A beszerzést jelentős idegenforgalmi tényezők is alátámasztják. A magyar GDP meghatározó arányát az idegenforgalom jelenti, ezen belül legnagyobb részét a balatoni régió biztosítja. A balatoni turizmus fejlesztése szempontjából meghatározó tényező a biztonság. A régió idegenforgalma a Balaton vízfelületére és partjára alapul. Főszezonban egy-egy kánikulai napon egy nagyváros lakosságának megfelelő számú vendég tartózkodik a tavon, illetve közvetlenül a vízparton.
A gyorsjáratú, célszerűen kialakított mentőhajó, orvossal a fedélzetén, sürgősségi felszereléssel ellátva, 5-10 percen belül - bármilyen időjárási körülmények között - a helyszínen lesz.
A Balaton Fejlesztési Tanács felkérésére munkabizottság dolgozta ki a komplex balatoni vízbiztonsági programot, amelynek része ez a beszerzés is. A programot elfogadták a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet polgármesterei, az érintett balatoni szervezetek képviselői és a Balaton Fejlesztési Tanács is. A BFT vállalta azt a koordinációs szerepet, amelynek alapján a forrásgazdák saját prioritásaik figyelembe vételével csatlakozni tudnak a programhoz és támogatást, forrást biztosítanak az egyes feladatok megoldásához.
A sürgősségi mentőhajónak szigorú követelményeknek kell megfelelnie: a Balatonon uralkodó (olykor szélsőséges) időjárási viszonyok, szükségessé teszik, olyan speciális, minden helyzetben alkalmas hajó beszerzését, amely megfelel a Balaton hidrológiai viszonyainak és a vonatkozó vízi közlekedési előírásoknak, jogszabályoknak, az európai normáknak. Az egyik legfőbb követelmény a megfelelő hosszúság. Ez azért fontos lényeges, mert a Balatonon erős szélben nagyon sűrű, egymást követő magas hullámok alakulnak ki és a megfelelő hosszúágú hajótest könnyebben, folyamatosan tud haladni, mivel a megfelelő hosszúságú test három hullám tetején tud siklani, és nem ütközik a hajótest a hullámokba. Ellenkező esetben jelentősen lecsökken az átlagsebesség.
A Balaton sekély vizű tó, a parti részeken (főleg a déli oldalon) igen csak lecsökken a vízmélység. Emiatt a hajó nem lehet mélymerülésű. A hazai valamint a nemzetközi gyakorlat is egyaránt az üvegszál testű és „gumihurka” oldalú mentőhajókat preferálja, így a hajótest nem lesz túlzottan nehéz, ugyanakkor megfelelő szilárdságú marad.
A Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmény mindenki számára lehetőséget biztosított, de csak egy jelentkező, a Carnet-Invest Zrt, nyújtott be érvényes pályázatot. Az ajánlattételi szakasz június 10. 16 óráig tart, a szerződéskötésre várhatóan június 19-én 16,30 órakor kerül sor.