Egy modern szervezet működését tekintve elengedhetetlen, hogy a megfelelő folyamatok kerüljenek alkalmazásra, hiszen csak így hozhatja ki magából a maximumot, és érhet el egyre jobb és látványosabb eredményeket.
Tarts velünk, és ismerd meg a BPR folyamatmenedzsment előnyeit, amely segítségével felszámolható minden felesleges, nem hatékony eljárás.
A BPR jelentése és előnyei
A BPR az angol Business Process Reengineering kifejezés rövidítése, ami üzleti folyamatáttervezést jelent. Bevezetésével növelhető a hatékonyság mellett a termelékenység is, ráadásul javíthatunk a termékek és szolgáltatások minőségén is.
A projekt sikerességéhez azonban szükséges a megfelelő tervezés mellett a vezetők elkötelezettsége, illetve a munkavállalók és a megfelelő eszközök bevonása is. A D4S vállalatirányítási rendszer bevezetése jó megoldás lehet minden olyan kis- és középvállalkozásnak, ahol az ügyviteli folyamatok egyszerűsítése a cél.
Egy szervezet működése folyamatosan változik, így bizonyos időközönként érdemes áttekinteni a különböző eljárásmeneteket, és felszámolni a felesleges munkafolyamatokat, adminisztrációt. Ehhez egy ERP rendszer bevezetése is nagyban hozzájárulhat, amely segítségével tehermentesíthetők a kollégák, így a felszabadult idejüket hasznos, előremutató tevékenységekkel tudják eltölteni.
A BPR lépései
Fontos figyelembe venni, hogy a BPR folyamatmenedzsment megvalósítása egy igen komplex feladat, amely megköveteli az alábbi lépések pontos betartását:
- A helyzet és a jelenlegi folyamatok felmérése, hibák és hiányosságok azonosítása
- BPR projekt céljainak meghatározása
- Az új, hatékonyabb folyamatok megtervezése
- Változtatások bevezetése a munkavállalók bevonásával
- Eredmények nyomonkövetése
A fenti lépések sokszor jelentős változásokat hoznak egy vállalat életében, ez viszont elengedhetetlen ahhoz, hogy elinduljon a szervezet a fejlődés felé, és rugalmasabbá váljon a változó piaci igényekhez történő alkalmazkodásban.
Milyen vállalatoknak ajánlott a BPR?
Sok cég életében előfordulhat, hogy visszaesést tapasztalnak a korábbi termelékenységben, és nem értik annak az okát. Másoknál a költségek csökkentése vagy a minőség javítása a cél. Problémát okozhat még a vevői elégedettség visszaesése is, amely az interneten terjedő vélemények előtérbe kerülésével szintén negatív hatással lehet egy cég megítélésére.
A BPR megoldást nyújthat az összes fenti problémára, segít felülvizsgálni a folyamatokat, és elvezeti a szervezetet a jó út felé. Számolni kell viszont azzal, hogy nagyobb cégek, komplexebb munkafolyamatok esetében ez az eljárás időigényes lehet, illetve mérlegelni kell, meg fognak-e térülni az erre fordított költségek.
Általánosságban azonban elmondható, hogy a BPR hasznos lehet minden olyan szervezetnek, ahol változások bevezetésére, felülvizsgálatra van szükség. A nem hatékony folyamatok felszámolását követően pedig rövid időn belül is jelentkezhetnek a pozitív hatások.