A négyévszakos gumi használatát illetően sok vita folyik. Félévente előjön a kérdés, nem lenne-e inkább érdemes erre a lehetőségre váltani, így elkerülve az állandó kerékcserével járó procedurát – és nem utolsósorban költségeket. Itt azonban elsősorban biztonsági szempontokról van szó, ennek alapján javasolt mérlegelni. De előfordul, hogy valakinek adott esetben tényleg a négyévszakos gumi az ideális.
A négyévszakos gumi megosztottsága
A megosztottság egyesek szerint onnan ered, hogy a négyévszakos gumik esetén a nyári- és téli gumik iránti kereslet jelentősen csökkenne, valamint a félévente járó kerékcserével is nagy bevételtől esnének el a cserét végző cégek, szakemberek. A gyakorlat azonban nem ezt mutatja. A négyévszakos egy köztes lehetőség, így egy kicsit téli, egy kicsit nyári, a kettő között, ezért is jó minden évszakban – egy kicsit?!
Mikor és kinek hasznos a négyévszakos gumi?
Természetesen előfordulnak esetek, amikor a négyévszakos gumi ideális megoldást jelent. Azt sem lehet elvitatni, hogy az elmúlt években ezek a típusok nagy fejlődésen estek át minőségüket tekintve. Összességében tökéletes lehet azoknak, akik nem vezetnek olyan sokat (pl. havonta egyszer tankolják csak tele a kocsit), valamint nem járnak autópályán, illetve szélsőséges időjárási körülmények között.
Négyévszakos gumi vs. téli gumi
A négyévszakost leginkább a téli gumival érdemes összevetni, hiszen a hideg, fagyos úton való közlekedés a leginkább veszélyes, vagyis itt már komoly biztonsági szempontokról is szó van. Nyáron inkább az idő, mintsem ez a kérdés az égető. De képzeljük el, ha repkednek a mínuszok, nem tudjuk mi vár ránk az úton, és egyre csak rosszabb lesz. A négyévszakos ilyenkor próbálja bírni a “tempót”, tapadni, de nem a szélsőséges helyzetekre lettek kitalálva. Ezzel szemben a téli gumiabroncsok sokkal jobban specializáltak a zord időjárási körülményekre.
Akkor melyik gumit válasszuk?
Konklúzió tehát, hogy a négyévszakos gumi akár mind a négy hónapban jó választás lehet, de itt a lehet szó kap nagy hangsúlyt. Hiszen nem tudjuk, mi vár ránk télen. Alapvetően pedig a tapadást és a kezelhetőséget tekintve is jobb egy adott szezonra való gumi – legyen az téli vagy nyári.
Félévente pedig egy kerékcsere talán nem akkora ördöngösség, 10-15 perc alatt megvan (ennek áráról pedig talán nem is érdemes beszélni, hiszen egy mai tankoláshoz képest is semmiség) a jó minőségű szezonális gumik pedig több szezont is kibírnak, így csak pár évente kell egy kicsit mélyebben belenyúlni a pénztárcánkba, amikor új szettet veszünk. De ez már az autózással jár, nem ezen célszerű spórolni – főként nem kényelmi szempontok miatt.