Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Biciklibarát várost szeretnénk!

2010. július 6. 4:13
Még nem alakult ki Veszprémben a kerékpáros kultúra, viszont van üres biciklitárolónk és egy biciklizésre nem éppen alkalmas domborzatunk.

Nyugat-Európához képest elbújhatunk, országos viszonylatban azonban, fellendülőben van a kerékpárhálózat fejlesztése Veszprémben. Nincs könnyű a dolguk a városatyáknak sem, amikor arról kell dönteni, hogy merre épüljön tovább a bicikliút. Míg a közlekedési szakma célja a keleti-nyugati városrészek összekötése lenne – a Vámosi úttól Kádárta, Gyulafirátótig -, addig a lakossági igény, hogy a Jutasi úti vonal, a vasútállomástól a belvárosig terjedő szakasz építése lenne.


Bicikliút Amszterdamban - elzárva a gyorsforgalmi úttól

Ráadásul nem könnyű a kerékpárosok helyzete a királynék városában, hiszen a város domborzati viszonyai feladják a leckét a tervezőknek és kerékpárosoknak egyaránt. Schmidt István, a városfejlesztési és városüzemeltetési iroda vezetője megérti a kerékpárosok hiányérzetét, hiszen ő maga is gyakran pattan kétkerekűre.

- A közeljövő pályázatai orvosolhatják a problémát, a városvezetésnek ugyanis vannak határozott elképzelései. Ott ahol új útszakasz vagy csomópont létesül, úgymond kötelező a kerékpár-út betervezése is. Tekintettel a helyi domborzati viszonyokra úgy vélem, hogy minden méter bicikliút már sikernek számít. Ilyen terepen a költség ugyanis másfélszerese a szokásosnak – magyarázza.


Schmidt István

Bár a tervezettnek eddig csupán 20-30 százaléka készült el, a város célja továbbra is az, hogy mind a városon belüli, mind az országos kerékpár-hálózatokra való csatlakozás megtörténjen.

- Ennek egyik eleme, a már elkészült hivatásforgalmi út, amely a Színházkerttől, a Déli intézményközpontig vezet, és csatlakozik a Balaton északi partjáig vezető kerékpárútra is – mondja Schmidt, majd a pesszimista nézeteket eloszlatva elárulja, Veszprém közel 120 millió forint uniós támogatást nyert az úgynevezett közlekedésbiztonsági kerékpárút megépítésének céljára, amely nagy forgalmú utak mellett és lakóházak között halad el, és ezek mind jelentősen befolyásolják a kilométerenkénti árat.

Így e projekt keretében a közeljövőben összesen 4,1 kilométernyi új bicikliút épül, három szakaszban, amely összeköti majd a József Attila utcát - Wartha Vince utcát az Almádi úti kerékpárúttal, a Cholnoky úton át a Kádártai úti buszfordulóval és a Nap utcával, és a már kiépült kerékpárútszakaszokra fűzve későbbi ütemekben folytatódik Kádárta és Gyulafirátót településrészekre.

A megépülő kerékpárutak nem csak az iskolába és a munkába járók biztonságos közlekedésének feltételeit teremtik meg, hanem turisztikai szempontból is fontos szerepet játszanak.

Azonban tény és való, hogy egyelőre a város lakói nem használják az Erzsébet-ligetben árván álló bicikli-tárolót sem, ami óhatatlanul felveti a kérdést, hogy mire, mennyi pénzt, erőt és energiát érdemes befektetni. A elárvult bringatározó sorsa összefügg a város kerékpárút-hálózatának építésével – mondta Schmidt István. – Előzetes piackutatást végeztünk, de több kerékpárkölcsönző egyelőre nem tartja kifizetődőnek az üzletet.


Az erzsébet-ligeti biciklitároló

Ezért is fontos, hogy fejlesszük tovább a kerékpárút hálózatunkat, mielőbb érjük el a koncepcionálisan megfogalmazott végcélt. Ennek érdekében egyébként 2010-ben aktualizálásra kerül a város koncepciós elképzelése, mely kiegészül az információs, és kommunikációs rendszer kiépítésének és működtetésének vizsgálatával is, valamint pihenőhelyek kijelölésével, azok infrastrukturális ellátásával - ivókút, padok, illemhely.

A fejlesztésekhez elengedhetetlen a kommunikáció – folytatja Schmidt, táblarendszerre lenne szükség az utak mellett, amelyek útbaigazítást adnak mind a turisztikai mind a kulturális pontokhoz, helyszínekhez.


Balatoni kerékpárút

- Ez persze nemcsak szórólapos megoldást jelent, hanem a városi portálon is külön rovatot, médiában való megjelenést. Nem is szólva a kerékpár-kölcsönzésről, ami azért előbb utóbb nagy üzlet is lehetne. Amikor tehetjük, mi is igyekszünk tanácsainkkal segíteni a tervezőket, hogy még inkább biciklibaráttá válhasson a város.

Újabb, hasonló pályázatok kiírására is lehet számítani a jövőben, az ilyen célra szánt források ugyanis még nem fogytak el.

Szausev Xénia

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.