A fejlesztés előzményeihez 2017-ig kell visszanyúlni, ekkor fogadta el Veszprém Megyei Jogú Város Közgyűlése a város fenntartható mobilitási tervét, amely sokkal komplexebben értelmezte a városi közlekedés helyzetét, mint a korábbi szemlélet. A kivitelezésre azonban várni kellett a covid-járvány miatt.
A pénteki sajtótájékoztatón a VKSZ Zrt. vezérigazgatója, dr. Temesvári Balázs beszélt az új stratégiáról, amelynek lényege, hogy a belvárosi közlekedés anomáliáit nem új parkolók létesítésével kell megszüntetni, hanem a már meglévők teljes kihasználásra kell törekedni. Ehhez emelni kell a szolgáltatás színvonalát. A kivitelezés érdemi része 2021-ben indult, a pályázat előkészítésével, majd a VEB2023 Zrt. segítségével két lépcsőben – 60 és 290 millió forint támogatási keretösszegből – elindult az okoseszközök telepítése, amely a város új komplex parkolás-, forgalomirányítási és információs rendszerét alkotja.
A 19 helyszínen integrált kamerarendszer valós időben figyeli a parkolóövezeteket illetve parkolóházakat, majd algoritmus segítségével kiszámolja, hogy hány szabad férőhely van ezeken a helyeken. A közlekedőket a város 28 helyszínén kihelyezett, összesen 59 darab digitális tábla kijelzője tájékoztatja ezekről az adatokról.
Az új rendszer nem csak dinamizálja a belvárosi közlekedést, de a későbbiekben egyetemi kutatások és fejlesztések hasznos kiindulópontja is lehet ez az adatbázis.
Az egyszerűbb és gyorsabb közlekedés mellett környezetvédelmi hatásai is vannak a fejlesztésnek, ugyanis a város forgalmának 15%-át korábban a parkolóhelyet kereső autók adták, amely nem csak lassította a forgalmat, de a károsanyag-kibocsátást is nagyban megnövelte.
A rendszer zöld aspektusairól dr. Domokos Endre, Pannon Egyetem, egyetemi docense, a Bio-, Környezet- és Vegyészmérnöki Kutató Fejlesztő Központ szervezeti egység vezetője adott tájékoztatást. Az utóbbi évben 36%-kal nőtt a gépjárműállomány a veszprémi lakosság körében, ez pedig országosan is kiemelkedő, ezzel párhuzamosan a város légszennyezettsége is egyre rosszabb. A rendszer ehhez is megoldást nyújt, hiszen minél hamarabb találunk parkolóhelyet, annál kevesebb időt töltünk közlekedéssel.
A parkolásirányítási rendszer mobil táblákat is tartalmaz, amelyeket nagyobb városi események során lehet alkalmazni. Egy nagyobb rendezvény miatt, a városba érkező idegenek átlagosan 11,6 percet töltenek parkolóhely kereséssel, ez az új fejlesztésnek köszönhetően 4,6 percre csökkenthető, így minden egyes parkolással 460 grammnyi széndioxiddal csökkentjük károsanyag-kibocsátásunkat.