Miért nem kapnak utazási hozzájárulást azoknak a sérült gyerekeknek a szülei, akik kilométerekre viszik gyereküket iskolába? – tette fel a kérdést hétfői interpellációjában Bernáth Ildikó országgyűlési képviselő. A politikus felhívta a figyelmet, egy komoly joghézagra, ami hátrányos helyzetbe juttatta az iskolai integráció során a testileg sérült, fogyatékos gyerekeket. Vojnik Mária államtitkár szerint további vizsgálatra van szükség, mert kérdéses, hogy ez a jellegű költségtérítés egészségügyi vagy oktatási kérdés.
Ma több ezer fogyatékos gyerek van az országban, akik
ellátása súlyos anyagi terhet jelent a szülőknek, mert úgy döntöttek, nem adják
gyermeküket bentlakásos otthonba, hanem ragaszkodnak hozzájuk és ápolják őket.
Horror összegbe kerülnek a gyógyszerek, a
táplálék kiegészítők, a speciális gyógytorna, a mozgás terápiák, - hangsúlyozta
Bernáth Ildikó. Mint mondta, az iskolai integrációnak köszönhetően ezeknek a
gyerekeknek megadatott a lehetőség, hogy az egészséges, ép társaikkal együtt
tanuljanak. Igen ám, de sok esetben a szülőknek autóval kell szállítani a
gyereket iskoláig, majd haza, esetenként több tíz kilométer távolságra. Az
utazási költségtérítésükről viszont senki sem gondoskodik. Nekik nem jár a 21
forintos kilóméterpénz. A képviselőasszony visszautalt arra, hogy már ez a 21
forintos térítés is a fideszes interpellációknak köszönhető, korábban ugyanis csak
a tömegközlekedést, vagy a busz esetleg vonatjegy árának megfelelő összeget
térítette meg az OEP.
Vojnik Mária államtitkár válaszában közölte, hogy ez a
kérdés további vizsgálatot kíván, hogy tisztázzák egészségügyi vagy oktatási
szakterületen kell megoldani a hiányosságot. Bernáth Ildikó szerint joghézagról
van szó, és elsősorban a törvénymódosítás a legfontosabb, melyet a következő
ülésszakban kezdeményezni is fognak.
Szintén felmerül a kérdés, hogy a sérültség fokát
megállapító vizsgálatokat a szakbizottságok miért csak Budapesten végzik el, -
szögezte le a fideszes képviselő. Az utazás, utaztatás nagy tortúra a
sérülteknek. Egy-egy vizsgálatra esetenként fél évet kell várni, és az utazási
költségeket sem lehet figyelmen kívül hagyni. Minden megyében vannak e célra
megfelelő szakbizottságok, csak hatáskörüket kellene módosítani, - véli a
politikus.