Péter nevű olvasónk a városi mural-festményekről érdeklődött, pontosabban arról, hogy tervez-e az önkormányzat még hasonló köztéri alkotásokat megvalósítani? Esetleg a Neopaint művészcsoport bevonásával, akik kifejezetten ilyen festmények készítésére szakosodtak. Hozzátette, hogy véleménye szerint az ilyen alkotások segítenének fenntartani Veszprém turisztikai vonzerejét is.
Az EKF-program keretében lehetősége nyílt a városnak, hogy több ilyen művészi értékkel bíró falfestmény is készüljön, ezek pedig a jövőben is itt maradnak velünk, az EKF-nek az egyik kézzelfogható örökségei ezek. Azt is tudjuk, hogy az alkotások némelyike megosztó volt a veszprémiek körében, de szerintem sokat gazdagodott a város ezekkel. Jelenleg nincs terítéken újabb ilyen alkotás készítése, de nem zárkózunk el az ötlettől.
Marika kifogásolta, hogy a gyulafirátóti mellékutak – hiába Veszprém közigazgatási része – nincsenek felújítva.
A Modern Városok Programnak köszönhetően az utóbbi időben rekordösszegű pénzt tudtunk a belterületi utak felújítására költeni, összesen 5 milliárd forintból újulhatott meg többek közt Gyulafirátóton a Posta utca is. Az állami támogatás mellett minden évben a város saját forrásából is költünk útjaink felújítására. Veszprémben egyébként 163 km-nyi belterületi út van, ez viszonyításképpen Veszprém-Pécs távolsága és ezek 30%-át már sikerült felújítani. Azzal is tisztában vagyunk, hogy hol a legszükségesebb a beavatkozás, a Jeruzsálemhegyen, a Dózsavárosban, az Újtelepen és Gyulafirátóton is, de a város számos pontján lehetne ilyen utcákat találni még. Lépésről lépésre azon dolgozunk, hogy ebben is fejlődjön Veszprém.
László a járdákon álló autók problémájára hívta fel a figyelmet.
Ez alapvetően egy kulturális kérdés, hogy mennyire tartjuk be a közlekedés írott és az egymás mellett élés íratlan szabályait. Minden parkoló autó mellé nem lehet rendőrt állítani, de az önkormányzat közterületfelügyelői igyekeznek résen lenni az ilyen esetekben.
Béla azt kérdezte a polgármestertől, hogy hogy ityeg?
Köszönöm, jól.
Andrea problémaként vetette fel, hogy a veszprémi iskolák nincsenek kellően akadálymentesítve, valamint a városi uszodába is nehéz bejutnia egy kerekesszékes embernek. Ehhez kapcsolódva, szerinte a Jókai utca térköves járdáján is nehéz közlekednie egy mozgáskorlátozottnak, vagy aki babakocsit tol.
Minden infrastrukturális fejlesztésnél egyeztetünk a mozgássérülteket képviselő egyesületekkel, velük egyébként nagyon jó és szoros a kapcsolata az önkormányzatnak. Igyekszünk az ő javaslataikat is beépíteni a fejlesztésekbe, de tudjuk, hogy még sok feladat áll előttünk.
Imre azt kérdezte, hogy miért kellett eladni a belváros egyik, ha nem a legjobb önkiszolgáló éttermét, a Cserhátot?
A Cserhát étterem magántulajdonban volt, egy veszprémi vállalkozó üzemeltette, az ő döntése volt, hogy eladja, az önkormányzatnak nincs az ilyenbe beleszólása.
Sarolta arra volt kíváncsi, hogy mikor lesz ingyenes parkolás a városban?
Nem tervezzük, hogy ingyenessé tesszük a parkolást. Arra talán még mindenki emlékszik, hogy a pandémia idején milyen kaotikus állapot uralkodott a veszprémi parkolásban, amikor ingyenes volt, mert sokan úgy értelmezték, hogy bárhova lehet állni, akkor is, ha az nem parkoló. A parkolás viszont egy kulcskérdése az élhető városnak, amiben Veszprém szeretne minél magasabb szintre emelkedni, ezért is építettünk új parkolókat a belvárosban, parkolóházakat az egyetem közelében és alakítottuk ki a decembertől már élesben is működő okos parkolásirányítási rendszert.
Egy másik kedves olvasónk az útjelek felfestéséről érdeklődött, amiket szerinte időszerű lenne felfrissíteni.
Folyamatos ez a munka a városüzemeltetésnél.
Rozália felvetése a városi vízgazdálkodás államnak történő átadására vonatkozott. Hozzászólásában megemlítette, hogy volt olyan kormánypárti város az országban, akik nem lépték meg ezt Veszprém viszont igen.
Próbálunk felelősen gondolkodni a városi közszolgáltatásoknál is, és úgy ítéltük meg, hogy a vízgazdálkodás a legjobb kezekben a magyar államnál van. Egyébként volt olyan ellenzéki város is az országban, aki Veszprémhez hasonlóan szintén átadta ezt a feladatot az államnak, tehát ez nem pártpolitikai, hanem városstratégia kérdés.
Imre egy javaslattal élt, miszerint a távolsági buszok éjfélig is közlekedhetnének.
A távolsági buszközlekedést a Volánbusz szervezi, az ő döntésük, hogy hogyan szervezik a menetrendet. Az önkormányzat a helyi járatos közlekedésért felel, amit a V-Busz Kft. lát el, városon belül késő este is közlekednek buszok.
Péter arról érdeklődött, hogy mikor épül meg a város második völgyhidja?
Még az idei évben elkészülnek a kiviteli tervek, ezután már csak a kormány döntésén múlik, hogy mikor áll rendelkezésre a szükséges forrás, hogy elinduljon az építkezés. Ugyan nem volt kérdés, de ide kapcsolódik a 8-as út további fejlesztése is egészen a csatári elágazóig. Ott a jövő év első felében készülnek el a kiviteli tervek és bízunk benne, ha megérkeznek az uniós források, akkor az elsők között kezdhetjük el az építkezést.
Irma azt írta hozzászólásában, hogy több városban, többek közt Szegeden is a 200 ezer forintnál kevesebb nyugdíjból élők egyszeri kiegészítést kapnak az önkormányzattól. Veszprém tervez-e ilyen szociális támogatást bevezetni?
Veszprémben az országos átlaghoz képest is nagyon sűrű a szociális védőháló és számos támogatás benne van a rendeletünkben. Nálunk nem életkorhoz kötődik ez a támogatási rendszer, hanem jövedelemhez. Például lakástámogatás és rezsitámogatás is van Veszprémben.
Erzsébet arra volt kíváncsi, hogy milyen célból járt itt a kínai delegáció?
Több kínai delegáció is járt Veszprémben, legutóbb Ningbo városából érkeztek, ami Veszprém partnervárosa a Távol-Keleten. Ők is, és még számos másik európai és azon túli ország delegációja is az EKF-program miatt érkezett. Kíváncsiak voltak a városra, a mi kultúránkra, és hogy baráti kapcsolatokat alakítsanak ki velünk, vagy elmélyítsék azokat.
Petinek több kérdése is volt a polgármesterhez, ezeket is feltettük neki sorban.
Húszemeletes felújítása mikor lesz esedékes?
Mivel a húszemeletes egy társasház, az önkormányzatnak nincs lehetősége, hogy saját forrásból felújítsa azt, viszont kapcsolatban vagyunk az ottani intézőbizottsággal és igyekszünk felkutatni a felújításához szükséges forrásokat.
Mi értelme volt a Haszkovó-lakótelepen kialakított futókörnek? Ki fogja azt karbantartani?
A futókör egy közös ötletelés eredménye, amiben az ott élő veszprémiek is aktívan részt vettek és ők fogalmazták meg ezt az igényt. Szerencsére eddig az a tapasztalat, hogy szívesen használják a sportolni vágyó emberek, a karbantartásáról pedig természetesen a város gondoskodik.
Miért nem áldoz több pénzt a város a kórházra?
A kórház üzemeltetése állami feladat, az önkormányzatnak nincs beleszólása ebbe. Mi a saját orvosi rendelőinkért felelünk, amiknek a fejlesztésére több tízmillió forintot költöttünk az elmúlt években.
Ferenc arra volt kíváncsi, hogy miért lett fideszes Porga Gyula?
1993-ban választottam egy politikai közösséget magamnak, ez a Fidesz volt és én hűséges típus vagyok. Ezenkívül az otthonról hozott kulturális hátterem is elsősorban ide fűz leginkább.
József a korház melletti parkolás helyzetéről érdeklődött, ahol szerinte jelenleg nagyon nehéz megállni.
Van egy koncepciónk, hogy a kórházzal szemben a vérellátó mellett egy parkolóházat építsünk, de ehhez eddig nem sikerült megtalálni a forrást. Egyébként a mostani közel sem ideális állapot egy régebbi rossz döntésnek az eredménye, amikor a kórház akkori parkolóját eladta a korábbi városvezetés, hogy gyorsétterem épülhessen a helyén. Ezt igyekszünk most orvosolni.
Zsolt azt kérdezte, hogy mikor lesz Veszprémben termálfürdő? Állítása szerint a Csatárhegy lábánál már van is egy termálkút.
Nincs termálvíz Veszprémben és nem igaz, hogy lenne ilyen kút Csatáron. Éppen ezért nem is tervezünk termálfürdőt építeni.
A Gyárkert jövőjéről többen is érdeklődtek, köztük Veronika a kommentfalunkon, aki nehezményezte az idei nyár olykor hangosabb rendezvényeit.
A Gyárkert nem csak egy idényre szólt, azzal, hogy a régi bútorgyár területén felépülhetett az EKF-nek köszönhetően, a veszprémiek nyertek egy új közösségi teret. Ezt pedig szeretnénk megőrizni a jövőben is, de most decemberben még nem tudjuk pontosan, hogy milyen programokkal töltjük meg jövő nyáron. Az biztos, hogy üresen nem fog állni. Ami pedig a koncerteket illeti, egy város olykor zajos tud lenni, de ez is a velejárója annak, hogy mindenki megtalálja benne azt, ami számára érdekes és vonzó. Az önkormányzat részéről a finom egyensúlyra törekedtünk, ezért is szerveztük úgy a koncerteket, hogy a legtöbbje este tíz órakor befejeződjön, hiszen valaki pihenni szeretne. Ugyanakkor mindenki igényeire figyelni kell, hiszen ez az egymás mellett élés alapja.