Legtöbbször akkor hangzik el – talán szelídített formában, - ha egy hosszú évek óta autózó kénytelen kimenekülni egy közúti a „terrorista” autós hajmeresztő merényletétől. Sajnos egyre több az ilyen akció, de az állítás sántít. A jelenlegi törvény alapján valóban mindenkinek adnak, de csak azoknak, akik elérik a vizsgaszintet. Viszont az állításnak is van alapja, mert a jogsihoz csak írni-olvasni kell tudni.
A közúti közlekedésbe - egy sikeres vizsga után - kikerülve életbe lép az emberi individualizmus. A jó és alkalmazkodó, türelmes, segítőkész járművezetővé válás folyamatában nagy szükség lenne a közúti műveltségre, a kulturált magatartásra. az intelligencia megfelelő szintjére is. A mindennapokban tapasztalt primitivizmus szintjén nehéz tudomásul venni, hogy a gépkocsi alkalmatlan eszköz különféle megélt hátrányok kompenzálására, kisebbségi érzések semlegesítésére, a minden akadályt legázolni, lenyomni, eltaposni képes vezetésre.
A rendszerváltás képletes „selejtje” volt az a módosítás, amiben a vizsgára történő jelentkezés alapfeltételeként eltörölték a 8-általános iskola feltételét, és elégnek minősítették az írás-olvasás tudás meglétét. Belevitték a piaci viszonyokat, azt a piaci szlogent, hogy mindenki szerezhessen jogosítványt. Nagy hiba volt. Azért is, mert nem volt szinkronban az oktatás-politika szükségletével, a nyolcosztályos alapvégzettség kötelezettségével. Az alulképzett emberek tömegének a közlekedésbe kerülése, - statisztikai adatokkal alátámasztva, - nagymértékben rontotta a baleseti statisztikát.
Jelenleg nagy problémát jelent az autós iskolákba jelentkezettek általános képzettségi szintjének romlása. Vannak olyanok, akiknél az elméleti tananyag, elsajátítása, a vizsgaanyag már komoly gondot jelent, mivel olvasási illetve szövegértési nehézségei vannak
A jövőben csak az általános iskola 8. osztályának elvégzése után lehet jogosítványt szerezni - ezt tartalmazza az országgyűlési határozat, amelyet a napokban fogadott el a parlament. Ezzel az alapkövetelménnyel visszakapta a rangját a gépjárműoktatás, az oktatói tevékenység végzése, ami biztos kihatással lesz a közlekedési morálra is. Erre lehetne építeni az új, preventív technikák bevezetését, illetve az oktatás-képzés módszertanának változását is.