Felejtsük el a valóság szót a képzőművészet, és a képzőművészeti fotó tárgyalása kapcsán – idézte Fenyvesi Áron művészeti író, Szabó Dezső Atmoszféra című kiállításának megnyitóján.
A képekről és alkotójukról írt szövegében sok kapaszkodót, vagy legalábbis fogódzó pontot adott az értelmezési lehetőségekhez, s rávilágított arra is, hogy Szabó Dezső Atmoszféra című kiállítása kapcsán mindenképpen el kell gondolkodnunk a szimuláció, a fikció és a realitás igencsak összekuszálódó ontológiai kapcsolatán.
- A művész aprólékos kutató-, rendszerező és archiváló-munkával gyűjt képanyagot különböző tévécsatornák, katasztrófafilmek, és tévéhíradók kollektív tudatként, vagy tudattalanként szolgáló képözönéből, amelyekből a kiválasztott kockákat és still-eket manuálisan és analóg módon újra felépíti, majd lefényképezi. Az értelmezői helyzetünk persze a művész alkotófolyamatának fel-, és megismerése után sem válik olyan egyszerűvé. Minden estre azt konstatálhatjuk, hogy a fotográfiáról a továbbiakban már nem beszélhetünk a valóság leképzésének dokumentarista bilincsébe vert szolgai eszközeként – magyarázta a látottakat Fenyvesi Áron.
Hegyeshalmi László, a Művészetek Háza igazgatója azokat az emlékeket elevenítette fel, amikor 1987 szeptemberében Szabó Dezső azzal a vággyal jelentkezett a Művészetek Háza Műhelynél, hogy szeretne megtanulni rajzolni. Abból a spirituális közösségből a monokrom festészetig majd a fotózásig, az álvalóságot leképező modellezett makett világig bejárt utat skiccelte fel Hegyeshalmi László, majd átadta a közönségnek és a képeknek a lehetőséget, hogy ismerkedjenek, barátkozzanak.
Mindenki megteheti ezt szeptember 26-ig, a Dubniczay palotában, s biztosan nem fog csalódni!