Az óvoda Ficánka csoportjába állatokkal kapcsolatos, kiemelt programokon vehetnek részt a gyermekek: tíz éve jár hozzájuk Jánoska Anikó terápiás kutyafelvezető és golden retrieverei kutyaterápiás foglalkozásokat tartani, rendszeres látogatói az állatkertnek és az állatmenhelyeknek, voltak már vakvezető-kutyás-, sőt denevér bemutatón is, és megannyi más foglalkozáson, melyek élményei egy életre elkísérik majd a gyerekeket.
A gyermekek korai érzékenyítésének fontosságáról Takács-Gubicza Melinda óvodapedagógust kérdeztük, aki szabadidejében is rendszeresen jár továbbképzésekre, hogy szakmai szintre emelje a gyermekek és az állatok iránt érzett szeretetét.
Mi a tapasztalatod, milyen a kapcsolata a gyerekeknek Travellel (János Anikó kutyaterápiás golden retrievere – szerk) és általánosságban az állatokkal?
Véleményem szerint a legjobb helyzetben mi, óvó nénik vagyunk, hiszen a gyermekekhez a legközelebb az állatok állnak. Már csecsemő korukban érzékenyítik őket különböző plüss állatokkal, vagy az állathangot kiadó játékokkal és könyvekkel. Mire oviba kerülnek, már nagyon sok állatot ismernek, nem véletlenül döntöttünk úgy, hogy a Ficánka csoportban a gyermekek jelei állatok legyenek. Sokkal jobban kötődnek egy nyuszihoz vagy oroszlánhoz, mint a napocskához vagy homokozó lapáthoz- régen ilyen jeleink voltak. Természetesen a legjobban a kutyákat és a macskákat szeretik, hiszen a környezetükben ezek az állatok fordulnak elő leginkább. Csoportunk huszonnégy gyermekéből tizenkettőnek van a családjában kutya vagy cica. Travelt nem csak azért szeretik annyira, mert kutya, hanem azért is, mert tudják: sok mindenre kapható, a lényeg, hogy ne okozzanak fájdalmat neki. Nagy termete miatt hozzá lehet bújni, meg lehet ölelni, vezetni lehet pórázon, jutalomfalatot lehet adni neki, pórázt lehet csatolni rá, labdát lehet dobálni neki, számolni lehet vele stb. Travel elképesztően kedves, a nézésétől pedig nem csak a gyerekek, de a felnőttek is elolvadnak. Több terápiás kutyával is dolgoztam már, de ilyen kedves természetű, béketűrő, játszani szerető kutyával még sosem.
Mi a helyzet a szülőkkel? Hogyan alakítható a szülő és pedagógus viszonya az állatvédelem tekintetében?
Az óvoda nem csupán a kognitív és szociális készségek fejlesztésének színtere, hanem az etikai és morális értékek kialakításának is. Ebben a kontextusban az állatvédelem kiemelt szerepet kap, hiszen az állatokkal való bánásmód tanítása nem csak az empátia kialakítását segíti elő, hanem a fenntarthatóság és az erkölcsi értékek megalapozásában is fontos szerepe van. Szerencsés helyzetben vagyok, hiszen azok a szülők, akik a Ficánka csoportba íratják a gyermeküket, tudják, hogy az állatvédelemre nevelés az egyik kiemelt feladata a pedagógiai munkánknak, így mindenben támogatnak bennünket. Mind anyagilag (állatkert-bérlet megvásárlása, buszbérlések költségei, állattartó telepekre tett kirándulások költségei, adománygyűjtés menhelyeknek, stb), mind pedig természetbeni segítséggel. Tavaly nyáron például a szülőkkel és az ovisokkal a taksonyi Tüskevár Vad és Egzotikus Állatvédő Alapítványhoz látogattunk el, ahol megnézhettük a mentett állatokat, és bepillantást nyerhettünk az állatorvosok munkájába is, majd a Tropicariumban cápákban, aligátorokban, egzotikus hüllőkben, kétéltűekben és több ezer színes halfajban gyönyörködhettünk. Ezek a kirándulások azért nagyon fontosak, mert az óvodás korosztályt az állatvédelemre leginkább élményekkel teli programokkal tudjuk nevelni.
Milyen eszközök vannak egy pedagógus kezében - óvodai hatáskörben - az állatvédelemre való nevelésben? Napi szinten mit tudtok tenni a felelős állattartásra való nevelésért?
Az állatokkal való interakció a csoportunk nevelési tervébe beépítve nem csak a személyes értékek kialakításához járul hozzá, hanem a szocializáció és az együttműködés fejlesztéséhez is. Mint említettem, fontosnak tartjuk az óvodás korú gyermekek nevelésében a korai tudatformálást, az állatok szeretetének kialakítását, mindezt élményközpontú, több érzékszervre is ható program segítségével. Állatkert- bérletünk lehetővé teszi, hogy évente négy alkalommal látogassunk el a Veszprémi Állatkertbe, hiszen itt látni az állatokat sokkal nagyobb élmény, mint a képeken. Októberben csoportunk egy állatkerti VIP túrán vehetett részt, ahol fókákat etethettünk, novemberben két rendőrló látogatott el óvodánkba, decemberben denevér-bemutatót néztünk meg, februárban rendőrkutyás foglalkozáson, márciusban cica-agility- és vakvezető-kutyás- bemutatón vettünk részt, áprilisban ellátogattunk a Bujáky Állatklinikára és a veszprémi Állatvédő Egyesülethez, májusban pedig a szépalmai Ménesbirtokra kirándulunk. Az óvodai munkákba beépített állatvédelmi programok lehetőséget teremtenek arra, hogy egy olyan generáció nőjön fel, amely tiszteli és védi az állatokat és a természetet.
Mit ad a gyerekeknek a kutyaterápiás foglalkozás? Mit tanulnak belőle?
Évente 10 alkalommal tartunk kutyával asszisztált foglalkozásokat - a Ficánka csoportba járó gyermekeknek- Jánoska Anikóval és Travellel. Mindez pozitív hatással van a gyermekek érzelmi- szociális fejlődésére. A foglalkozás során a gyermekek és Travel között kialakuló kölcsönös elfogadás, feltétel nélküli szeretet, egymásra figyelés, az együttes játék hozzájárul a biztonságérzet, az önbizalom és az empátia kialakulásához. Travellel való közös fejlesztőjátékok közben fejlődik a gyermekek kifejezőkészsége, metakommunikatív képessége, toleranciája, konfliktustűrő képessége, mozgása, kézügyessége és gondolkodása. Fontos azt is megemlítenem, hogy Travel segítségével azokat a feladatokat is szívesen elvégzik a gyermekek, amelyet amúgy az óvodában nem szívesen. Ilyen például az irányok gyakorlása. Ha Travelt pórázon vezethetik, sokkal hamarabb megtanulják, melyik a jobb és melyik a bal kezük. A nagy szavak és a pedagógiai szakkifejezések mellet a lényeg annyi, hogy nem csak gyermekként, de óvó néniként is nagyon jó érzés megszeretgetni, megölelgetni a világ legkedvesebb, legjámborabb és legokosabb golden retrieverét.
Melinda szavai hamar beigazolódtak, amikor a csoport beengedett minket a színfalak mögé az egyik kutyaterápiás foglalkozásukra. A gyerekek nagyon jó összhangban dolgoznak együtt Travellel, és a ,,játszva tanulni” kifejezés is valódi értelmet nyert a szemünk előtt. Az óvodások pedig kérdéseinkre egyszerűen – a szó legpozitívabb értelmében – és szívből válaszolnak.