A fejlesztésre a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság három KEHOP-os pályázata nyújtott lehetőséget, melynek köszönhetően országszerte összesen 72 új jármű, köztük 37 tűzoltógépjármű-fecskendő, 23 drónszállító terepjáró, 12 árvízvédelmi hajó és hajószállító utánfutó, valamint az ezekhez tartozó modern felszerelések és új tűzoltóeszközök kerültek a vármegyei igazgatóságokhoz és az önkéntes mentőszervezetekhez. Az ünnepélyes átadót december 15-én tartották a főigazgatóság székházában, ahol Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára kiemelte, a rendvédelemnek lépést kell tartania a technológiai újításokkal, fejlesztésekkel, mindemellett egyre több kihívással kell megküzdenie a hétköznapokban, mint például az elektromos autók okozta veszélyforrások.
Veszprém vármegyébe két új MAN típusú komplex tűzoltógépjármű-fecskendő érkezett, melyek Veszprémben és Pápán fognak szolgálatot teljesíteni, és egyenként 4000 liter vizet képesek szállítani. A járművek műszaki mentésekre és tűzoltásokra is fel vannak málházva: az alapmálha részét képezi többek között feszítővágó, kéziszerszámok, poroltó és tömlő, de a közeljövőben az igazgatóság ezeket még bővíteni fogja. Továbbá egy speciális avaroltóval is ellátták, mely eddig az erdőszeres járművek sajátossága volt – tudtuk meg Csondor Henrietta tűzoltó főhadnagytól.
A gépjárműfecskendőkön túl egy Volkswagen Amarok drónszállító terepjáróval, illetve az ahhoz tartozó drónnal is gazdagodott a szervezet, mely elsősorban felderítésben jelent majd nagy segítséget, hiszen az egy töltéssel félórás üzemidővel bíró drónnal sokkal nagyobb pontossággal mérhető be a szabadtéri tüzek helye és kiterjedése is. Emellett minden vármegye, így Veszprém is kapott egy e-oltólándzsát.
Jakab Tamás nemrégiben megbízott vármegyei tűzoltósági főfelügyelő, tűzoltó alezredes elmondta, az eszköz kifejezetten az elektromos és hibrid autók akkumulátor tüzeinek oltására alkalmas. Ezeknek az akkumulátoroknak az égése nagy intenzitású, magas hőmérsékleten végbemenő, önfenntartó folyamat, amely megszüntetéséhez gyulladási hőmérséklet alá kell hűteni a felforrósodott alkatrészt. Ez azonban nem egyszerű: mivel az akkumulátorokat jellemzően alacsonyan, a padlólemezben helyezik el, és a külső környezeti fizikai hatásoktól, például a fekvőrendőrnek ütődés, padkázás, kavicsfelverődés, útbordák, illetve baleseti sérülések hatásaitól különböző profilozott lemezekkel, pajzsokkal védik, az oltó- vagy hűtőanyag megfelelő helyre történő hatékony bejuttatása a hagyományos eszközökkel nem lehetséges, csak az oltólándzsával.
Ilyenkor, miután a kollégák meggyőződtek róla, hogy az autó akkumulátora valóban érintett a tűzesetben, a szúrótüskés oltófejet a padlólemezen keresztül, az akkumulátor borítását átlyukasztva egy kalapáccsal beütik így az oltóvizet közvetlenül az akku belsejébe tudják juttatni.
Az alezredes hozzátette, bár Veszprém vármegyében eddig még nem volt példa elektromos autó meghibásodásából fakadó tűzesetre, a szomszédos vármegyében már igen, az elektromobilitás elterjedésével pedig fel kell készülni minden esetre. A mentorok képzése már meg is történt, január végéig pedig a veszprémi kollégákat is felkészítik a lándzsa használatára, melyet egyelőre a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat járművén helyeztek el.