltéseket és a webhelyeket is ellenőrző program!
• Az online térben elkövetett bűncselekmények megelőzéséről a www.kiberpajzs.hu oldalon szerezhet további hasznos információkat.